Automobilka Ford má být blízko řízení bez rukou na volantu. Co chystá?

  • Ford pokořil nový milník v cestě k autonomnímu řízení
  • Automobilka testuje autonomii úrovně 3
  • Technologie by měla být do dvou let součástí sériových modelů

Asistent řidiče Ford BlueCruise | foto: Ford

Generální ředitel Fordu, Jim Farle, v nedávném rozhovoru prozradil, že automobilka dosáhla úrovně 3 autonomního řízení ve fázi prototypu. Tato úroveň umožňuje řidičům sundat ruce z volantu a řidič také nemusí věnovat pozornost situaci před vozidlem. Přesto bude ještě nějakou dobu trvat, než si zákazníci Fordu budou moci technologii vyzkoušet.

Autonomní řízení je žhavé téma

Autonomní řízení je ve světě inovací elektrických vozidel žhavým tématem. Podobně jako futuristické vize létajících aut ze 60. let, potrvá autonomním vozidlům mnohem déle, než se původně očekávalo, než se stanou realitou. Například funkce „Full-Self Driving“ od Tesly se navzdory svému názvu ani neblíží standardu úrovně 4.

Ve skutečnosti není Autopilot Tesla ani systémem úrovně 3 podle standardů SAE. Jedinou automobilkou, která dodává vozidla s touto úrovní autonomie, je Mercedes-Benz s jeho systémem Drive Pilot ADAS, povoleným v USA pouze na schválených dálnicích při rychlostech pod 40 mil/h (64 km/h).

Elektrický Ford Explorer pro evropský trh

Elektrický Ford Explorer pro evropský trh, ilustrační | foto: Ford


Čtěte také: Tesla je ve vývoji autonomních systémů daleko napřed, říká šéf Nvidie


Co je autonomie úrovně 3

Autonomie úrovně 3 umožňuje řidiči jednak sundání rukou z volantu a řidič se také nemusí plně věnovat situaci před vozidlem. Současně ale musí mít vůz pod kontrolou a odpovídá za případné nehody. Většina výrobců automobilů, včetně Fordu, již dosáhla úrovně 2 autonomního řízení, které umožňuje hands-free řízení, ale stále vyžaduje, aby řidič sledoval vozovku. Systém automobilky Ford BlueCruise, který v roce 2023 získal první místo v hodnocení asistenčních systémů řidiče od Consumer Reports, je příkladem úrovně 2, který překonal konkurenční Super Cruise od GM a umístil se výrazně před Teslou.

V rozhovoru pro Bloomberg TV sdílel Jim Farley aktualizace týkající se pokroku Fordu v oblasti autonomního řízení. Společnost testuje autonomii úrovně 3 a technologie je asi dva roky od toho, aby se dostala do osobních elektrických vozidel. Autonomie úrovně 3 umožní „hands-free“ a „eyes-off“ řízení na dálnicích a promění tak vozidla v mobilní kanceláře. Farley zatím nesdělil žádné podrobnosti o tom, jak a kdy dosáhne Ford úrovně 3 autonomního řízení. Naděje se upírají do roku 2026, kdy se ukáže, zda automobilka dokáže dodat na trh masově dostupné elektrické vozidlo s uvedenými schopnostmi.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Automobilka Ford má být blízko řízení bez rukou na volantu. Co chystá?

  • Ford pokořil nový milník v cestě k autonomnímu řízení
  • Automobilka testuje autonomii úrovně 3
  • Technologie by měla být do dvou let součástí sériových modelů

Asistent řidiče Ford BlueCruise | foto: Ford

Generální ředitel Fordu, Jim Farle, v nedávném rozhovoru prozradil, že automobilka dosáhla úrovně 3 autonomního řízení ve fázi prototypu. Tato úroveň umožňuje řidičům sundat ruce z volantu a řidič také nemusí věnovat pozornost situaci před vozidlem. Přesto bude ještě nějakou dobu trvat, než si zákazníci Fordu budou moci technologii vyzkoušet.

Autonomní řízení je žhavé téma

Autonomní řízení je ve světě inovací elektrických vozidel žhavým tématem. Podobně jako futuristické vize létajících aut ze 60. let, potrvá autonomním vozidlům mnohem déle, než se původně očekávalo, než se stanou realitou. Například funkce „Full-Self Driving“ od Tesly se navzdory svému názvu ani neblíží standardu úrovně 4.

Ve skutečnosti není Autopilot Tesla ani systémem úrovně 3 podle standardů SAE. Jedinou automobilkou, která dodává vozidla s touto úrovní autonomie, je Mercedes-Benz s jeho systémem Drive Pilot ADAS, povoleným v USA pouze na schválených dálnicích při rychlostech pod 40 mil/h (64 km/h).

Elektrický Ford Explorer pro evropský trh

Elektrický Ford Explorer pro evropský trh, ilustrační | foto: Ford


Čtěte také: Tesla je ve vývoji autonomních systémů daleko napřed, říká šéf Nvidie


Co je autonomie úrovně 3

Autonomie úrovně 3 umožňuje řidiči jednak sundání rukou z volantu a řidič se také nemusí plně věnovat situaci před vozidlem. Současně ale musí mít vůz pod kontrolou a odpovídá za případné nehody. Většina výrobců automobilů, včetně Fordu, již dosáhla úrovně 2 autonomního řízení, které umožňuje hands-free řízení, ale stále vyžaduje, aby řidič sledoval vozovku. Systém automobilky Ford BlueCruise, který v roce 2023 získal první místo v hodnocení asistenčních systémů řidiče od Consumer Reports, je příkladem úrovně 2, který překonal konkurenční Super Cruise od GM a umístil se výrazně před Teslou.

V rozhovoru pro Bloomberg TV sdílel Jim Farley aktualizace týkající se pokroku Fordu v oblasti autonomního řízení. Společnost testuje autonomii úrovně 3 a technologie je asi dva roky od toho, aby se dostala do osobních elektrických vozidel. Autonomie úrovně 3 umožní „hands-free“ a „eyes-off“ řízení na dálnicích a promění tak vozidla v mobilní kanceláře. Farley zatím nesdělil žádné podrobnosti o tom, jak a kdy dosáhne Ford úrovně 3 autonomního řízení. Naděje se upírají do roku 2026, kdy se ukáže, zda automobilka dokáže dodat na trh masově dostupné elektrické vozidlo s uvedenými schopnostmi.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."