ElektrickeVozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | autonomní auto | počet elektromobilů v ČR

Baterie elektromobilu – máte představu o velikosti? Můžeme jí nahradit?

  |  3 komentáře  |  autor: Luděk Srb

Čtenáři se ptají, je to velká nebo malá baterie v elektromobilu, co se týče výkonu? Můžeme jí nahradit? Jak? Čím? Kolika kusy?

Zkusíme Vám to trochu a hypoteticky přiblížit pomocí běžné autobaterie. Prosím, neberte mě za slovo, je to samozřejmě akumulátor, ale ujal se název baterie.

Máme příklad:

Elektromobil Nissan Leaf má baterii 24kWh.

Jednotlivé články jsou propojeny do skupin – údajně 192 článků ve 48 modulech tak, že dodává výstupní napětí dejme tomu asi 300-350V (údaje se ve zprávách liší) pro představu a výpočet to není tak důležité. Celková hmotnost je asi 174kg a typ je – laminované lithium-iontové.

Kapacita a výkon: 24kWh = 74A při napětí 324V po dobu jedné hodiny = 74Ah

Zkusme – čistě teoreticky – nahradit jí :

Běžná baterie (akumulátor) v automobilu má 12V 74Ah tedy 888Wh (0,88kWh)

Její rozměry a hmotnost jsou (přibližně) – 280 x 180 x 200 mm a asi 18,5 kg

Na potřebnou kapacitu a napětí bychom jich potřebovali asi 27 ks.

Spojením těchto baterií do série, dostaneme 27 x 12V = 324V a také 74Ah.

Potud vše dobré a správné a vozidlo by fungovalo, ale …

Rozměry této olověné superbaterie by byly asi 840 x 540 x 600 mm a hmotnost skoro 500kg.

Což je skoro 3x větší hmotnost a asi 5x větší rozměr oproti laminované lithium-iontové baterii Nissanu Leaf.

Nic není nemožné, ale … :-)

Hezký Nový rok 2013

ČLÁNKY:, ,

Diskuze

avatar
2 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
LiborMirexxRegistrační sídlo Recent comment authors
  Subscribe  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Registrační sídlo
Registrační sídlo

Ji a jí, žádný rozdíl, že? Kdo není schopný rozlišovat takovéto základní věci, asi by se neměl živit psaním.

Mirexx
Mirexx

Pozrime sa aj na cenu. 12v 74Ah bateria stojí asi 80 EUR, teda 27 takýchto baterií by stálo 2160 Euro. Pritom lítiová batéria rovnakej kapacity PREKROČÍ cenu 10 000 EUIR

Libor
Libor

Uvádíte cenu olověného startovacího akumulátoru. V případě olověného trakčního akumulátoru by cena byla cca o 50% vyšší, tedy 3 240 eur. Navíc kapacita akumulátoru uváděná pro startovací akumulátory je tzv. C20 – tedy když se akumulátor vybíjí jednou dvacetinou. U trakčního je to C5 – vybíjení proudem o jedné pětině. Tedy vámi uváděný akumulátor 12V 74Ah má podle trakční normy kapacitu asi 60Ah, Dále srovnejte životnost, ta se udává v pracovních cyklech. Trakční olověný akumulátor má životnost asi jen 350až 400 pracovních cyklů, lithiový akumulátor má životnost cca 1500 až 2 000 ( i víc) pracovních cyklů. Po přepočtení všech… Číst vice »

Tesla svou hodnotou překonala automobilku BMW

Tesla svou hodnotou překonala automobilku BMW

DNES  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (0)

Před nějakou dobou proběhla médii zpráva, že Tesla svojí valuací překonala automobilku Ford. Nyní výrobce elektromobilů předběhl dalšího tradičního…

Spotřeba plug-in hybridů je srovnatelná se spalovacími motory

Spotřeba plug-in hybridů je srovnatelná se spalovacími motory

DNES  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (0)

Desítky tisíc plug-in hybridů, zakoupených s pomocí štědrých vládních grantů, možná nejsou tak ekologické, jak se na první pohled zdálo.…

Model 3 od Tesly je v TOP 20 nejprodávanějších vozů v USA

Model 3 od Tesly je v TOP 20 nejprodávanějších vozů v USA

VČERA  |  Jakub Mokříš  |  diskuze (1)

Je vidět, že Teslu jako leadera a průkopníka mezi výrobci elektromobilů by měli začít ostatní výrobci brát opravdu vážně.…

Mobilní zobrazení