6 elektromobilů v testu: kdo je králem dojezdu nebo spotřeby?
U elektromobilů je jedním z rozhodujících faktorů při výběru nejen jejich cena, ale hlavně také dojezd, respektive spotřeba. Díky praktickému testu zahraničních kolegů z magazínu Motor1 si nyní můžeme udělat lepší obrázek o tom, kdo je v tomto směru králem a kdo naopak propadákem.
V Čechách už se ke slovu přihlásila zima, ovšem na jihu od nás v Itálii je ještě příjemných 15 stupňů nad nulou. A tak v celkem přijatelných a nijak exterémních podmínkách zahraniční kolegové zjišťovali, který ze šesti tamních nejprodávanějších elektromobilů zvládne lépe kombinaci dálnice, okrsek a města, aby prověřili, co ve skutečnosti vydrží při jízdě na jedno nabití. A to opravdu prakticky až do úplného vybití elektromobilu.
Mezi 6 nejprodávanějších elektromobilů v Itálii se tak dostal nejmenší Smart EQ ForTwo s nejmenší kapacitou baterie. Za ním se seřadil Renault Zoe a Nissan Leaf, které už nepatří mezi elektrohračky, ale minimálně u Nissanu už můžeme mluvit o skutečné náhradní variantě za klasický vůz se spalovacím motorem.
SUV nebo spíš crossovery nám zastupuje stále ještě neokoukaná Hyundai Kona, luxusní Jaguar I-Pace a za příznivce americké značky je tu Tesla Model S100D, který tu chce předvést, proč je jedním z nejúspěšnějších modelů této ikonické značky.
Test se uskutečnil na cestě dlouhé asi 150 km okolo Říma i v centru samotném. Řidiče čekalo zhruba 45 % městské jízdy, dalších 45 % mimo město a 10 % rychlostních silnic, což je zhruba odpovídající vzorek toho, co zažije běžný řidič při cestě do práce, ale také při cestě na letiště nebo za odpočinekem u jezera. Cíl pro všechny vozy je stejný – zjistit, kdo nejdříve bude hledat dobíjecí stanici, ale také sestavit hodnocení založené na skutečné spotřebě elektrické energie. Viz. první tabulka.
A vítězem v testu spotřeby je? Hyundai Kona se svými 13,1 kWh na 100 km!
Na relativné velké auto je to skvělá hodnota. Pro zajímavost, Hyundai Kona Electric je stejně efektivní jako náš redakční Volkswagen e-Golf (test), a to je příjemná zpráva pro Hyundai. Kona tak nabízí skvělou efektivitu bez toho, aniž byste obětovali výkon vozu. Ostatní hodnoty asi nebudou velkým překvapením. Mírným zklamáním může být hodnota u Jaguaru, ale přeci jen je to nejrozměrnější zástupce z uvedených.
V tomto srovnání vidíme samotný dojezd jednotlivých elektrických vozů. Jsou zde samozřejmě patrné rozdíly oproti hodnotám udávanými výrobcem, ale nemyslíme si, že rozdíly jsou až tak dramatické. Pokud by se vozy testovali pouze ve městě, hodnoty by byly lepší, ale zde můžeme vidět, že i v běžném provozu se současné elektromobily neztratí. Opět výborné hodnoty má Hyundai, ale i Tesla Model S, která je však za minimálně dvojnásobnou cenu.
Pro lepší přehled ještě přikládáme tabulku, kde zleva naleznete skutečné hodnoty vs. hodnoty udávané dle metodiky WLTP, resp. NEDC v posledním sloupci.
Při tomto speciálním srovnávacím testu se mohli zahraniční kolegové spolehnout na spolupráci některých technických partnerů, kteří učinili dynamický test bezpečnější a důvěryhodnější. Při dobíjení to byla společnost Repower v hotelu Artis v Římě, počátečním bodem testu, kde bylo možné vozy dobíjet. Europ Assistance se svoji odtahovou službou zajišťovala odvoz odpadlíků po cestě.
Zdroj: Motor1
Autor článku
Bývalý redaktor webu Elektrickevozy.cz. Sepsal celkem 107 článků.













