Elektrickevozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | TOP 10 elektromobilů pro rok 2020

ČEZ: Platby za dobíjení elektroaut ladíme, přijdou změny

  |  Luboš Srb  |  9 komentářů

Společnost ČEZ začátkem října spustila možnost placení za dobíjení na svých dobíjecích stanicích jednoduše za jednorázový poplatek. Ve srovnání s měsíčním tarifem se však může zákazníkům v některých případech těžce nevyplatit. Upozornili jsme na to tento týden v článku Cena až 120 Kč za pouhou 1 kWh? Realita u dobíjecích stanic ČEZ. Proč je tomu tak? Přinášíme oficiální vyjádření, které nám poskytla společnost ČEZ, a také pár zajímavých informací o tom, co se bude v tomto směru měnit.

Oficiální vyjádření společnosti ČEZ

V případě jednorázového dobíjení je logika nacenění postavena na snaze motivovat zákazníky k co nejefektivnějšímu využívání našich stojanů, kdy platba za minutu byla odvozena od určité cílové ceny za kWh. Platí tak, že cenu dobíjení svým uživatelským chováním výrazně ovlivňuje sám zákazník, mj. tedy i s ohledem na to, jak dlouhou dobu u stanice tráví, aniž dobíjí. V konkrétním uváděném případě zákazník dobíječku blokoval déle, než bylo nutné.

Na druhou stranu platí, že tento koncept je pro nás do určité míry testovací, zkušenosti s ním budeme vyhodnocovat a promítneme je do další podoby služby dobíjení. Dosavadní provoz služby např. ukazuje, že zejména u AC dobíjení je problémem nejednotný výkon palubních dobíječek vozidel, což v důsledku znamená značné rozdíly v koncové ceně za kWh pro uživatele. Je to podnět k úvaze, jak systém nastavit tak, aby byl více přívětivý pro zákazníky s různými typy palubních dobíječek. Na každé faktuře bude proto zcela jasně uvedena jednotková cena za minutu, počet minut a celková cena za dobíjení.

Do budoucna plánujeme, že budeme schopni nabídnout takové produkty, které uspokojí zákazníky s různou mírou intenzity dobíjení na našich stanicích. Stávající stav, tedy paušál a jednorázové platby, je pouze dočasným řešením.

Komentář redakce ElektrickeVozy.cz

Chápeme, že se společnost ČEZ snaží vylepšit fungování dobíjecích stanic, na kterých často parkují vozy s elektrickým pohonem zbytečně dlouho a daného místa například zneužívají pro parkování zdarma, ačkoliv dobíjet téměř ani nepotřebují. Dosavadní řešení nám ovšem přijde značně nešťastné. Vysvětlíme proč.

Na dobíjecích stanicích podle našich zkušeností mnohem častěji parkují vozy s konvenčním pohonem, které ani nemají možnost se k nabíječce připojit, a tak jsou to právě tyto vozy, které zde blokují místo a nejsou za to nijak postihovány. Je to takový elektromobilový paradox, kdy dochází k potrestání majitelů elektromobilů, nikoliv majitelů konvenčních aut. Dalším protiargumentem je jistě fakt, že místo na dobíjecích stanicích mohou stejně tak blokovat majitelé elektromobilů s tarifem a mohou tak na místech určených pro dobíjení bez postihu parkovat klidně 24 hodin denně.

Naším cílem je hledat takové řešení, které přispěje k dalšímu správnému rozvoji elektromobility v České republice. Navrhujeme tedy změny v podobě zpoplatnění místa na dobíjecích stanicích po předem nastaveném časovém intervalu, například po 1 hodině – a to nejen pro zákazníky využívající jednorázových plateb, ale také měsíčního tarifu. V takovém případě by bylo řešení pro zákazníky férovější a hlavně srozumitelnější, než placení za minuty dobíjení. Ne každý zákazník zatím správně rozumí průběhu nabíjení elektromobilů nebo si dokáže jednoduše spočítat, kdy a na jak dlouho se mu nabíjení vyplatí a kdy už nikoliv. Někdo na to má aplikaci ve smartphonu, někdo jiný je odkázaný na své matematické schopnosti, případně odhad. Ve světě tedy ne náhodou zatím fakturují nikoliv za minuty dobíjení (či stání na dobíjecím místu po dobití na 100 % baterie), ale za skutečně odebrané množství energie, tedy počet kWh.

Tip: Parkování s elektromobilem v ČR? Je to nečekané peklo

Z rozhovoru se zástupci společnosti ČEZ máme víceméně dobrý pocit. Cílem je hledání správné cesty, aby vše fungovalo pro všechny zákazníky, kteří chtějí využívat dobíjecích míst. A zatím jde o testovací provoz, který se bude do budoucna měnit. Po dostatečně dlouhé době od spuštění jednorázových plateb dojde k internímu vyhodnocení a podle toho nastavení nových podmínek, aby byly pro zákazníky zajímavé a zajistily fungování dobíjecích míst, což zatím ne úplně funguje. Rozhodně kvitujeme, že se v dohledné době změní údaje na faktuře, aby byl zákazník lépe poučen, za co vlastně platí. Doposud je na faktuře uvedena jen doba na nabíječce, počet odebraných kWh a celková cena k fakturaci. Do budoucna zde také bude uvedena a rozepsána doba, po kterou zákazník využíval danou službu a kolik za ni platil.

ŠTÍTKY:, , , , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
8 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
9 Comment authors
DaveTadeusEVdriverJan BezděkovskýCarlos Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Jolinar
Jolinar

Jsou to matlaci…
Kdybybse podivali na EVmapu tak by zjistili ze existuji i kombinovane pristupy.
Napriklad 4,8Kc/kWh + 0,5 Kc/min. Tak uzivatel presne vi kolik zaplati a jeste je motivovan stanici neblokovat.

CEZ by si je upravil ty dve hodnoty tak aby vice zodpovidaly jeho predstave o zisku z nabijeni. Napr. 6Kc/kWh + 2Kc/min.

Ludek
Ludek

Máš pravdu, jde to jinde a jinak. Jen tu vznikla otázka, jak si to mohli dovolit. Nikde na světě takový hyenizmus není. Všude je to otázka cti, jak se zapojit a podporovat…. Prostě zisk po Česku. Smutné, že takový Gigant, jako je ČEZ to má zapotřebí. Nebo snad špatný manegment?

carc
carc

CEZ si muze zkouset co chce – pokud to prestreli (coz je pravdepodobne), lidi, treba ja, budou jezdit dobijet jinam, kde to bude levnejsi…

1111
1111

Co tam dát značku vyhrazené parkoviště pro elektromobily max. 1 hod.? Pak samozřejmě automatický hovor na linku 158 s žádostí o odtah?

Carlos
Carlos

PRE už to má takto od začátku…cena za kWh a od nějaké doby i platba za stání u stojanu

Jan Bezděkovský
Jan Bezděkovský

Není vůbec pravda, že v západní Evropě mají pouze a jen zpoplatnění podle odebraného výkonu. Zpoplatnění podle času je u řady provozovatelů dobíjecích stanic resp. poskytovatelů služby dobíjení zcela běžné. Prosím nepište nepravdy. A obecně k tomuto článku považuji za dost neuvěřitelné, že si nevěříte skutečnost, a pošlete do mediálního světa fakenews, který může poškodit nejen ČEZ ale elektromobilitu jako celek. to si zřejmě ve jménu “svatého boje” za práva elektromobilistů neuvědomujete…

Mobilní zobrazení