Češi hazardují na silnicích! Ukázalo se, že jen čtvrtina řidičů vidí ostře

Martin Skořepa
  • BESIP prověřoval zrak českých řidičů
  • Zjistilo se, že jen zhruba čtvrtina z nich měla vyhovující dioptrie
  • Řidičům přitom hrozí pokuta 2 000 korun, v horším případě způsobí nehodu
Řidič ve voze
Řidič ve voze

Říjnová akce BESIP a GrandOptical ukázala, jak jsou na tom čeští řidiči se zrakem. Z tisíců měření vyplývá, že zhruba čtvrtina (27 %) měla správné brýle nebo čočky, 45 % potřebovalo menší změnu a u plných 28 % byla potřeba změna korekce o více než 0,75 dioptrie.

Češi řídí, i když vidí špatně

U řidičů, kteří přišli na měření poprvé v životě, byla čísla výrazně horší. Bez potřeby brýlí odešla jen necelá 3 % návštěvníků, dalších 58 % s korekcí do půl dioptrie a varujících 39 % potřebovalo korekci o 0,75 a více dioptrie.

„Ukazuje se, že největší riziko představují ti řidiči, kteří brýle dříve nepotřebovali a o své vadě ani neví nebo ji podceňují. U 32 % z nich byla objevena potřeba korekce o 0,75-1,25 dioptrie, u dalších 6 % o 1,5 -2,5 dioptrie a u 1 % dokonce ještě vyšší. To jsou už hodnoty, které řízení ovlivňují významně,“ komentuje výsledky komerční ředitel GrandOptical Pavel Krejčí. Dodává přitom, že kromě například pozdních reakcí mají vady zraku vliv i například na únavu na dlouhých cestách.

Rozdíl současné korekce s tou, kterou by správně měli mít

 Procentuální podíl
v roce 2022
Procentuální podíl
v roce 2021
Správná korekce27 %28 %
Odchylka do 0,5 dpt45 %46 %
Odchylka 0,75 – 1,25 dpt23 %21 %
Odchylka 1,5 – 2,25 dpt4 %4 %
2,5 – 3,25 dpt>1%1 %
3,5 a více dpt>1%>1%
Celkem100 %100 %

 

Řidič v autě, ilustrační
Řidič v autě, ilustrační

Čtěte také: Češi nedodržují bezpečnou vzdálenost mezi vozidly! Pomůže nové značení?


V sázce je bezpečnost

„Dobré vidění je klíčové pro bezpečnost na silnici, zvlášť na podzim a v zimě, kdy se výrazně zhoršuje viditelnost, a to i v časech ranní a odpolední dopravní špičky. Chodce, značky, překážky, to vše rozezná člověk se špatným zrakem výrazně později a pak mu chybí čas na reakci,“ komentuje výsledky měření vedoucí BESIP Tomáš Neřold.

„Heslo vidět a být viděn platí přitom nejen pro řidiče, ale i pro cyklisty, kterým navíc při kolizi hrozí větší újma. Podle nedávného průzkumu si asi pětina řidičů, kteří je jinak nosí, do auta brýle nebere. U cyklistů to je dokonce polovina.“

Kdy naposledy byli na kontrole zraku

Výsledky 2022Výsledky 2021Výsledky 2019
před 3 lety a více64 % (z toho u
19 % šlo o první vyšetření vůbec)
59 %44 %
před 2 lety25 %29 %18 %
rok a méně11 %11 %38 %

 

Podobně jako před třemi lety a vloni se zjišťovalo, jak často lidé na kontrolu zraku chodí. Čísla se opět zhoršila a přibylo lidí, kteří si naposledy nechali změřit zrak před třemi a více lety. Doporučená frekvence měření je přitom alespoň jednou za dva roky. Musíme brát v potaz, že toto jsou data od lidí, kteří využili akce měření zraku zdarma a mohou se od celé populace lišit, nicméně i nedávný průzkum ukázal, že doporučenou dvouletou frekvenci prohlídek očí dodržuje kolem poloviny řidičů,“ dodává Tomáš Neřold.

Měření zraku probíhalo během celého října na celkem 61 prodejnách a bylo v tomto období pro zájemce zcela zdarma. Šlo o součást společného projektu BESIP a GrandOptical zaměřeného na prevenci zrakového zdraví zejména u řidičů.


Autor článku

Martin Skořepa - Redaktor

Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.


Komentáře


Nejnovější články