Audi RS Q e-tron dokazuje, že s elektromobily se na Rallye Dakar musí počítat
- Vozy Audi RS Q e-tron dokončily Rallye Dakar s vynikajícími výsledky
- Tři přihlášené kusy ujely 24 tisíc km, vyhrály 4 etapy a 14× se umístily na stupních vítězů
- Elektromobily mají výkon až 300 kW a 402 koní

Soutěž Rallye Dakar v posledních letech prodělala několik změn. Přesunula se z Afriky do Jižní Ameriky a nyní také do Saúdské Arábie. Současně se změnily také vozy, které se jí účastní. Německá automobilka Audi chce do soutěže vnést elektrifikaci a udělat jí ještě obtížnější. Připomeňme, že v roce 2020 závod dokončilo jen 64 % účastníků, kdy z 351 závodníků dojelo pouze 226.
Audi testuje technologii v poušti
Ani automobilka z Ingolstadtu není připravena postavit do závodu vozidla, závisející jen na elektrické energii. Proto v letošním roce připravila trojici speciálů RS Q e-tron, tedy elektromobilů s prodlužovačem dojezdu, speciálně navržených pro tento závod. Všechny tři vozy závod dokončily, získaly čtyři etapová vítězství a dalších 14 umístění na stupních vítězů. Automobily zvládaly i celodenní etapy dlouhé až 900 km.
Právě z důvodu velmi dlouhých etap, odehrávajících se v oblastech daleko od civilizace a jakékoli dobíjecí infrastruktury, je v současnosti velmi nepraktické nastoupit do Dakaru s čistým elektromobilem. Vše se ale může změnit, protože se zdokonaluje jak technologie baterií, tak technologie solárního nabíjení, které by v rozpálené poušti mohlo poskytnout elektromobilům znatelnou podporu.

Nepřehlédněte: Audi vyvinulo speciální e-tron pro brutální závody. Posvětil ho i slavný Ken Block
Generátor má výkon přes 600 koní
RS Q e-tron má relativně malou baterii o kapacitě 52 kWh, kterou neustále dobíjí dvoulitrový čtyřválcový přeplňovaný motor, který si Audi vypůjčilo ze svého modelu RS5 Turbo DTM, v němž byl motor vyladěn na výkon 610 koní. Výrobce poznamenává, že motor běží velmi efektivně i jako generátor a využívá přibližně 200 g paliva na každou vyrobenou kilowattu elektřiny.
Kola jsou poháněna dvojicí elektromotorů, které dohromady poskytují výkon až 300 kW (402 koní) a dvoutunový RS Q e-tron dokážou rozpohybovat na rychlost 100 km/h za 4,5 sekundy. Maximální rychlost je limitována pravidly na 170 km/h.
Na palubě je ještě třetí elektromotor, ten je ale připojen k benzínovému motoru a funguje pouze jako generátor. Při konstantních 6 000 otáčkách za minutu dokáže podle Audi poskytnout maximální nabíjecí výkon 220 kW. Do palivové nádrže se pak vejde 295 litrů.
Video
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".