Autonomní systém Tesly se do EU jen tak nedostane. Doplácí na byrokracii?

Zavádění FSD brzdí byrokracie a složité schvalovací procesy. Tesla očekává schválení supervizovaného režimu v EU do května 2025, ale co plná autonomie?
Zavádění FSD v Evropě brzdí řada překážek
Není žádným tajemstvím, že se Tesla prostřednictvím svého programu Full Self-Driving (FSD) dlouhodobě snaží o revoluci v oblasti autonomního řízení. Zatímco v Severní Americe se technologie rychle vyvíjí a dosahuje významných milníků, v Evropě a Číně se objevuje řada překážek, které její rozšíření brzdí.
Tesla svůj software FSD neustále vylepšuje a jeho poslední verze získala od uživatelů mnoho pozitivních ohlasů. Jak vyplývá z finanční zprávy za čtvrté čtvrtletí 2024, od spuštění programu v říjnu 2020 již řidiči, využívající FSD, pravděpodobně překonali hranici 3 miliard ujetých mil.
Automobilka nedávno zveřejnila video s ukázkou plně autonomní jízdy v areálu továrny ve Fremontu. Elon Musk současně potvrdil, že majitelé vozidel s hardwarem HW3 dostanou bezplatný upgrade na AI4.

V Evropě je brzdou byrokracie
Na starém kontinentu je situace komplikovanější. Musk během své prezentace uvedl, že klíčovým problémem jsou složité regulační procesy a byrokracie. Zdůraznil, že zatímco Amerika inovuje, Evropa reguluje.
„Například, abychom mohli spustit supervizovaný režim FSD, musíme v Nizozemsku, které je hlavním evropským regulátorem, projít rozsáhlým schvalovacím procesem. Teprve poté bude návrh předložen Evropské unii, a to nejdříve v květnu 2025. Schvalovací proces se tak může protáhnout až na 12 měsíců, což brzdí inovace,“ vysvětlil Musk.

Situace není jednoduchá ani v Číně
Podobné výzvy Tesla řeší i v Číně, která je pro automobilku klíčovým trhem. Hlavním problémem je především přenos dat. Čínská vláda nedovoluje přenášet tréninková videa mimo zemi a americká vláda zase omezuje vývoj AI v Číně. „Tím se dostáváme do pasti. Hledáme řešení, například využíváme veřejně dostupná videa z čínských ulic a dopravních značek k trénování umělé inteligence v simulátoru,“ uvedl Musk.
Jedním z největších problémů při nasazení FSD v Číně jsou složitá pravidla, platná pro využívání jízdních pruhů pro autobusy. Musk popsal, že se Tesla musí naučit rozpoznávat časy, kdy je do pruhu povolen vjezd, protože při chybě může řidič okamžitě dostat pokutu.
Z toho důvodu vytvořila automobilka simulátor, v němž musí vozidlo přesně rozpoznat dopravní značky, načítat čas a vyhodnocovat, zda může jízdní pruh použít.

Dočkáme se autonomního režimu?
Tesla očekává, že v Evropě by mohl být supervizovaný režim schválen do května 2025. Nasazení plně autonomního režimu ale bude záviset na dalším regulačním procesu. V Číně hledá Tesla způsob, jak obejít datová omezení a co nejrychleji vyřešit specifické dopravní podmínky.
I přes zmíněné výzvy pokračuje Tesla ve vývoji a věří, že se jí podaří překážky překonat. Pokud se to povede, mohla by být plně autonomní jízda brzy realitou nejen v USA, ale i ve zbytku světa.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".