Soutěž Rallye Dakar v posledních letech prodělala několik změn. Přesunula se z Afriky do Jižní Ameriky a nyní také do Saúdské Arábie. Současně se změnily také vozy, které se jí účastní. Německá automobilka Audi chce do soutěže vnést elektrifikaci a udělat jí ještě obtížnější. Připomeňme, že v roce 2020 závod dokončilo jen 64 % účastníků, kdy z 351 závodníků dojelo pouze 226.
Ani automobilka z Ingolstadtu není připravena postavit do závodu vozidla, závisející jen na elektrické energii. Proto v letošním roce připravila trojici speciálů RS Q e-tron, tedy elektromobilů s prodlužovačem dojezdu, speciálně navržených pro tento závod. Všechny tři vozy závod dokončily, získaly čtyři etapová vítězství a dalších 14 umístění na stupních vítězů. Automobily zvládaly i celodenní etapy dlouhé až 900 km.
Právě z důvodu velmi dlouhých etap, odehrávajících se v oblastech daleko od civilizace a jakékoli dobíjecí infrastruktury, je v současnosti velmi nepraktické nastoupit do Dakaru s čistým elektromobilem. Vše se ale může změnit, protože se zdokonaluje jak technologie baterií, tak technologie solárního nabíjení, které by v rozpálené poušti mohlo poskytnout elektromobilům znatelnou podporu.
Nepřehlédněte: Audi vyvinulo speciální e-tron pro brutální závody. Posvětil ho i slavný Ken Block
RS Q e-tron má relativně malou baterii o kapacitě 52 kWh, kterou neustále dobíjí dvoulitrový čtyřválcový přeplňovaný motor, který si Audi vypůjčilo ze svého modelu RS5 Turbo DTM, v němž byl motor vyladěn na výkon 610 koní. Výrobce poznamenává, že motor běží velmi efektivně i jako generátor a využívá přibližně 200 g paliva na každou vyrobenou kilowattu elektřiny.
Kola jsou poháněna dvojicí elektromotorů, které dohromady poskytují výkon až 300 kW (402 koní) a dvoutunový RS Q e-tron dokážou rozpohybovat na rychlost 100 km/h za 4,5 sekundy. Maximální rychlost je limitována pravidly na 170 km/h.
Na palubě je ještě třetí elektromotor, ten je ale připojen k benzínovému motoru a funguje pouze jako generátor. Při konstantních 6 000 otáčkách za minutu dokáže podle Audi poskytnout maximální nabíjecí výkon 220 kW. Do palivové nádrže se pak vejde 295 litrů.
Soutěž Rallye Dakar v posledních letech prodělala několik změn. Přesunula se z Afriky do Jižní Ameriky a nyní také do Saúdské Arábie. Současně se změnily také vozy, které se jí účastní. Německá automobilka Audi chce do soutěže vnést elektrifikaci a udělat jí ještě obtížnější. Připomeňme, že v roce 2020 závod dokončilo jen 64 % účastníků, kdy z 351 závodníků dojelo pouze 226.
Ani automobilka z Ingolstadtu není připravena postavit do závodu vozidla, závisející jen na elektrické energii. Proto v letošním roce připravila trojici speciálů RS Q e-tron, tedy elektromobilů s prodlužovačem dojezdu, speciálně navržených pro tento závod. Všechny tři vozy závod dokončily, získaly čtyři etapová vítězství a dalších 14 umístění na stupních vítězů. Automobily zvládaly i celodenní etapy dlouhé až 900 km.
Právě z důvodu velmi dlouhých etap, odehrávajících se v oblastech daleko od civilizace a jakékoli dobíjecí infrastruktury, je v současnosti velmi nepraktické nastoupit do Dakaru s čistým elektromobilem. Vše se ale může změnit, protože se zdokonaluje jak technologie baterií, tak technologie solárního nabíjení, které by v rozpálené poušti mohlo poskytnout elektromobilům znatelnou podporu.
Nepřehlédněte: Audi vyvinulo speciální e-tron pro brutální závody. Posvětil ho i slavný Ken Block
RS Q e-tron má relativně malou baterii o kapacitě 52 kWh, kterou neustále dobíjí dvoulitrový čtyřválcový přeplňovaný motor, který si Audi vypůjčilo ze svého modelu RS5 Turbo DTM, v němž byl motor vyladěn na výkon 610 koní. Výrobce poznamenává, že motor běží velmi efektivně i jako generátor a využívá přibližně 200 g paliva na každou vyrobenou kilowattu elektřiny.
Kola jsou poháněna dvojicí elektromotorů, které dohromady poskytují výkon až 300 kW (402 koní) a dvoutunový RS Q e-tron dokážou rozpohybovat na rychlost 100 km/h za 4,5 sekundy. Maximální rychlost je limitována pravidly na 170 km/h.
Na palubě je ještě třetí elektromotor, ten je ale připojen k benzínovému motoru a funguje pouze jako generátor. Při konstantních 6 000 otáčkách za minutu dokáže podle Audi poskytnout maximální nabíjecí výkon 220 kW. Do palivové nádrže se pak vejde 295 litrů.