První kilometry s elektrickým Renaultem 5 – Stvořen pro městskou džungli

Elektromobil Renault 5 E-Tech na silnici nepřehlédnete. Je malý, má retro-futuristický design a potvrzuje, že i v Evropě vznikají skvělá elektroauta.
Historie, ze které se dá bohatě čerpat
Renault 5 byl ikonou své doby – úsporný, všestranný, popový. Nový Renault 5 E-Tech navazuje na toto dědictví a přináší odvážný design, radost z jízdy, snadné ovládání elektromobility a odpovědnou výrobu. Jde o ideální auto pro město a do doby přechodu na elektřinu.
Malý elektromobil do města
Francouzská automobilka přivezla do Česka první vozy Renault 5 elektro a v rámci novinářské akce bylo možné tento neotřelý elektromobil prošmejdit i projet po českých silnicích. Auto o délce 3,92 metru je už od pohledu jako stvořené pro městskou džungli. Má nezaměnitelný design a nejmodernější techniku.
Skvělé auto dělá podvozek a je dobře, že právě na něj se Renault zaměřil a odladil jej takřka k dokonalosti. Čistě elektrická platforma AmpR Small ukládá do podvozku NMC baterii o kapacitě 40, resp. 45 kWh u vyšší varianty, čímž je zajištěná jednak prostornost v kabině a zavazadlovém prostoru, tak i nižší těžiště.
Celkově má Renault 5 E-Tech hmotnost pod 1,5 tuny, což je výborná hodnota. Elektromobily jsou obecně těžké a mají přes 2 tuny, ale ne tenhle prcek. Navíc kombinuje excelentní přední nápravu modelů Clio a Captur s technologií víceprvkové zadní nápravy, která je obvykle vyhrazena pro vyšší segmenty.

- Renault 5 E-Tech, zepředu | foto: Tomáš Devera
- Renault 5 E-Tech, zezadu | foto: Tomáš Devera
Pohodlné auto se slušnou spotřebou
Nejnovější elektromobil od Renaultu jsem vyzkoušel na zhruba 50km okruhu za Prahou v běžném provozu — a musím říct, že mě příjemně překvapil. Při běžné jízdě jsem měl spotřebu 12,5 kWh/100 km, přičemž šlo o kombinaci okresek a obcí, všechno víceméně v rovinatém terénu. To by znamenalo dojezd 360 km. Dle WLTP je papírově dojezd až 410 km.
Potěšilo mě umístění jízdního voliče pod volant, díky čemuž je tento prvek kdykoliv hned po ruce. Jen samotná logika, kdy směr nahoru znamená R jako zpátečku a směr dolů směr D jako jízdu vpřed mi přijde zbytečně matoucí. Ale historicky už to takto v autech značky Renault bylo s přechodem na automat s páčkou na středovém tunelu.
Výborné je tlačítko Multi-Sense přímo na volantu pro nastavování odezvy pedálu či tuhosti volantu. Na výběr je z pěti nastavení, přičemž jedno z nich je i plně upravitelné podle vašich potřeb. Rozdíl mezi režimem Comfort a Sport je celkem dost znát, ale osobně bych preferoval ještě poněkud jiné nastavení.
Díky 18″ kolům u všech nabízených variant je podvozek odladěný naprosto ideálně jen a pouze pro tuto velikost kol. Při přejetí nerovností či výmolů se neozve žádný hrozný zvuk a skoro bych až řekl, že podobné jízdní vlastnosti bych očekával spíše u vozidel za cenu nad hranici jednoho milionu.

Jednopedálová jízda bude, ale počkejte si
Elektrický Renault 5 jezdí skvěle a ve městě mu není prakticky co vytknout. Jen mě zamrzelo, že od prvních dnů u něj bude chybět podle mě nejzajímavější funkce u dnešních elektromobilů – jednopedálová jízda. Na tu by však mělo dojít v podobě aktualizace ve druhé polovině roku, nastavovat intenzitu rekuperace půjde přes pádla pod volantem.
Aktuálně to totiž funguje tak, že po volbě režimu D/B nebo R vůz neustále po uvolnění brzdového pedálu okamžitě jede. A rekuperace pomáhá jen mírně snížit rychlost, když už jedete řekněme alespoň městskou rychlostí. Při parkování by přitom bylo mnohem jednodušší, kdyby vůz díky jednopedálové jízdě dokázal po sundání nohy z pedálu zcela zastavit.
Parkování je jinak naprosto dokonalé, což je u podobného malého, městského vozu nutnost, nikoliv však samozřejmost. Díky poloměru otáčení 10,3 metru se zvládnete otočit téměř na pětníku a můžete si tak v menších místech odpustit zbytečnou práci navíc. Navíc nechybí ani zadní parkovací kamera a parkovací senzory kolem celého auta.

Na závodění to úplně není
Ačkoliv snížené těžiště, nižší hmotnost, i celkový jízdní projev a přesvědčivé výsledky při průjezdu zatáčkami by mohly napovídat, že bude tohle auto skvělé i coby trhač asfaltu, není tomu tak. Výkon 110 kW (150 kW) s pohonem přední nápravy a točivým momentem 245 Nm stačí pro zrychlení z 0 na 100 km/h za 8 sekund a maximálka je omezena na 150 km/h.
Pokud by někoho napadlo, že by byl Renault 5 E-Tech i skvělým vozem na sprinty a závodění, tak pro tuhle disciplínu tu bude Alpine A290 coby sesterský model s výkonem 215 koní, zrychlením na stovku za 6,4 sekundy, či silnějšími brzdami. Speciální červené tlačítko na volantu pak na 10 sekund uvolní maximální možný výkon.
Cena již od 675 tisíc
Komu na českém trhu s odchodem populárního Renaultu Zoe chyběla malá, plně elektrická auta, tak ten se může radovat. Nový Renault 5 E-Tech je sympatický prcek, který přináší hodně originální design s odkazem na legendární vůz a navrch pak skvělou techniku, slušný dojezd a poměrně konkurenceschopnou cenu. Základní varianta je již od 675 tisíc a i s vyšší výbavou a delším dojezdem se vejdete pod 850 tisíc.
Na plnohodnotný test Renaultu 5 E-Tech se zaměříme na Elektrickevozy.cz již brzy. Pokud by vás cokoliv zajímalo, napište nám do diskuze pod článkem.
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.