Baterie elektromobilu – máte představu o velikosti? Můžeme jí nahradit?
Čtenáři se ptají, je to velká nebo malá baterie v elektromobilu, co se týče výkonu? Můžeme jí nahradit? Jak? Čím? Kolika kusy?
Zkusíme Vám to trochu a hypoteticky přiblížit pomocí běžné autobaterie. Prosím, neberte mě za slovo, je to samozřejmě akumulátor, ale ujal se název baterie.
Máme příklad:
Elektromobil Nissan Leaf má baterii 24kWh.
Jednotlivé články jsou propojeny do skupin – údajně 192 článků ve 48 modulech tak, že dodává výstupní napětí dejme tomu asi 300-350V (údaje se ve zprávách liší) pro představu a výpočet to není tak důležité. Celková hmotnost je asi 174kg a typ je – laminované lithium-iontové.
Kapacita a výkon: 24kWh = 74A při napětí 324V po dobu jedné hodiny = 74Ah
Zkusme – čistě teoreticky – nahradit jí :
Běžná baterie (akumulátor) v automobilu má 12V 74Ah tedy 888Wh (0,88kWh)
Její rozměry a hmotnost jsou (přibližně) – 280 x 180 x 200 mm a asi 18,5 kg
Na potřebnou kapacitu a napětí bychom jich potřebovali asi 27 ks.
Spojením těchto baterií do série, dostaneme 27 x 12V = 324V a také 74Ah.
Potud vše dobré a správné a vozidlo by fungovalo, ale …
Rozměry této olověné superbaterie by byly asi 840 x 540 x 600 mm a hmotnost skoro 500kg.
Což je skoro 3x větší hmotnost a asi 5x větší rozměr oproti laminované lithium-iontové baterii Nissanu Leaf.
Nic není nemožné, ale … :-)