Bývalý zakladatel Tesly je zklamaný. Místo levného vozu přišel otřesný Cybertruck

Martin Eberhard založil Teslu ještě před příchodem Muska. Z jeho počínání však není nadšený, naopak jeho kroky v nejnovějším rozhovoru tvrdě kritizuje.
Cybertruck je popelnice na kolech
Naděje na elektromobil pro každého byla blízko. Teď je pryč. Martin Eberhard, jeden ze skutečných otců Tesly, dnes otevřeně kritizuje Elona Muska za směr, kterým automobilku vede. Místo původní vize se firma podle něj vydala cestou designových excesů a neplánovaných odboček.
V jednom z mála rozhovorů, který poskytl, si nebral servítky. Ostře se v něm ohradil proti zrušení programu cenově dostupného elektromobilu, který měl stát 25 tisíc dolarů (532 tisíc korun). Tento model navazoval na původní plán firmy. Po Roadsteru následovaly Model S, Model X a později cenově dostupnější Model 3 a Model Y. Dalším krokem měla být ještě levnější varianta.
Místo ní Tesla pod vedením Muska sází na přepracované verze stávajících modelů a futuristický Cybertruck, který Eberhard označil za velký kontejner na odpadky. Kromě toho kritizoval i současný design vozů, který považuje za nevkusný a bez nápadu.
Čtěte také: Číňané odkryli levnou Teslu. To se Muskovi líbit nebude
Tesla míří jinam, než plánovali zakladatelé
Eberhard připomíná, že Tesla vznikla s jasnou filozofií: elektromobil má být funkční, dostupný a smysluplný. On a Marc Tarpenning firmu založili v době, kdy Musk ještě nebyl u kormidla. Spory mezi Eberhardem a Muskem přitom nejsou nové.
Oba se střetli už během vývoje Roadsteru, což vedlo k odchodu Eberharda z firmy. Soudní vyrovnání později umožnilo Muskovi používat titul spoluzakladatele, přestože do firmy vstoupil až jako investor rok po jejím vzniku.
Podle Eberharda Tesla pod Muskovým vedením opustila své původní hodnoty. Namísto širší dostupnosti firma cílí na technologickou výjimečnost a vyšší marže. Levný elektromobil, který by mohl výrazně proměnit trh, ustoupil vizionářským projektům, které jsou podle Eberharda odtržené od reality.
Aniž by přímo zmínil Teslu, kritizoval také Muskův přístup k samořiditelnému řízení: „Lidé příliš rychle přehlížejí selhání těchto autonomních systémů. Můžete vypustit prototyp něčeho na silnici a někdy zabít lidi, protože to nefunguje správně a to je v pořádku? Pro mě ne.“
Pro původního zakladatele tak nejde jen o konkrétní model, ale o ztrátu vize. Chtěl vytvořit značku, která udělá elektromobilitu normální a dosažitelnou. Dnes místo toho sleduje, jak Tesla míří opačným směrem k luxusu, extravaganci a nedokončeným technologiím.
Zdroj: Kim Java / YouTube
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.









