Nadějí pro rychlejší rozšíření elektromobilů má být sekundární trh. Pro řadu potencionálních zájemců, pro něž je nový elektromobil nedosažitelný, může být jako ojetina zajímavou alternativou. Druhý největší autobazar v Česku Auto Esa však tvrdí, že Češi o ojeté elektromobily nemají zájem, a proto jejich prodej ukončil. Jeho konkurenti však tvrdí opak a na nízkou poptávku si nestěžují.
„Už v roce 2023 jsme vnímali, že zájem o elektromobily klesal, oproti roku 2022 byl na polovině, v prvním čtvrtletí 2024 jsme je pak už jen zlevňovali a byli jsme rádi, že jsme se jich zbavili. Rozhodli jsme se je tedy nekupovat, a to přesto, že v Německu jich je v různých aukcích k mání spousta,“ uvedl pro server iDnes Filip Kučera, marketingový ředitel autobazaru Auto ESA.
Podle jeho slov, kdo chtěl elektromobil, už ho má a zájem velmi výrazně klesl i v důsledku toho, že přestávají platit zvýhodnění, jako je levné nabíjení nebo parkování zdarma. Jiní obchodníci s ojetými vozy, jako je Škoda Plus nebo online tržiště Carvago, však mají ovšem opačnou zkušenost. Tvrdí, že elektromobily si zatím udržují sice malý tržní podíl, ale ten dynamicky roste. Potvrzuje to i největší prodejce ojetých vozů ve střední Evropě AURES Holdings, který provozuje autobazary AAA Auto a Mototechna.
„Jsme v podstatě jediný velký bazar v ČR, který se elektromobilům věnuje, a v posledních třech letech se počet prodaných elektromobilů v síti AAA Auto každoročně zdvojnásobuje. Jen v Česku jsme prodali za loňský rok 696 elektroaut, což je víc než dvojnásobek oproti roku 2023, kdy jich bylo 291. Počet prodaných hybridů vzrostl loni o 68 procent na téměř pět tisíc,“ řekl pro iDnes Petr Vaněček, co-CEO AURES Holdings.
Podle statistik prodejců loni Češi nejčastěji ze segmentu elektromobilů sahali po Tesle Model 3, BMW i3, Hyundai Kona, Škodě Citigo-e, VW e-Golf. V rámci programu ojetých vozů Škoda Plus pak byl nejprodávanějším elektromobilem Škoda Enyaq.
„Už dnes se na sekundární trh dostávají cenově zajímavá auta BEV, která už si odbyla svůj prvotní pokles ceny a zákazníkům je nabízíme za ceny konkurenceschopné klasickým spalovacím autům. Například u nás nejprodávanější Tesla Model 3 se prodává kolem hranice půl milionu korun, což je pro mnoho lidí zajímavé,“ konstatoval Petr Vaněček.
Nadějí pro rychlejší rozšíření elektromobilů má být sekundární trh. Pro řadu potencionálních zájemců, pro něž je nový elektromobil nedosažitelný, může být jako ojetina zajímavou alternativou. Druhý největší autobazar v Česku Auto Esa však tvrdí, že Češi o ojeté elektromobily nemají zájem, a proto jejich prodej ukončil. Jeho konkurenti však tvrdí opak a na nízkou poptávku si nestěžují.
„Už v roce 2023 jsme vnímali, že zájem o elektromobily klesal, oproti roku 2022 byl na polovině, v prvním čtvrtletí 2024 jsme je pak už jen zlevňovali a byli jsme rádi, že jsme se jich zbavili. Rozhodli jsme se je tedy nekupovat, a to přesto, že v Německu jich je v různých aukcích k mání spousta,“ uvedl pro server iDnes Filip Kučera, marketingový ředitel autobazaru Auto ESA.
Podle jeho slov, kdo chtěl elektromobil, už ho má a zájem velmi výrazně klesl i v důsledku toho, že přestávají platit zvýhodnění, jako je levné nabíjení nebo parkování zdarma. Jiní obchodníci s ojetými vozy, jako je Škoda Plus nebo online tržiště Carvago, však mají ovšem opačnou zkušenost. Tvrdí, že elektromobily si zatím udržují sice malý tržní podíl, ale ten dynamicky roste. Potvrzuje to i největší prodejce ojetých vozů ve střední Evropě AURES Holdings, který provozuje autobazary AAA Auto a Mototechna.
„Jsme v podstatě jediný velký bazar v ČR, který se elektromobilům věnuje, a v posledních třech letech se počet prodaných elektromobilů v síti AAA Auto každoročně zdvojnásobuje. Jen v Česku jsme prodali za loňský rok 696 elektroaut, což je víc než dvojnásobek oproti roku 2023, kdy jich bylo 291. Počet prodaných hybridů vzrostl loni o 68 procent na téměř pět tisíc,“ řekl pro iDnes Petr Vaněček, co-CEO AURES Holdings.
Podle statistik prodejců loni Češi nejčastěji ze segmentu elektromobilů sahali po Tesle Model 3, BMW i3, Hyundai Kona, Škodě Citigo-e, VW e-Golf. V rámci programu ojetých vozů Škoda Plus pak byl nejprodávanějším elektromobilem Škoda Enyaq.
„Už dnes se na sekundární trh dostávají cenově zajímavá auta BEV, která už si odbyla svůj prvotní pokles ceny a zákazníkům je nabízíme za ceny konkurenceschopné klasickým spalovacím autům. Například u nás nejprodávanější Tesla Model 3 se prodává kolem hranice půl milionu korun, což je pro mnoho lidí zajímavé,“ konstatoval Petr Vaněček.