České dráhy investují do fotovoltaiky. Solární panely zamíří na střechy dep

Pavel Škopek
Fotovoltaika | foto: Unsplash
Fotovoltaika | foto: Unsplash

České dráhy investují do fotovoltaiky a plánují instalaci panelů ve třech depech. Cílem je snížit náklady na energie a podpořit ekologický provoz.

Nové fotovoltaiky sníží náklady na energie

České dráhy chystají významnou investici do obnovitelných zdrojů energie. V rámci svého servisu plánují instalaci fotovoltaických panelů na střechy a vybrané pozemky železničních dep. Dopravce vytipoval celkem 32 lokalit vhodných pro solární panely a na základě analýzy vybral tři konkrétní místa, kde bude fotovoltaika realizována jako první.

„Nejlépe nám z toho vyšly možnosti umístění panelů na naše objekty v depech Havlíčkův Brod, Česká Třebová a Děčín. Tento týden plánujeme vypsat veřejnou zakázku na vybudování tří střešních elektráren metodou ‚design & build‘. Předpokládaný celkový instalovaný výkon těchto fotovoltaických elektráren je 170,8 kWp a měly by začít fungovat v roce 2026,“ uvádí místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele pro servis Michal Kraus.

Výroba elektřiny ze sluneční energie bude sloužit primárně pro vlastní spotřebu v depech, což umožní nejen ekologičtější provoz, ale také snížení provozních nákladů. Stejně jako je tomu v Bohumíně, kde již byly fotovoltaické panely nainstalovány na servisní hale.

Fotovoltaika na hale Českých drah | foto: České dráhy
Fotovoltaika na hale Českých drah | foto: České dráhy

Plány na rozšíření fotovoltaiky do dalších lokalit

Kromě střešních instalací se České dráhy zaměřují i na pozemní fotovoltaické elektrárny. Aktuálně připravují také projekt na instalaci fotovoltaiky na Odstavném nádraží Praha Jih, kde by elektrárna s výkonem 201,5 kWp měla začít vyrábět elektřinu v následujících letech.

Dopravce navíc analyzoval 26 potenciálních lokalit a v pěti z nich vidí reálný potenciál pro výstavbu větších solárních parků. Mezi tyto lokality patří Bohumín, Olomouc, Česká Třebová, Třebovice a Valašské Meziříčí, kde se uvažuje o kombinaci solárního zdroje s bateriovým úložištěm.

Tento přístup zapadá do dlouhodobé strategie Českých drah, které kladou důraz na modernizaci infrastruktury a snižování energetické závislosti prostřednictvím udržitelných technologií. Navazují tak na již realizované projekty, jako je instalace fotovoltaiky v Bohumíně, a pokračují v rozšiřování těchto řešení do dalších lokalit.

Dopravce tak potvrzuje svůj závazek k ekologickému provozu a efektivnímu hospodaření s energiemi. Rozšíření fotovoltaických elektráren do dalších lokalit by mohlo v příštích letech přinést nejen úspory, ale také snížení uhlíkové stopy celého železničního provozu v České republice.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články