Češi, fakt s tím chcete pořád jezdit? Takto dopadne staré auto při bouračce

Staré auto vypadá lákavě, ale bezpečné není. DEKRA otestovala rozdíl mezi Volkswagenem Golf II z roku 1989 a loňským Golfem VIII.
Staré auto vs. náraz? Drtivý rozdíl
Plechy se lámou, volant mizí v kabině, karoserie se bortí jako papír. Ne, to není záběr z devadesátkové bouračky, ale výsledek nedávného crashtestu Volkswagenu Golf II z roku 1989. Oproti moderním vozům působí jako z jiného světa. A pokud by si někdo myslel, že mu „dobrý stav“ stačí ke spolehlivosti, testy, které nedávno provedla německá organizace DEKRA, ho rychle vyvedou z omylu.
Ve zkušebním nárazu do překážky při 64 km/h došlo u Golfu II ke kompletnímu zhroucení prostoru pro posádku. Podle výzkumníka Markuse Egelhaafa by šance na přežití byla mizivá. V kontrastu s tím loňský Golf VIII ze stejného testu zůstal strukturálně neporušený, posádka chráněná airbagy, pásy s předpínači by vyvázla s lehkými zraněními. Rozdíl mezi třemi dekádami vývoje je v tomto případě doslova otázkou života a smrti.
Technologický pokrok je patrný i mimo samotné nárazy. Při testech brzdné dráhy byl Golf VIII v průměru o 30 procent účinnější než starší model. V krizových manévrech při vyhýbání překážkám zvládl nový Golf bezpečný průjezd testem „losího testu“ při rychlosti 75 km/h. Golf II zvládl ho zvládl jen v o 10 km/h nižší rychlosti, navíc s výrazně horší stabilitou v zatáčce.
Bezpečnost není retro výbava
Rozdíly se ukázaly i v osvětlení. Halogeny Golfu II kdysi znamenaly pokrok, ale LED světlomety Golfu VIII nabízejí rovnoměrnější a silnější osvětlení, blízké dennímu světlu. To pomáhá nejen vidět lépe, ale i jet bezpečněji. Výraznější zadní světla a třetí brzdové světlo zlepšují viditelnost vozu i při nepříznivých podmínkách.
Moderní vozy nejsou jen o komfortu, ale především o aktivní a pasivní bezpečnosti. Brzdné asistenty, stabilizační systémy a sofistikované konstrukční prvky v kombinaci s novými materiály tvoří rozdíl, který starší auta jednoduše nemohou dohnat. DEKRA upozorňuje, že i když technologie nezaručí 100% ochranu, zvyšuje šanci na přežití mnohonásobně.
Z provedených testů vyplývá jednoznačné poselství. Jezdit ve starém autě může být romantické, ale není to bezpečné. Pokud má hrát hlavní roli zdraví, je moderní konstrukce s pokročilými bezpečnostními prvky jasnou volbou. Auto nemusí být nové, ale mělo by být vybavené alespoň základními bezpečnostními prvky, které před 30 lety prostě neexistovaly.
Zdroj: DEKRA
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.









