Jízda v ranních mlhách může být pro mnoho řidičů výzvou a v této situaci přijdou vhod mlhovky. Jsou ale situace, kdy je používání těchto světel nebezpečné a můžete za něj dokonce dostat tučnou pokutu.
V posledních týdnech se poměrně ochladilo, což znamená jednu věc – pravidelné ranní a v některých případech i denní mlhy. Mnoho řidičů tak zapíná mlhovky, aby si zajistili lepší viditelnost při jízdě. Pro jejich používání ale existují jasná pravidla, kdy je zapnout a kdy nikoliv.
Nejčastěji se mlhovky používají, když cestujete během horších povětrnostních podmínek se sníženou viditelností, jako je hustý déšť, silné sněžení anebo právě hustá mlha, které jsou v poslední době na denním pořádku. Mlhovky je ale nutné využívat s rozmyslem, jinak můžete ohrozit ostatní účastníky silničního provozu.
Je na každém řidiči, aby vyhodnotil, zda je dobré zapnout mlhovky. Naštěstí existuje jasné pravidlo: tento typ osvětlení by měli řidiči zapnout až tehdy, pokud nevidí na vzdálenost 50 metrů, což je zhruba polovina doporučeného rozestupu, pokud jedete v obci 50 km/h. Každopádně český zákon stanovuje přesnou délku rozestupu při používání mlhovek, která se odvíjí od aktuální rychlosti. Pokud tedy jedete s mlhovkami zapnutými rychlostí například 80 km/h, musíte mít rozestup 80 metrů.
Existují momenty, kdy je používání mlhovek vyloženě nežádoucí, a to zejména v situaci, když jedete v koloně nebo ve městě, protože za těchto okolností můžete ohrozit ostatní řidiče a případně i chodce oslněním těmito světly. Navíc vás může zastavit i policejní hlídka a uložit vám pokutu ve výši 2 500 korun. Pokud nezapnete zadní mlhová světla ve zhoršených povětrnostních podmínkách, může vás to stát 1 000 korun.
Přední mlhovky mohou řidiči použít pouze v mlze, silném dešti nebo sněžení, a je vyloženě na nich, jak situaci vyhodnotí. Jinak to platí v případě zadních mlhovek – ty totiž musíte mít zapnuté vždy a podmínky jsou pro ně stejné jako v případě předních mlhovek. Nejčastěji policie rozdává pokuty právě kvůli nezapnutým zadním mlhovkám. Dobré je také hlídat, zda za vámi stojí další auto – pokud ano, zadní mlhovky vypněte a během mlhy rozhodně nepředjíždějte, jak informuje web policie.
Německá legislativa má tuto problematiku dobře ošetřenou – v případě, že používáte mlhovky, musíte jet maximální rychlostí 50 km/h. Pokud jede někdo s těmito zapnutými světly rychleji než 50 km/h, může dostat pokutu ve výši cca 8 000 korun, což je více než trojnásobek pokuty české.
Jízda v ranních mlhách může být pro mnoho řidičů výzvou a v této situaci přijdou vhod mlhovky. Jsou ale situace, kdy je používání těchto světel nebezpečné a můžete za něj dokonce dostat tučnou pokutu.
V posledních týdnech se poměrně ochladilo, což znamená jednu věc – pravidelné ranní a v některých případech i denní mlhy. Mnoho řidičů tak zapíná mlhovky, aby si zajistili lepší viditelnost při jízdě. Pro jejich používání ale existují jasná pravidla, kdy je zapnout a kdy nikoliv.
Nejčastěji se mlhovky používají, když cestujete během horších povětrnostních podmínek se sníženou viditelností, jako je hustý déšť, silné sněžení anebo právě hustá mlha, které jsou v poslední době na denním pořádku. Mlhovky je ale nutné využívat s rozmyslem, jinak můžete ohrozit ostatní účastníky silničního provozu.
Je na každém řidiči, aby vyhodnotil, zda je dobré zapnout mlhovky. Naštěstí existuje jasné pravidlo: tento typ osvětlení by měli řidiči zapnout až tehdy, pokud nevidí na vzdálenost 50 metrů, což je zhruba polovina doporučeného rozestupu, pokud jedete v obci 50 km/h. Každopádně český zákon stanovuje přesnou délku rozestupu při používání mlhovek, která se odvíjí od aktuální rychlosti. Pokud tedy jedete s mlhovkami zapnutými rychlostí například 80 km/h, musíte mít rozestup 80 metrů.
Existují momenty, kdy je používání mlhovek vyloženě nežádoucí, a to zejména v situaci, když jedete v koloně nebo ve městě, protože za těchto okolností můžete ohrozit ostatní řidiče a případně i chodce oslněním těmito světly. Navíc vás může zastavit i policejní hlídka a uložit vám pokutu ve výši 2 500 korun. Pokud nezapnete zadní mlhová světla ve zhoršených povětrnostních podmínkách, může vás to stát 1 000 korun.
Přední mlhovky mohou řidiči použít pouze v mlze, silném dešti nebo sněžení, a je vyloženě na nich, jak situaci vyhodnotí. Jinak to platí v případě zadních mlhovek – ty totiž musíte mít zapnuté vždy a podmínky jsou pro ně stejné jako v případě předních mlhovek. Nejčastěji policie rozdává pokuty právě kvůli nezapnutým zadním mlhovkám. Dobré je také hlídat, zda za vámi stojí další auto – pokud ano, zadní mlhovky vypněte a během mlhy rozhodně nepředjíždějte, jak informuje web policie.
Německá legislativa má tuto problematiku dobře ošetřenou – v případě, že používáte mlhovky, musíte jet maximální rychlostí 50 km/h. Pokud jede někdo s těmito zapnutými světly rychleji než 50 km/h, může dostat pokutu ve výši cca 8 000 korun, což je více než trojnásobek pokuty české.