Auta od Xiaomi v Evropě? Příchod čínského draka je blíže, než si myslíte

Čínský technologický gigant Xiaomi vletěl do automobilového průmyslu jako raketa. Jeho první model elektrický sedan SU7 slavil obrovský úspěch a navázat na něj chce i se svým druhým připravovaným modelem SUV YU7. Těšit se však nemusí pouze čínští zákazníci. Xiaomi už je čínský trh malý a plánuje expanzi i na další trhy. Časem bychom se tak mohli s jeho elektromobily potkávat i na českých silnicích.
Bude těžit ze svých zkušeností z prodeje elektroniky
Server 36Kr s odvoláním na interní zdroje uvádí, že Xiaomi již vytvořilo přípravný tým zaměřený na zahraniční prodeje a nabírá nové lidi pro průzkum trhu, projektový management a poprodejní služby. Cílem týmu označovaného jako „mezinárodním oddělením“ je zahájit prodeje vozů v malém měřítku v několika regionech a otestovat tak reakci trhu. Přestože nebyl uveden žádný konkrétní harmonogram ani cílové trhy, aktivity týmu naznačují přípravu na rozsáhlejší expanzi.
Důležitou součástí strategie Xiaomi je autonomní řízení, pro které společnost vytvořila několik pozic zaměřených na zahraniční trhy. Tito zaměstnanci se věnují legislativnímu ověřování a přizpůsobení asistenčních systémů požadavkům konkrétních zemí. Xiaomi také ukázalo své ambice během prezentace elektrického sedanu SU7 ve Francii, kde generální ředitel Lei Jun zmínil cíl prodávat automobily značky Xiaomi v Evropě do roku 2030. Přesto nebylo potvrzeno, zda jsou Evropa nebo Francie součástí aktuálních plánů.
Prodejní strategie Xiaomi navíc nepočítá s tradičními autosalony. Automobily by měly být prodávány prostřednictvím Mi Home obchodů, které společnost provozuje především pro prodej spotřební elektroniky. Těchto obchodů je po celém světě více než 100 a do pěti let plánuje Xiaomi otevřít dalších 10 tisíc. Díky zavedeným prodejním strukturám, silnému povědomí o značce a zkušenostem s evropskými zákazníky i regulacemi je Xiaomi podle odborníků na čínský průmysl ve velmi dobré pozici pro zahraniční expanzi, zejména ve srovnání s konkurenty, jako jsou Xpeng nebo Nio.

Jakou nasadí cenovou politiku?
Jednou z klíčových otázek zůstává, za jaké ceny bude Xiaomi schopno nabízet své elektromobily v zahraničí. Cena sedanu SU7 začíná v Číně na 215 900 juanech (707 tisíc korun). Xiaomi také odhalilo elektrické SUV YU7, jehož cena však zatím nebyla zveřejněna. Jisté je, že celní poplatky a náklady na přepravu výrazně ovlivní konečnou cenu na zahraničních trzích. Sedan SU7 by navíc mohl být, podobně jako v Číně, prezentován jako prémiový produkt, což by se mohlo odrazit na jeho vyšší cenovce.
V Evropě je však Xiaomi vnímáno především jako značka nabízející cenově dostupné smartphony, zatímco jeho podíl na trhu s prémiovými zařízeními je poměrně nízký, což by se mohlo promítnout i do zájmu o jeho prémiové automobily. Xiaomi tak bude muset pečlivě vyvážit své cenové strategie, aby zohlednilo nejen náklady na dovoz, ale i očekávání evropských zákazníků.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.