5 hlavních důvodů, proč byste si určitě neměli koupit ojetý elektromobil

Martin Skořepa
  • Přemýšlíte o koupi ojetého elektromobilu?
  • Možná to není nejlepší nápad
  • Tohle je 5 hlavních důvodů, proč se ojetině raději vyhnout
Proč si NEkoupit ojetý elektromobil?
Proč si NEkoupit ojetý elektromobil?

Nižší pořizovací cena může být v případě ojetého elektromobilu velmi lákavou výhodou, nicméně jak se říká, nic není zadarmo. Když ušetříte, někde jinde za to stejně zaplatíte. Jaké jsou tedy největší důvody, proč byste si raději neměli pořizovat ojetý elektromobil, ale vybrat když už, tak raději nový?


Kapitoly


Zkrácený dojezd

Všechny baterie degradují a je jen otázkou, jak rychle. V případě elektromobilů je to sice jen průměrně o zhruba 12 % kapacity po ujetí 320 tisíc kilometrů (dle dat u elektromobilů značky Tesla – pozn. redakce), nicméně jde o jasnou nevýhodu toho, když si pořizujete ojetý, a nikoliv zcela nový vůz na baterky.

S nižší kapacitou pochopitelně klesá reálný dojezd elektromobilu, takže pokud byste původně s Teslou ujeli řekněme 500 kilometrů, po ztrátě 12 % kapacity už to bude o 60 kilometrů méně. A to není vůbec zanedbatelný rozdíl, co říkáte? Vedle toho je ještě potřeba počítat nejen ze ztrátou dojezdové vzdálenosti, ale také výkonu. Jinými slovy, elektromobil bude zrychlovat o něco pomaleji, než když vyjel z továrny.

Tesla Model 3 Performance
Tesla Model 3 Performance

Čtěte také: 10 důvodů, proč si lidé nechtějí koupit elektromobil (a proč se pletou)


Pomalejší nabíjení

Pokud kupujete ojetý, starší elektromobil, pak pravděpodobně bude zvládat o něco pomalejší maximální nabíjecí výkon, než dnešní nejnovější modely na trhu. Ano, jsou jistě výjimky typu Tesla, která už roky zvládá nabíjení výkonem přes 100 kW, nicméně obecně lze říci, že starší elektromobil na tom bude po této stránce hůře, než nové kousky.

S tím, že budete mít elektromobil s pomalejším max. možným nabíjením, samozřejmě omezujete nejen sebe, protože vám nabití vozu potrvá o něco déle, ale také vás to může stát více peněz. Některé veřejné nabíjecí stanice mají max. dobu nabíjení a po jejím uplynutí vám začne běžet poplatek za „přesčas“.

Také je potřeba počítat s tím, že starší elektromobily neměly chlazení baterie kapalinou, či funkci pro předehřev baterie, takže reálně jste nabíjeli ještě o něco déle, než co zvládají dnešní, nové elektromobily.

Nabíjení elektromobilu
Nabíjení elektromobilu

Obecně zastaralejší technologie

Vývoj elektrických aut je velice rychlý, což má bohužel tu nevýhodu, že pořízení staršího modelu může znamenat výrazně horší technologie, které nemusí být do budoucna dostatečné. Ať už jde o nabíjení a max. výkon, nebo třeba o jinou část hardwaru nebo softwaru, především infotainment a možnosti hledání veřejných dobíjecích stanic. To se obecně u starších aut příliš neřešilo a kromě Tesly je jen málo automobilek, které alespoň některé své vozy do jisté míry „vylepšovaly“.

Složitější posouzení reálného stavu

Pokud kupujete ojeté auto, tak bez ohledu na typ pohonu byste si jej měli co nejlépe prověřit a zjistit, jestli náhodou nemá nějaké vady, o kterých vám jejich prodejce jaksi zapomněl říct. V případě ojetého elektromobilu nezapomeňte na to, že nejdražší komponentou je baterie, a tedy hodně záleží na jejím stavu.

Přitom nejde jen o počet nabíjecích cyklů, což lze snadno vyčíst v servisu po připojení na diagnostiku. Ale degradace baterie úzce souvisí celkově s tím, jak se k ní majitel vozu choval, například zda elektromobil nenechával v letních měsících zaparkovaný na slunci, či naopak v zimě jej nenechával vymrznout. Hodně také záleží na tom, jestli nezůstával vůz dlouho téměř vybitý, protože to vše má vliv na stav baterie z dlouhodobého hlediska.

Problém může nastat také u některých starších elektromobilů, které ještě neměly vyměnitelné moduly baterie, ale museli jste opravdu vyměnit celou baterii kus za kus. To se totiž může dost prodražit a v takovém případě je obzvlášť důležité znát nejen počet nabíjecích cyklů a reálnou využitelnou kapacitu baterie, ale také se dozvědět o chování majitele vozu, což lze při nákupu z druhé ruky poměrně dost těžko.

Kia EV6 baterie
Kia EV6 baterie

„Nepředvídatelný“ vývoj ceny elektromobilu

A jako poslední z hlavních důvodů, proč byste si neměli pořizovat ojetý elektromobil, vidíme „nepředvídatelný“ vývoj ceny. Ano, u každého produktu se dá sice obecně ztěží předvídat, za kolik co prodáte řekněme za 5-10 let, nicméně v případě některých klasických aut a automobilek se dá říct, že si drží cenu lépe, jiné zase naopak hůře.

U elektromobilů je tento vývoj dost těžce předvídatelný a krásnou ukázkou je značka Tesla. Ta si sice dlouhodobě držela cenu svých ojetin na poměrně vysokých částkách, nicméně v letošním roce s tím, jak přišlo opakované zlevňování nových vozů od Muska aspol. okamžitě začaly ceny ojetých Tesel padat. Tyto změny se dají velmi těžko předvídat, takže pokud berete při nákupu vozu i tento aspekt, u elektromobilů se na něj moc nemůžete (zatím) spolehnout.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Martin Skořepa - Redaktor

Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.


Komentáře


Nejnovější články