Audi Q4 e-tron Sportback: předpremiéra elektromobilu s dojezdem přes 500 km
Nové SUV ve stylu kupé, Audi Q4 e-tron Sportback, je již sedmým modelem značky s elektrickým pohonem. Zatím jde jen o studii, ze které má do konce letošního roku vzejít sériově vyráběný elektromobil.

TIP: Zní to jako oxymóron. Audi chce vyrobit “vysoce úsporný” elektromobil
Kompaktní SUV nebo SUV ve stylu kupé?
Vloni na autosalonu v Ženevě byla odhalena studie Audi Q4 e-tron, která byla výhledem na sériově vyráběné první kompaktní elektrické SUV značky Audi. A teď přišla na řadu studie sesterského elektromobilu Audi Q4 Sportback e-tron, která je výhledem na chystané SUV ve stylu kupé.
Oba modely jsou téměř na centimetry stejně velké a mají i vesměs stejnou techniku, ovšem varianta Sportback nadchne sportovnějším vzhledem a lepší aerodynamikou. Nejen díky tomu, ale i díky dalším technologiím pak nové elektrické Audi slibuje hospodárnější provoz a delší dojezd, více než 500 km na jedno nabití.
Podle Audi si zákazníci budou moci tentokrát s předstihem dobře rozmyslet, o jakou verzi by mohli mít zájem. To v případě prvního elektromobilu Audi e-tron (test) nebylo možné (nejdříve přišlo SUV Audi e-tron a až později sportovnější varianta ve stylu kupé). Do konce roku 2020 má být Audi Q4 e-tron v obou verzích (kompaktní SUV i SUV ve stylu kupé) kompletně oficiálně představené včetně všech specifikací. Sériová výroba začne v roce 2021.
Studie Q4 a Q4 Sportback e-tron
Nové, elektrické Q4 a Q4 Sportback je oproti klasickému e-tronu (55) o poznání menší, ale v mnoha směrech jej přesto (nebo možná spíše právě díky tomu) předčí. Obě karosářské verze jsou postavené na platformě MEB a mají baterie umístěné v podlaze mezi nápravami. Jde o 82kWh battery-pack, se kterým slibuje elektromobil Audi Q4 dojezd více než 450 km dle normy WLTP s pohonem všech kol a přes 500 km dle normy WLTP v případě pohonu pouze zadních kol. U většího SUV Audi e-tron 55 je to jen 436 km, resp. 446 km v případě Sportback verze.
Vylepšena byla také akcelerace, kdy z nuly na stovku zrychlí obě verze Q4 e-tron za 6,3 sekund a stávají se o něco hbitější než větší a těžší, klasický e-tron. Nejvyšší rychlost je pak omezena na 180 km/h. Přitom výkon spadl z 265 kW (resp. 300 kW v případě krátkodobého zatížení) na 225 kW, které by přesto měly u nových e-tronů s přehledem stačit i na nějaké ty hrátky na silnicích či bezpečné, rychlé předjíždění. Konkrétně zadní motor, pro energeticky efektivnější jízdu, disponuje výkonem 150 kW a točivým momentem 310 Nm. Přední elektromotor pak 75 kW a 150 Nm.
Sportback má aerodynamický odpor vzduchu 0,26 a je o 0,01 nižší než u většího sesterského Q4 e-tron, oba využívají například zadního spoileru. Nicméně třeba e-tron Sportback (55) se může pochlubit hodnotou jen 0,25, když mu k tomu pomáhají třeba i virtuální zpětné kamery namísto klasických, bočních zpětných zrcátek. V interiéru Audi Q4 by mělo být dostatek místa, alespoň to slibuje výrobce. Odkazuje se přitom třeba na absenci středového tunelu. Ovšem i přes využití speciální platformy MEB stále chybí přední kufr, tzv. frunk, jaký mají třeba Tesly.

Celý interiér vypadá luxusně a prémiově, přičemž svítit na vás po cestě bude hned několik displejů, například 12,3“ dotykový displej vedle volantu nasměrovaný krásně na řidiče, pod ním tlačítková lišta pro ovládání klimatizace, či dotykové plochy na ramenech volantu pro co nejjednoduší nejmodernější ovládání. Pokud jde o nabíjení, s pomocí 125kW rychlonabíječky lze baterii dobít na 80 % kapacity za zhruba 30 minut. Z běžné zásuvky to pak samozřejmě potrvá podstatně déle.
Dostupnost, cena, a co bude dál?
Audi Q4 e-tron a Audi Q4 Sportback e-tron mají být kompletně představené do konce letošního roku a výroba by měla začít v roce 2021. Kdy začnou předobjednávky a hlavně za jakou cenu se vůbec budou elektromobily prodávat, je zatím ve hvězdách.
Každopádně Audi má na poli elektromobility velké plány. Do roku 2025 má nabízet na nejdůležitějších globálních trzích více než 20 modelů s plně elektrickým pohonem (více než 30 elektroaut včetně hybridů) a přibližně 40 % prodeje připadne na elektrifikované modely.
Autor článku

Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, kdy jsem založil první z webových magazínů, Mobilizujeme.cz, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, kdy jsem založil první z webových magazínů, Mobilizujeme.cz, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.