Zimní souboj. Ohřeje se rychleji kabina elektrického, či spalovacího auta?

Matouš Vrchota
  • Zajímá vás, jak rychle se vytápí elektromobil vs spalovací auto?
  • U kterého pohonu je rychlejší vytápění a za jakou cenu?
  • Výsledky možná leckoho překvapí
Údržba auta před zimou
Údržba auta před zimou

Vytápění vozidla v zimních měsících je často běh na dlouhou trať. Kromě samotného vyhřátí interiéru musíte odstranit z vozu sníh a případnou námrazu. Alespoň tak si to všichni pamatujeme z konvenčních spalovacích aut. Jak si v jejich porovnání vedou elektrické vozy?

Topení motorem nebo tepelným čerpadlem?

V novějších elektromobilech tyto procesy přeci jen fungují odlišně. Zásadní rozdíl oproti spalovákům je v tom, že motor nemusí ohřívat chladící kapalinu, která do interiéru následně směruje přebytečné teplo. Baterie oproti tomu přímo vyrábí teplo, které je pro kabinu určené.

A jaká je teda odpověď na to, zda se rychleji vytápí kabina elektromobilu nebo spalovacího auta? Správná odpověď je, že rychlejší je to u auta na baterky a takový ohřev zabere podstatně méně času. Jeden z praktických testů teď provedli Američané s Fordem F-150 Lightning a srovnávali jej s populárním minivanem Dodge Caravan.

Ve videu redaktoři použili k měření klasický rtuťový teploměr. Výchozí teplota byla pouhý jeden stupeň Celsia nad nulou. V benzínovém minivanu trvalo zahřátí na příjemných 18 stupňů zhruba čtrnáct a půl minuty. Je nutné dodat, že vůz po celou dobu testu stál na místě, takže se zahříval pouze volnoběhem motoru. Jak si v testu vedl elektrický pickup od Fordu?


Čtěte také: Zvládne elektromobil jezdit i při extrémní teplotě -40°C?


Jednoznačný vítěz testu

Když spadla teplota na měřidle opět k bodu mrazu, bylo na čase usednout do druhého vozidla. Ford F-150 Lightning používá k výhřevu interiéru odporové topení. Velké množství elektromobilů používá tepelná čerpadla. Ta jsou sice lehce pomalejší, ale zato vynikají nižší energetickou náročností. Oproti spalovacímu vozu bylo ale téměř ihned po zapnutí poznat, že se již teplo dostává před výdechy. K vyhřátí na srovnatelnou teplotu Fordu stačily pouhé čtyři a půl minuty. Z dojezdu elektromobilu prý ubyl pouhý jeden kilometr.

Výsledek testu by neměl být velkým překvapením. Elektrické automobily skutečně dokáží vyhřát interiér rychleji. Zajímavé by určitě bylo i srovnání s běžnými tepelnými čerpadly. Vozu navíc vždy pomůže, když budete vytápět dopředu při zapojení do sítě. Nepřijdete tak o svůj snížený zimní dojezd. Při vytápění za jízdy pak máte oproti stacionárnímu vytápění možnost snížit úbytek rekuperací.


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články