Zná to každé město, které provozuje tramvajovou dopravu. Stačí trochu nepozornosti nebo přebíhat tam, kde se nemá a neštěstí je na světě. Ubrzdit mnohatunový kolos prostě není na rozdíl například od auta tak jednoduché. A i následky jsou mnohem horší. V lepším případě končí těžkým zraněním, ale mnohem častěji smrtí. Curyšský dopravní podnik VBZ a výrobce tramvají Alstom však aktuálně testují zařízení, které má potenciál nelichotivé statistiky změnit, jak píše server Railway Pro.
Tramvajové airbagy, které Alstom vyvíjí pro tramvaje Flexity, mají stejně jako klasické airbagy v autě jediný cíl, a to zmírnit náraz na lidské tělo. Hlavní rozdíl je však v tom, že v tomto případě není airbag uvnitř, ale na přídi tramvaje. Jakmile senzory detekují nebezpečí nehody, airbag se nafoukne a jako radlice zachytí a odsune chodce.
„Při čelních nehodách tramvají se lidé nejprve udeří hlavou o sklo a pak spadnou na zem… Airbag člověka odtlačí a nárazu do značné míry zabrání,“ podotkl Heinz Schulthess, řidič tramvaje a předseda odborového svazu Tranfair. Dodal, že i když to zcela nezabrání nehodám, mělo by to zabránit nejvážnějším zraněním.
I přes úspěšné testy bude ještě nějakou dobu trvat, než se tramvajový airbag, jehož vývoj probíhá už od roku 2021, dostane do ostrého provozu. Před inženýry Alstomu stojí ještě k vyřešení několik otázek. Potřeba je například zvýšit rychlost nafukování airbagu a také vyvinout mechanismus, který by umožnil jeho opětovné rychlé složení. To je nutné, aby mohla tramvaj po nehodě rychle znovu obnovit provoz.
Čtěte také: Životu nebezpečná vychytávka. Proč se vyhnout zapuštěným klikám u dveří?
Vzhledem k rostoucímu počtu střetu tramvají s chodci, může být zavedení tohoto zařízení důležitým krokem ke zvýšení bezpečnosti účastníků silničního provozu. Curyšská radnice aktuálně zvažuje, že by novým bezpečnostním systémem nechala vybavit všech 110 již objednaných tramvají Flexity. Velký zájem, ze strany dalších měst, která tento typ veřejné dopravy provozují, očekává i samotný Alstom, který si chce novou technologii nechat patentovat.
Zná to každé město, které provozuje tramvajovou dopravu. Stačí trochu nepozornosti nebo přebíhat tam, kde se nemá a neštěstí je na světě. Ubrzdit mnohatunový kolos prostě není na rozdíl například od auta tak jednoduché. A i následky jsou mnohem horší. V lepším případě končí těžkým zraněním, ale mnohem častěji smrtí. Curyšský dopravní podnik VBZ a výrobce tramvají Alstom však aktuálně testují zařízení, které má potenciál nelichotivé statistiky změnit, jak píše server Railway Pro.
Tramvajové airbagy, které Alstom vyvíjí pro tramvaje Flexity, mají stejně jako klasické airbagy v autě jediný cíl, a to zmírnit náraz na lidské tělo. Hlavní rozdíl je však v tom, že v tomto případě není airbag uvnitř, ale na přídi tramvaje. Jakmile senzory detekují nebezpečí nehody, airbag se nafoukne a jako radlice zachytí a odsune chodce.
„Při čelních nehodách tramvají se lidé nejprve udeří hlavou o sklo a pak spadnou na zem… Airbag člověka odtlačí a nárazu do značné míry zabrání,“ podotkl Heinz Schulthess, řidič tramvaje a předseda odborového svazu Tranfair. Dodal, že i když to zcela nezabrání nehodám, mělo by to zabránit nejvážnějším zraněním.
I přes úspěšné testy bude ještě nějakou dobu trvat, než se tramvajový airbag, jehož vývoj probíhá už od roku 2021, dostane do ostrého provozu. Před inženýry Alstomu stojí ještě k vyřešení několik otázek. Potřeba je například zvýšit rychlost nafukování airbagu a také vyvinout mechanismus, který by umožnil jeho opětovné rychlé složení. To je nutné, aby mohla tramvaj po nehodě rychle znovu obnovit provoz.
Čtěte také: Životu nebezpečná vychytávka. Proč se vyhnout zapuštěným klikám u dveří?
Vzhledem k rostoucímu počtu střetu tramvají s chodci, může být zavedení tohoto zařízení důležitým krokem ke zvýšení bezpečnosti účastníků silničního provozu. Curyšská radnice aktuálně zvažuje, že by novým bezpečnostním systémem nechala vybavit všech 110 již objednaných tramvají Flexity. Velký zájem, ze strany dalších měst, která tento typ veřejné dopravy provozují, očekává i samotný Alstom, který si chce novou technologii nechat patentovat.