Znovu vynalezené kolo? Tohle nemá jen 1, ale rovnou 2 řetězy. K čemu to využijete?
![Řetěz na kole | foto: Unsplash](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fbackend.elektrickevozy.cz%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2Fretez-na-kole-1800x1013.jpg&w=3840&q=87)
Na něco takového jen tak nenarazíte. Jízdní kolo Buffalo S2 Utility má dva řetězy. Je odolné, snadno opravitelné a ideální do náročných podmínek.
Není kolo jako kolo
Jízdní kola tvoří dennodenní součást městského přepravního systému. Pro účely tohoto praktického způsobu přesouvání se kola často upravují i zbavují mnoha prvků. Je tedy běžné spatřit ve městě kolo, kterému chybí přesmykač nebo i přehazovačka.
Ač jsou tyto součásti relativně levné na výměnu a připravené k jednoduché opravě, jsou místa za zemi, kde i tyto základní mechanické prvky jsou nedostatkovým zbožím. Příkladem může být například většina afrického kontinentu.
Místní jízdní kola jsou velmi základní, mají stálý převod a velmi robustní konstrukci, aby se v roli hlavního dopravního prostředku dostala i přes horší terén. Ovšem princip jediného převodu je zvlášť v kopcovitém prostředí obtížný k řízení. Tohoto problému si je vědoma i společnost World Bicycle Relief, která se snaží operaci s koly v takových podmínkách usnadnit.
![Jízdní kolo | foto: Unsplash](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fbackend.elektrickevozy.cz%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2Fjizdni-kolo.jpg&w=3840&q=75)
Vícerychlostní kolo s unikátním řazením
Společnost se již zasloužila o první generaci kola určeného pro chudé africké oblasti s odolným a ultra jednoduchých modelem Buffalo. Pro místní funguje spolehlivě a hlavně vyžaduje naprosto minimální údržbu.
Vše je připraveno k provozu v nehostinných podmínkách. Ovšem překonávání výškových rozdílů bylo vždy značně složité. Proto společnost přichází s inovovanou generací, která přidala do výbavy druhý rychlostí stupeň. Specialitou ovšem je, že i tak se kolo obejde bez přehazovačky. Na místo toho kolo pohání dvojice řetězů. Novinka dostala název Buffalo S2 Utility.
Dvě rychlosti, dva řetězy
V náboji zadního kola pracují dvě volnoběžky nebo chcete-li, dvě jednorychlostní kazety. Změna převodů a řetězového pohonu se provádí krátkým šlápnutím dozadu. Možná si říkáte, jestli není mechanismus přehazovačky jednodušší. Nejspíše i je, ale výměna volnoběžky je v místních podmínkách stále snazší. Výrobce ale obal náboje zesílil a tak je počítá s vysokým nájezdem, než bude potřebovat díl vyžadovat zásah mechanika.
Přidání druhého pohonu a speciálního způsobu přehazování si nicméně vyžádal změnu u brzdového systému. Místo turbo brzdy, která se aplikuje právě šlápnutím proti směru jízdy, je zadní kolo osazeno tradiční ráfkovou přítlačnou brzdou. Při pohledu na bicykl je hned jasné, že jakákoliv údržba musí být provedena rychle a efektivně, aby majitelé ztratili co nejméně drahocenného času.
Obě generace kola se navíc pyšní nosičem s vysokou nosností až 100 kilogramů. Díky tomu mohou obchodníci naložit velké množství zboží nebo těžká břemena při převozu do obchodů a z dílen. Kromě Afriky se podobně odolné a jednoduše opravitelné stroje objevují i v Indii a podobných zemích třetího světa.
Autor článku
![Matouš Vrchota - Redaktor](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fbackend.elektrickevozy.cz%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2Fmatous-vrchota.jpg&w=3840&q=75)
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.