Zrušit nové emisní limity? Čeští europoslanci nejsou jednotní

Čeští europoslanci se na plénu europarlamentu hádali o tom, proč je evropský automobilový průmysl v krizi a jaký vliv na tuto krizi měl Green Deal. Ve svých závěrech se rozcházejí.
Krutílek: Co nejrychlejší revize
„Končící Komise za potlesku socialistů a zelených systematicky utahovala šrouby. Všechno se vsadilo jenom na jednu kartu – elektrifikaci. Automobilový průmysl se musí potýkat s čím dál komplexnější a nepředvídatelnou regulací a nerealistickými emisními požadavky,“ prohlásil europoslanec Ondřej Krutílek (ODS, ECR). „Potřebujeme co nejrychlejší revizi stávající legislativy, potřebujeme dát prostor různým cestám k dekarbonizaci. Jinak skončíme špatně,“ dodal na plénu.
Vondra: Odložení pokut od ledna
Tento poslanec spolu se Alexandrem Vondrou uvedl, že přišel s konkrétním návrhem okamžitých kroků na záchranu autoprůmyslu: „Představili jsme je nejenom na speciální tiskové konferenci v Evropském parlamentu, ale hlavně v dopise předsedkyni Evropské komise. Ursulu von der Leyenovou jsme vyzvali, aby bezodkladně podnikla kroky, které povedou k odložení pokut hrozících již od ledna automobilkám za to, že si jejich zákazníci kupují málo elektromobilů.“
Klára Dostálová: Udržet motory v chodu
Europoslankyně opozičního ANO Klára Dostálová, která sedí ve frakci Patrioti pro Evropu, má na krizi podobný názor: „Jak mohou automobilky, včetně české Škoda Auto, snížit emise, když jim chybí základní podmínky pro úspěch? Potřebujeme řešení, které udrží naše motory v chodu, nejen ekologicky, ale i ekonomicky.“

Jan Farský: Dohody dodržet
Opačný názor prosazuje Jan Farský (STAN): „Chci pro automobilky předvídatelné a rovné podmínky na trhu. Proto si nemyslím, že by bylo fér na poslední chvíli měnit pravidla. Jak by k tomu přišly ty firmy, které emisní limity splnily? Pravidla se mají dodržovat, ostatně na tomto principu funguje naše společnost.“ Tento poslanec představil svůj návrh na řešení krize: „Existuje varianta sdílení emisí. Jsou výjimky, které například chrání malé firmy. Je kredit za ekologické inovace. Nebo se nabízí představení cenově dostupného elektroauta.“
Autor článku

Psaní se věnuji už dlouhá léta, nejvíce mě zajímají nejnovější technologie. Začínala jsem jako IT redaktorka, postupně se přesunula i do oblasti elektromobility a energetiky, kde se právě teď děje mnoho zajímavého.
Psaní se věnuji už dlouhá léta, nejvíce mě zajímají nejnovější technologie. Začínala jsem jako IT redaktorka, postupně se přesunula i do oblasti elektromobility a energetiky, kde se právě teď děje mnoho zajímavého.