Až 4 500 dobíjecích lamp za 3 miliardy? Praha se chce připravit na éru elektromobilů

Nevíme sice na základě čeho, ale Praha předpokládá, že do roku 2030 bude v metropoli jezdit nejméně 100 000 elektromobilů. A tak se chce na éru elektromobilů patřičně připravit.

Vedení Prahy aktuálně přemýšlí o nahrazení současných lamp veřejného osvětlení za tzv. chytré dobíjecí lampy, které mohou dobíjet elektromobily na ulicích nejen v centru, ale třeba i na sídlištích. S informací přišel server Aktuálně.cz.

Podle pražského radního pro majetek, Jana Chabra (TOP09), se plány zakládají na odhadech, že by v roce 2030 mělo být v Česku asi 500 až 700 000 elektromobilů. Dá se prý předpokládat, že nejméně pětina z nich bude jezdit v Praze.

Pokud by se to ukázalo jako pravdivé, čemuž ovšem příliš nevěříme, pak by samozřejmě bylo potřeba vybudovat dostatečnou dobíjecí infrastrukturu. Aktuálně je pro elektromobily po Praze k dispozici necelých 300 dobíječek, do roku 2030 se hovoří o vybudování 4 000 až 4 500 dobíjecích lamp.

Tip: Snížení počtu spalovacích aut na polovinu? Také Praha chce jít příkladem

Co je zde ovšem důležité zdůraznit, současná síť pouličního osvětlení je v Praze na hranici a někdy už i dokonce za hranicí své životnosti, takže obměna lamp veřejného osvětlení je, zdá se, tak jako tak nevyhnutelná. O kolik dražší jsou chytré lampy než ty běžné, zatím nevíme. Bude ovšem potřeba také nahrazovat kabely, protože ty současné nejsou pro potřeby dobíjení elektromobilů dostatečné. Zde je cena zhruba 3x vyšší a půjde o náklady takzvaně navíc, protože v případě nahrazení současných lamp za novější běžné lampy veřejného osvětlení by žádné další nákladné úpravy nebyly již potřeba. Celkový odhad včetně výkopových prací se v tuto chvíli pohybuje kolem 2 až 3 miliard korun.

Pilotní projekt by měl začít již letos na podzim na Vinohradech, příští rok pak na Smíchově. U každé dobíjecí lampy by mělo být možné dobíjet 2 až 3 elektromobily. Půjde o nabíjení pomalou rychlostí s výkonem v řádu jednotek kWh, tedy většinu současných elektromobilů budete do plna dobíjet pěkných pár hodin, řekněme spíše celou noc. To ovšem nemusí být nutně na škodu, naopak. Díky pomalému dobíjení se zhruba 3x pomaleji zkracuje životnost baterie, ale také člověk nemusí řešit okamžité přeparkování po dobití, což je o rychlodobíječek nepsaným pravidlem. Zvažuje se, že by bylo možné platit za dobíjení z lamp přes Lítačku.

zdroj: Aktualne

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Až 4 500 dobíjecích lamp za 3 miliardy? Praha se chce připravit na éru elektromobilů

Nevíme sice na základě čeho, ale Praha předpokládá, že do roku 2030 bude v metropoli jezdit nejméně 100 000 elektromobilů. A tak se chce na éru elektromobilů patřičně připravit.

Vedení Prahy aktuálně přemýšlí o nahrazení současných lamp veřejného osvětlení za tzv. chytré dobíjecí lampy, které mohou dobíjet elektromobily na ulicích nejen v centru, ale třeba i na sídlištích. S informací přišel server Aktuálně.cz.

Podle pražského radního pro majetek, Jana Chabra (TOP09), se plány zakládají na odhadech, že by v roce 2030 mělo být v Česku asi 500 až 700 000 elektromobilů. Dá se prý předpokládat, že nejméně pětina z nich bude jezdit v Praze.

Pokud by se to ukázalo jako pravdivé, čemuž ovšem příliš nevěříme, pak by samozřejmě bylo potřeba vybudovat dostatečnou dobíjecí infrastrukturu. Aktuálně je pro elektromobily po Praze k dispozici necelých 300 dobíječek, do roku 2030 se hovoří o vybudování 4 000 až 4 500 dobíjecích lamp.

Tip: Snížení počtu spalovacích aut na polovinu? Také Praha chce jít příkladem

Co je zde ovšem důležité zdůraznit, současná síť pouličního osvětlení je v Praze na hranici a někdy už i dokonce za hranicí své životnosti, takže obměna lamp veřejného osvětlení je, zdá se, tak jako tak nevyhnutelná. O kolik dražší jsou chytré lampy než ty běžné, zatím nevíme. Bude ovšem potřeba také nahrazovat kabely, protože ty současné nejsou pro potřeby dobíjení elektromobilů dostatečné. Zde je cena zhruba 3x vyšší a půjde o náklady takzvaně navíc, protože v případě nahrazení současných lamp za novější běžné lampy veřejného osvětlení by žádné další nákladné úpravy nebyly již potřeba. Celkový odhad včetně výkopových prací se v tuto chvíli pohybuje kolem 2 až 3 miliard korun.

Pilotní projekt by měl začít již letos na podzim na Vinohradech, příští rok pak na Smíchově. U každé dobíjecí lampy by mělo být možné dobíjet 2 až 3 elektromobily. Půjde o nabíjení pomalou rychlostí s výkonem v řádu jednotek kWh, tedy většinu současných elektromobilů budete do plna dobíjet pěkných pár hodin, řekněme spíše celou noc. To ovšem nemusí být nutně na škodu, naopak. Díky pomalému dobíjení se zhruba 3x pomaleji zkracuje životnost baterie, ale také člověk nemusí řešit okamžité přeparkování po dobití, což je o rychlodobíječek nepsaným pravidlem. Zvažuje se, že by bylo možné platit za dobíjení z lamp přes Lítačku.

zdroj: Aktualne

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."