3 věci, které dělají Češi v zimě a neví, že jim za ně hrozí postih

Zimní pneumatiky | foto: Unsplash

Zimní pneumatiky | foto: Unsplash

Jízda v zimě je jistě náročnější než v létě. Řidiči musí počítat s horšími jízdními podmínkami a také s větší údržbou svého vozu. Jakých chyb se v tomto období nejčastěji dopouštějí a na co pamatovat, aby jim nepřistála zcela zbytečná pokuta a zároveň svým chováním neomezovali ostatní?

Na co nezapomenout před jízdou?

Zima přináší námrazu a sníh a z toho plynoucí starost o čelní sklo. To může být jednak pokryté zmrazky, anebo zasněžené. Před jízdou má většina z nás málo času a mnozí očištění skla provedou jen ledabyle, tak, že si očistí jen velmi malý „průzor“, aby měli jakýs takýs výhled. To je ale nedostatečné a pokud řidič vozidlo řádně neočistí, vystavuje se blokové pokutě až 2 000 Kč a sankci do 2 500 Kč ve správním řízení.

Většina řidičů se naučila správně očistit své vozidlo od sněhu či námrazy a vyjíždí připraveni. Stále však někteří motoristé pro očištění vozu používají jen stěrače, což v zimních podmínkách nezaručuje dostatečný výhled a ohrožuje to ostatní na silnici,“ uvedl Tomáš Neřold pověřený řízením oddělení BESIP ministerstva dopravy.

Tesla Model 3 pod sněhem | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Tesla Model 3 pod sněhem | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Mlhovky se někdy nesmí používat

Jízda s mlhovkami je věčné téma internetových diskutérů. Přitom pravidla jsou jasná, používat by se měly jen tehdy, pokud jsou k tomu skutečně podmínky, tedy pokud je mlha, silně prší, nebo sněží. Ale jsou i výjimky.

Viditelnost by měla být kratší než 50 metrů. Ovšem například ve městě jsou mlhovky zakázané z důvodu, že při pomalé jízdě tím můžete oslňovat ostatní řidiče v koloně. Jízda s nesprávně zapnutými mlhovkami může stát řidiče od 500 do 2 000 korun.

Řízení v zimě | foto: Unsplash

Řízení v zimě | foto: Unsplash

Motor běžící na prázdno kvůli rozmrazení

Málokdo si rád sedá do nevyhřátého auta, proto řidiči před jízdou vozidlo nastartují a nechají různě dlouhou dobu běžet motor na prázdno. Navíc se tak snaží odstranit z vozu námrazu. Hojně rozšířená praxe je ale mylná, jednak takto auto správně nerozehřejí, navíc mohou řidiči dostat pokutu.

V první řadě zákon ukládá, že nikdo nesmí svým chováním omezovat ostatní, což motory puštěné na prázdno například na sídlišti, kde je jedno vozidlo vedle druhého, jsou. Dále volnoběh není vhodný pro samotné vozidlo, to se dříve opotřebovává a nezahřáté katalyzátory nefungují, jak mají a do ovzduší vypouští více emisí. Proto je vozidlo lepší zahřát pomalou jízdou.

A na závěr nemůže chybět jasná otázka – znali jste všechny tyto věci a opravdu je děláte jako každý správný zodpovědný řidič? Napište nám do diskuze pod článkem.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

3 věci, které dělají Češi v zimě a neví, že jim za ně hrozí postih

Zimní pneumatiky | foto: Unsplash

Zimní pneumatiky | foto: Unsplash

Jízda v zimě je jistě náročnější než v létě. Řidiči musí počítat s horšími jízdními podmínkami a také s větší údržbou svého vozu. Jakých chyb se v tomto období nejčastěji dopouštějí a na co pamatovat, aby jim nepřistála zcela zbytečná pokuta a zároveň svým chováním neomezovali ostatní?

Na co nezapomenout před jízdou?

Zima přináší námrazu a sníh a z toho plynoucí starost o čelní sklo. To může být jednak pokryté zmrazky, anebo zasněžené. Před jízdou má většina z nás málo času a mnozí očištění skla provedou jen ledabyle, tak, že si očistí jen velmi malý „průzor“, aby měli jakýs takýs výhled. To je ale nedostatečné a pokud řidič vozidlo řádně neočistí, vystavuje se blokové pokutě až 2 000 Kč a sankci do 2 500 Kč ve správním řízení.

Většina řidičů se naučila správně očistit své vozidlo od sněhu či námrazy a vyjíždí připraveni. Stále však někteří motoristé pro očištění vozu používají jen stěrače, což v zimních podmínkách nezaručuje dostatečný výhled a ohrožuje to ostatní na silnici,“ uvedl Tomáš Neřold pověřený řízením oddělení BESIP ministerstva dopravy.

Tesla Model 3 pod sněhem | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Tesla Model 3 pod sněhem | foto: Luboš Srb, Elektrickevozy.cz

Mlhovky se někdy nesmí používat

Jízda s mlhovkami je věčné téma internetových diskutérů. Přitom pravidla jsou jasná, používat by se měly jen tehdy, pokud jsou k tomu skutečně podmínky, tedy pokud je mlha, silně prší, nebo sněží. Ale jsou i výjimky.

Viditelnost by měla být kratší než 50 metrů. Ovšem například ve městě jsou mlhovky zakázané z důvodu, že při pomalé jízdě tím můžete oslňovat ostatní řidiče v koloně. Jízda s nesprávně zapnutými mlhovkami může stát řidiče od 500 do 2 000 korun.

Řízení v zimě | foto: Unsplash

Řízení v zimě | foto: Unsplash

Motor běžící na prázdno kvůli rozmrazení

Málokdo si rád sedá do nevyhřátého auta, proto řidiči před jízdou vozidlo nastartují a nechají různě dlouhou dobu běžet motor na prázdno. Navíc se tak snaží odstranit z vozu námrazu. Hojně rozšířená praxe je ale mylná, jednak takto auto správně nerozehřejí, navíc mohou řidiči dostat pokutu.

V první řadě zákon ukládá, že nikdo nesmí svým chováním omezovat ostatní, což motory puštěné na prázdno například na sídlišti, kde je jedno vozidlo vedle druhého, jsou. Dále volnoběh není vhodný pro samotné vozidlo, to se dříve opotřebovává a nezahřáté katalyzátory nefungují, jak mají a do ovzduší vypouští více emisí. Proto je vozidlo lepší zahřát pomalou jízdou.

A na závěr nemůže chybět jasná otázka – znali jste všechny tyto věci a opravdu je děláte jako každý správný zodpovědný řidič? Napište nám do diskuze pod článkem.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."