Počet registrovaných elektrických vozidel v Evropě meziročně opět stoupá. Za první čtyři měsíce jich na silnicích přibylo téměř 450 tisíc kusů. Naše republika přidala do celkového objemu necelých 2 000 nových vozů, jak uvádí Centrum dopravního výzkumu. Nákupy elektromobilů jsou i u nás podpořeny rostoucí infrastrukturou. V evropském žebříčku jsme na tom ale stále velmi mizerně.
Celoevropské hodnoty ročně stoupají stabilním tempem, počátek letošního roku zvýšil nárůst dokonce o 6,4 procent ve srovnání s podobným obdobím v loňském roce. Zájemci o nové vozy ale zatím stále nejvíce upřednostňují spalovací zážehové motorizace a to rovnou ve třetině všech případů. Po automatických hybridech a dieselu jsou bateriové elektromobily na čtvrté pozici v oblíbenosti. Tabulku uzavírají plug-in hybridy do zásuvky se 7,2 procenty.
I když se podíly zvyšují, Češi stále drží stabilně druhou evropskou příčku odspodu tabulky. Zásluhu na tom stále mají především dieselové vozy, které jsou u našich občanů stále velmi populární. Spolu s Irskem atakujeme přední příčky v tomto žebříčku oblíbenosti vznětových agregátů. Elektromobily jsou pro Čechy stále drahé. Změna by mohla přijít s nově představenou levnější variantou Škody Enyaq, která slibuje dojezd až 375 kilometrů a bez dotace vyjde zájemce na 899 tisíc korun. S dotací lze cenu o dalších 200 tisíc snížit.
Čtěte také: Baterie v elektromobilech jsou téměř nezničitelné. Studie vyvrací mýtus
I nadále si přední příčku v prodejích hlídá Tesla (507 prodaných vozidel) s dvoutřetinovým náskokem na domácí Škodu (306) a oblíbený Hyundai (177). Česko se přitom s celkovými prodeji vozidel řadí ja zajímavé desáté místo. Zájem o vozidla je tedy s přihlédnutím k velikosti trhu na velmi zajímavé úrovni. Nižší popularita elektromobilů ale může být zapříčiněna i slabší sítí nabíjecích stanic.
V Evropské unii se aktuálně provozuje více než 700 tisíc stanic. Naprostou většinu najdeme v Nizozemí, Německu a Francii. Slušným tempem rostou nové veřejné stanice v Belgii, Itálii a ve Švédsku. Ostatní země čítají pod 20 tisíc přípojných bodů, Česká republika jich aktuálně nabízí jen 3 615. Ze dvou třetin jde o pomalé stojany se střídavým proudem. S velkými státy Evropy se zajisté nebude moci poměřovat nikdy, nemělo by Česko ale na to zaujmout alespoň místo uprostřed tabulky okolo desátého místa?
Počet registrovaných elektrických vozidel v Evropě meziročně opět stoupá. Za první čtyři měsíce jich na silnicích přibylo téměř 450 tisíc kusů. Naše republika přidala do celkového objemu necelých 2 000 nových vozů, jak uvádí Centrum dopravního výzkumu. Nákupy elektromobilů jsou i u nás podpořeny rostoucí infrastrukturou. V evropském žebříčku jsme na tom ale stále velmi mizerně.
Celoevropské hodnoty ročně stoupají stabilním tempem, počátek letošního roku zvýšil nárůst dokonce o 6,4 procent ve srovnání s podobným obdobím v loňském roce. Zájemci o nové vozy ale zatím stále nejvíce upřednostňují spalovací zážehové motorizace a to rovnou ve třetině všech případů. Po automatických hybridech a dieselu jsou bateriové elektromobily na čtvrté pozici v oblíbenosti. Tabulku uzavírají plug-in hybridy do zásuvky se 7,2 procenty.
I když se podíly zvyšují, Češi stále drží stabilně druhou evropskou příčku odspodu tabulky. Zásluhu na tom stále mají především dieselové vozy, které jsou u našich občanů stále velmi populární. Spolu s Irskem atakujeme přední příčky v tomto žebříčku oblíbenosti vznětových agregátů. Elektromobily jsou pro Čechy stále drahé. Změna by mohla přijít s nově představenou levnější variantou Škody Enyaq, která slibuje dojezd až 375 kilometrů a bez dotace vyjde zájemce na 899 tisíc korun. S dotací lze cenu o dalších 200 tisíc snížit.
Čtěte také: Baterie v elektromobilech jsou téměř nezničitelné. Studie vyvrací mýtus
I nadále si přední příčku v prodejích hlídá Tesla (507 prodaných vozidel) s dvoutřetinovým náskokem na domácí Škodu (306) a oblíbený Hyundai (177). Česko se přitom s celkovými prodeji vozidel řadí ja zajímavé desáté místo. Zájem o vozidla je tedy s přihlédnutím k velikosti trhu na velmi zajímavé úrovni. Nižší popularita elektromobilů ale může být zapříčiněna i slabší sítí nabíjecích stanic.
V Evropské unii se aktuálně provozuje více než 700 tisíc stanic. Naprostou většinu najdeme v Nizozemí, Německu a Francii. Slušným tempem rostou nové veřejné stanice v Belgii, Itálii a ve Švédsku. Ostatní země čítají pod 20 tisíc přípojných bodů, Česká republika jich aktuálně nabízí jen 3 615. Ze dvou třetin jde o pomalé stojany se střídavým proudem. S velkými státy Evropy se zajisté nebude moci poměřovat nikdy, nemělo by Česko ale na to zaujmout alespoň místo uprostřed tabulky okolo desátého místa?