Výzkumníci z Vysokého učení technického v Brně publikovali mezinárodní článek, který se týká studie o elektromobilech. V článku uvádějí výpočet emisí životního cyklu spalovacích oproti elektromobilům v českých podmínkách. Vědci došli k závěru, že elektromobily mají zhruba o 46% nižší uhlíkovou stopu než ostatní vozidla.
Zcela aktuální závěry by ale byly pro elektromobily ještě příznivější. Ve studii se totiž využívá uhlíkový faktor pro mix české elektřiny z roku 2019. Za těchto pět let totiž výrazně stouplo ve výrobě elektřiny zapojení obnovitelných zdrojů.
Jako modelové vozidlo pro výpočty byl zvolen Hyundai Kona (2019) vyrobený v České republice, který je k dispozici v benzínové, naftové, elektrické a hybridní verzi. Elektrická verze se prodává ve dvou velikostech baterie (39 kWh a 64 kWh), což umožňovalo porovnat vliv velikosti baterie na emise elektromobilu.
Emise skleníkových plynů po dobu životnosti každého typu vozidla byly vypočteny s ohledem na každý zdroj emisí: byla odhadnuta výroba vozidla, výroba baterií, výroba paliva a doprava, výroba elektřiny včetně ztrát v síti a ztrát z nabíjení a možné snížení emisí v důsledku recyklace. Kromě toho byly emise z výroby paliva a elektřiny stanoveny s ohledem na zemi provozu vozidel.
Na základě rozsáhlého výzkumu čeští vědci vypočítali, že elektrická vozidla mají potenciál snížit emise o 29 %–69 % (46 % v České republice) ve srovnání s jejich benzínovými ekvivalenty a o 19 %–60 % ve srovnání s jejich dieselovými ekvivalenty (39 % v České republice). Dokonce i ve scénáři nejhoršího případu (Polsko) je elektromobil s baterií 64 kWh ekologičtější než benzínové vozidlo po ujetí 48 343 km.
Silniční doprava je odpovědná za přibližně 20 % celkových emisí skleníkových plynů v EU. V České republice byla doprava v roce 2018 zodpovědná za více než 15,7 % všech emisí skleníkových plynů, přičemž silniční doprava tvořila 14,4 % (konkrétně 9,2 % emisí skleníkových plynů produkovaly osobní automobily).
Výzkumníci z Vysokého učení technického v Brně publikovali mezinárodní článek, který se týká studie o elektromobilech. V článku uvádějí výpočet emisí životního cyklu spalovacích oproti elektromobilům v českých podmínkách. Vědci došli k závěru, že elektromobily mají zhruba o 46% nižší uhlíkovou stopu než ostatní vozidla.
Zcela aktuální závěry by ale byly pro elektromobily ještě příznivější. Ve studii se totiž využívá uhlíkový faktor pro mix české elektřiny z roku 2019. Za těchto pět let totiž výrazně stouplo ve výrobě elektřiny zapojení obnovitelných zdrojů.
Jako modelové vozidlo pro výpočty byl zvolen Hyundai Kona (2019) vyrobený v České republice, který je k dispozici v benzínové, naftové, elektrické a hybridní verzi. Elektrická verze se prodává ve dvou velikostech baterie (39 kWh a 64 kWh), což umožňovalo porovnat vliv velikosti baterie na emise elektromobilu.
Emise skleníkových plynů po dobu životnosti každého typu vozidla byly vypočteny s ohledem na každý zdroj emisí: byla odhadnuta výroba vozidla, výroba baterií, výroba paliva a doprava, výroba elektřiny včetně ztrát v síti a ztrát z nabíjení a možné snížení emisí v důsledku recyklace. Kromě toho byly emise z výroby paliva a elektřiny stanoveny s ohledem na zemi provozu vozidel.
Na základě rozsáhlého výzkumu čeští vědci vypočítali, že elektrická vozidla mají potenciál snížit emise o 29 %–69 % (46 % v České republice) ve srovnání s jejich benzínovými ekvivalenty a o 19 %–60 % ve srovnání s jejich dieselovými ekvivalenty (39 % v České republice). Dokonce i ve scénáři nejhoršího případu (Polsko) je elektromobil s baterií 64 kWh ekologičtější než benzínové vozidlo po ujetí 48 343 km.
Silniční doprava je odpovědná za přibližně 20 % celkových emisí skleníkových plynů v EU. V České republice byla doprava v roce 2018 zodpovědná za více než 15,7 % všech emisí skleníkových plynů, přičemž silniční doprava tvořila 14,4 % (konkrétně 9,2 % emisí skleníkových plynů produkovaly osobní automobily).