Čeští vědci potvrdili, že jsou elektromobily ekologičtější než spalovací auta

Nabíjení elektromobilu Tesla na veřejné dobíjecí stanici

Elektromobily jsou mnohem ekologičtější než vozidla se spalovacím motorem | foto: Unsplash

Výzkumníci z Vysokého učení technického v Brně publikovali mezinárodní článek, který se týká studie o elektromobilech. V článku uvádějí výpočet emisí životního cyklu spalovacích oproti elektromobilům v českých podmínkách. Vědci došli k závěru, že elektromobily mají zhruba o 46% nižší uhlíkovou stopu než ostatní vozidla.

V současné době by to pro elektroauta dopadlo ještě lépe

Zcela aktuální závěry by ale byly pro elektromobily ještě příznivější. Ve studii se totiž využívá uhlíkový faktor pro mix české elektřiny z roku 2019. Za těchto pět let totiž výrazně stouplo ve výrobě elektřiny zapojení obnovitelných zdrojů.

Jako modelové vozidlo pro výpočty byl zvolen Hyundai Kona (2019) vyrobený v České republice, který je k dispozici v benzínové, naftové, elektrické a hybridní verzi. Elektrická verze se prodává ve dvou velikostech baterie (39 kWh a 64 kWh), což umožňovalo porovnat vliv velikosti baterie na emise elektromobilu.

Emise skleníkových plynů po dobu životnosti každého typu vozidla byly vypočteny s ohledem na každý zdroj emisí: byla odhadnuta výroba vozidla, výroba baterií, výroba paliva a doprava, výroba elektřiny včetně ztrát v síti a ztrát z nabíjení a možné snížení emisí v důsledku recyklace. Kromě toho byly emise z výroby paliva a elektřiny stanoveny s ohledem na zemi provozu vozidel.

Hyundai Kona Electric (2024)

Hyundai Kona Electric (2024) | foto: vlastní

Elektromobily jsou mnohem ekologičtější

Na základě rozsáhlého výzkumu čeští vědci vypočítali, že elektrická vozidla mají potenciál snížit emise o 29 %–69 % (46 % v České republice) ve srovnání s jejich benzínovými ekvivalenty a o 19 %–60 % ve srovnání s jejich dieselovými ekvivalenty (39 % v České republice). Dokonce i ve scénáři nejhoršího případu (Polsko) je elektromobil s baterií 64 kWh ekologičtější než benzínové vozidlo po ujetí 48 343 km.

Pětina emisí v EU

Silniční doprava je odpovědná za přibližně 20 % celkových emisí skleníkových plynů v EU. V České republice byla doprava v roce 2018 zodpovědná za více než 15,7 % všech emisí skleníkových plynů, přičemž silniční doprava tvořila 14,4 % (konkrétně 9,2 % emisí skleníkových plynů produkovaly osobní automobily).

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Čeští vědci potvrdili, že jsou elektromobily ekologičtější než spalovací auta

Nabíjení elektromobilu Tesla na veřejné dobíjecí stanici

Elektromobily jsou mnohem ekologičtější než vozidla se spalovacím motorem | foto: Unsplash

Výzkumníci z Vysokého učení technického v Brně publikovali mezinárodní článek, který se týká studie o elektromobilech. V článku uvádějí výpočet emisí životního cyklu spalovacích oproti elektromobilům v českých podmínkách. Vědci došli k závěru, že elektromobily mají zhruba o 46% nižší uhlíkovou stopu než ostatní vozidla.

V současné době by to pro elektroauta dopadlo ještě lépe

Zcela aktuální závěry by ale byly pro elektromobily ještě příznivější. Ve studii se totiž využívá uhlíkový faktor pro mix české elektřiny z roku 2019. Za těchto pět let totiž výrazně stouplo ve výrobě elektřiny zapojení obnovitelných zdrojů.

Jako modelové vozidlo pro výpočty byl zvolen Hyundai Kona (2019) vyrobený v České republice, který je k dispozici v benzínové, naftové, elektrické a hybridní verzi. Elektrická verze se prodává ve dvou velikostech baterie (39 kWh a 64 kWh), což umožňovalo porovnat vliv velikosti baterie na emise elektromobilu.

Emise skleníkových plynů po dobu životnosti každého typu vozidla byly vypočteny s ohledem na každý zdroj emisí: byla odhadnuta výroba vozidla, výroba baterií, výroba paliva a doprava, výroba elektřiny včetně ztrát v síti a ztrát z nabíjení a možné snížení emisí v důsledku recyklace. Kromě toho byly emise z výroby paliva a elektřiny stanoveny s ohledem na zemi provozu vozidel.

Hyundai Kona Electric (2024)

Hyundai Kona Electric (2024) | foto: vlastní

Elektromobily jsou mnohem ekologičtější

Na základě rozsáhlého výzkumu čeští vědci vypočítali, že elektrická vozidla mají potenciál snížit emise o 29 %–69 % (46 % v České republice) ve srovnání s jejich benzínovými ekvivalenty a o 19 %–60 % ve srovnání s jejich dieselovými ekvivalenty (39 % v České republice). Dokonce i ve scénáři nejhoršího případu (Polsko) je elektromobil s baterií 64 kWh ekologičtější než benzínové vozidlo po ujetí 48 343 km.

Pětina emisí v EU

Silniční doprava je odpovědná za přibližně 20 % celkových emisí skleníkových plynů v EU. V České republice byla doprava v roce 2018 zodpovědná za více než 15,7 % všech emisí skleníkových plynů, přičemž silniční doprava tvořila 14,4 % (konkrétně 9,2 % emisí skleníkových plynů produkovaly osobní automobily).

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."