Automobilka Ford tvrdě narazila. Výstavba nové továrny na baterie v nedohlednu?

Matouš Vrchota
  • Ford v Michiganu přerušil práce na stavbě továrny
  • Odbory nesouhlasí se snižováním stavů a rozdílnými mzdami
  • Továrna má svůj provoz zahájit v roce 2026
Tovární komplex jako z budoucnosti
Tovární komplex jako z budoucnosti

Ford plánuje vyrábět vlastní baterie na bázi LFP, což je technologie, kterou společnosti poskytl čínský CATL. Zahájení výroby je plánované na rok 2026. Ford ale nečekaně zastavil výstavbu továrny, a to na neurčito. Ohledně možných příčin automobilka mlčí. Odhady nicméně tvrdí, že nejde o překážku na straně dodavatele. Ford totiž řeší spory s odbory automobilových pracovníků.

Debaty s odbory zastavily výstavbu továrny Fordu

Výstavba nové továrny Fordu u města Marshall v americkém Michiganu byla nyní kompletně zastavena. Kromě toho došlo i k zastavení přísunu financí. To vše do doby, než si bude Ford jistý, že bude moci továrnu spolehlivě provozovat. Při vyjádření nebylo tiskové oddělení nikterak specifické. Musí prý nyní zvážit několik možných postupů.

Odbory United Auto Workers jsou aktuálně ve stávce, a to s více výrobci. Kromě Fordu jde i o General Motors a skupinu Stellantis. Stávka probíhá pouze na území Spojených států. Tyto domluvy a vyjednávání budou pro pokračování výstavby klíčové. Kromě jiných záležitostí se hovoří o výši platů zaměstnanců v továrnách na úložiště energie pro elektromobily.

Do roku 2024 plánuje Ford vyrábět 4 nové elektromobily
Do roku 2024 plánuje Ford vyrábět 4 nové elektromobily

Čtěte také: Ford si registruje nové označení. Bude nový pickup konkurovat Cybertrucku?


Stejný plat pro všechny. I na automatických linkách!

Odbory navrhují, aby zaměstnanci v továrnách s velkým poměrem automatizovaných linek měli stejně vysokou mzdu jako tací, kteří pracují v klasických montovnách. Přitom není práce obou takových skupin přímo porovnatelná. Vedoucí odborů, Shawn Fain, se nyní obrací proti Fordu, který otevřeně hovoří o možnosti zkrácení počtu zaměstnanců v automatizovaném procesu.

Továrna má vyrábět LFP baterie počínaje rokem 2026. Jde o společnou firmu americké automobilky Fordu a čínského výrobce baterií CATL. Zatímco CATL drží licenční práva, Ford bude provozovat linky. Díky takovému rozložení sil dosáhne továrna na federální dotace. Americká vláda si není jistá dalším postupem, ani jak v případě současné stávky pokračovat. Prezident Biden má ovšem v plánu se dalších jednání zúčastnit a vyjádřit stávkujícím podporu. Ford chce nicméně ubezpečit, že jde o pouhé pozastavení prací a věří v brzké obnovení procesu.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články