BMW iX3: prostorný elektromobil s dojezdem až 460 km

Luboš Srb

BMW právě představilo svůj první plně a pouze elektrický model iX3, protože sesterský model i3 byl vybaven v jedné z konfigurací i spalovacím agregátem pro prodloužení dojezdu elektromobilu. BMW X3, ze kterého iX3 vychází, je nabízeno v benzinové, dieselové a plug-in hybridní verzi, ale nedošlo na plně elektrickou variantu. Až nové BMW iX3 je čistokrevný elektromobil.

TIP: BMW iNext: supermoderní elektromobil základem značky?

Od základů jako elektromobil

Už od základů bylo BMW iX3 stavěno jako pouze elektromobil a vše tomu bylo podřízeno. Třeba i tradiční ledvinky masky chladiče mají uzavřenou plochu, aby se tím snížil odpor vzduchu a prodloužil dojezd elektromobilu. Nebo speciální aerodynamická kola, která snižují koeficient odporu vzduchu oproti ekvivalentnímu vozu s konvenčními ráfky a prodlužují dojezd o cca 10 kilometrů v testovacím cyklu WLTP. Výsledkem je celková hodnota cx jen 0,29.

BMW iX3 je jako první elektroauto vybaveno již 5. generací elektrického pohonu BMW eDrive, kterou budou od roku 2021 vybaveno modely i4 a iNext. Nová, vylepšená hnací soustava slibuje přibližně o 30 % vyšší výkon ve srovnání s technologií BMW eDrive u stávajících elektrifikovaných modelů, ale také zlepšení dojezdu, hmotnosti a flexibility. Hustota energie v baterii se zvýšila o 20 % oproti bateriovým článkům používaným v současných elektricky poháněných modelech BMW. Výsledkem je 80kWh (74 kWh využitelných) Li-Ion baterie, která má zajistit dojezd až 460 km dle normy WLTP. Baterie je umístěná v podlaze vozu a je chlazena kapalinou.

TIP: Tesla Roadster má o konkurenci méně. BMW zrušilo program elektrického supersportu

Baterie i elektromotor si BMW vyvíjí samo

Nejen baterie, ale i elektromotor pochází z vlastního vývoje BMW. U nového modelu BMW iX3 disponuje maximálním výkonem 210 kW a točivým momentem 400 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h proběhne za 6,8 sekund, maximální rychlost je elektronicky omezena na 180 km/h. Elektromobil má různé jízdní režimy (Sport, Komfort, Eco) a stejně tak si řidič může nastavit ze 3 úrovní různou intenzitu rekuperace (brzdění), díky čemuž je pak velmi snadné a pohodlné tzv. jednopedálové ovládání (bez klasické brzdy). Navíc adaptivní rekuperace přizpůsobuje úroveň znovuzískávání energie aktuálním podmínkám. Ve výbavě nechybí ani například tepelné čerpadlo.

Pokud jde o nabíjení, elektromobil od BMW přináší jednofázovou palubní nabíječku s výkonem až 7,4 kW a také třífázovou palubní nabíječku s výkonem až 11 kW. Na rychlonabíječkách zvládně iX3 využít výkon až 150 kW, díky čemuž stačí pro nabití elektroauta na 80 % jen 34 minut.

Co ještě zaujme

Nové BMW iX3 je standardně vybaveno adaptivním podvozkem s elektronicky řízenými tlumiči. „Adaptivní M podvozek, který svým naladěním nabízí obzvláště sportovní reakce, bude možné později objednat prostřednictvím bezdrátové aktualizace.” uvádí BMW ve své tiskové zprávě. Vůz se také může pochlubit slušným zavazadlovým prostorem 510 litrů a po sklopení zadních sedaček až 1560 litrů, přičemž volitelně je k doobjednání i tažné zařízení pro tažení přívěstu do hmotnosti až 750 kg.

„Interiér obsahuje modré ozdobné prvky pro zvýraznění odkazu elektrického pohonu. Lze je najít na tlačítku Start/Stop a na páce voliče převodovky.” A že jde o elektromobil, poznáte třeba i díky speciálnímu zvuku, které uslyšíte hned jak nastartujete. Vznikl ve spolupráce s věhlasným skladatelem Hansem Zimmerem a simuluje zvuk pohonu pro lepší vnímání pohonu, ale lze podle nálady kdykoliv vypnout nebo alespoň měnit přepínáním jízdních režimů. Ve výbavě také zaujme praktický Head-Up displej, samozřejmě spousta asistenčních prvků pro bezpečnější jízdu, nebo třeba digitální klíč od BMW, který si nahrajete do iPhonu a budete s ním moci jednoduše odemykat svůj elektromobil.

Cena a dostupnost?

Nové, plně elektrické BMW iX3 se začne prodávat nejprve v Číně, a to až koncem roku 2020. Následně se má dostat i do dalších zemí. V České republice jej lze objednávat od konce července za cenu od 1 859 000 Kč. Dodávky prvních vozů jsou plánované na leden příštího roku, kdy bude spuštěn prodej v Evropě.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články