Že je Tesla automobilka? Omyl. Musk prozradil, čím se teď firma zabývá

  • Výroba elektromobilů už nemá být pro Teslu tím hlavním
  • Budoucnost vidí v AI a robotice
  • Hodně si slibuje i od očekávaného robotaxi
Tesla Optimus

Humanoidní robot Tesla Optimus, ilustrační | foto: Tesla

Založení nové automobilky není snadné, zvlášť když vše vsadíte na elektromobily v době, kdy se o ně zajímají jen nadšenci. Řada firem to zkusila a pohořela. Tesla, která se dokázala vypracovat na samý vrchol, patří k těm nemnoha úspěšným. Přesto nyní její generální ředitel tvrdí, že Tesla je ve skutečnosti společnost zabývající se umělou inteligencí.

Tesla zanedbává elektromobily

Silnou stránkou Tesly od samého počátku bylo, že se nebála inovovat, a to ji přinášelo úspěchy. Elon Musk se však nikdy neomezoval pouze na jeden obor a nebál se jít za aktuálními trendy a tím, co dnes nejvíce frčí, je umělá inteligence. „Jsme společnost zabývající se umělou inteligencí a robotikou. Pokud si nás ceníte jinak, správná odpověď na otázky, které jsou kladeny, je nemožná,“ řekl Musk investorům a novinářům v dubnu.

Výkazy zisků a ztrát společnosti to jen potvrzují. Tesla spíše než za nové řady automobilů utrácela hromady peněz za GPU do Nvidie, které potřebuje pro trénování umělé inteligence. V posledních několika letech jsme byli také svědky více demonstrací humanoidních robotů Tesla Optimus než nových automobilů.

Tento nedostatek pozornosti věnované hlavní činnosti Tesly se již začíná negativně projevovat. Produktová řada Tesly je malá a stále stárne, zvlášť ve srovnání s dravou čínskou konkurencí. Velkou pozornost sice vzbudila se svým elektrickým pickupem Cybertruck, ale ten není masovou záležitostí a legální je pouze v Severní Americe. Ani snížení cen nezabránilo tomu, že tržby a zisky společnosti čtvrtletí za čtvrtletím klesají.

Tesla robotaxi koncept

Koncept Tesla „robotaxi“ z knihy o životě Elona Muska


Čtěte také: Stačí, když nastane jedna z těchto 5 věcí a elektromobily si podmaní celý svět


Je sázka na robotaxi další trefou do černého?

Jak píše server Arstechnica, v moci investorů určitě je Muska zkrotit, přimět ho, aby se soustředil, nebo ho možná dokonce nahradit. To však pravděpodobně aktuálně nehrozí. Alespoň, pokud se neukáže, jak to dopadne se slibovaným robotaxi, což je další oblast, na kterou Musk sází budoucnost automobilky.

Zatím mu hraje do karet prudký nárůst ocenění společnosti, který předpokládá, že úspěšný podnik robotaxi bude generovat zisky téměř bez režijních nákladů. Pro srovnání Tesla je v současné době oceněna na 661,5 miliardy dolarů s poměrem ceny a zisku 58,9, zatímco hodnota tradiční americké automobilky General Motors je 47,9 miliardy dolarů s poměrem ceny a zisku 4,7.

Podle některých hlasů však tento předpoklad není správný. „Ano, vyřazujete řidiče z rovnice, pokud jde o jeho zaplacení, ale přidali jste celou řadu nových nákladů,“ řekl Sam Abuelsamid, hlavní analytik dopravy a mobility ve společnosti Guidehouse Insights. Tato vozidla je třeba udržovat a nabíjet nebo doplňovat palivo, čistit, pojistit a parkovat, když se nepoužívají a tak dále.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Že je Tesla automobilka? Omyl. Musk prozradil, čím se teď firma zabývá

  • Výroba elektromobilů už nemá být pro Teslu tím hlavním
  • Budoucnost vidí v AI a robotice
  • Hodně si slibuje i od očekávaného robotaxi
Tesla Optimus

Humanoidní robot Tesla Optimus, ilustrační | foto: Tesla

Založení nové automobilky není snadné, zvlášť když vše vsadíte na elektromobily v době, kdy se o ně zajímají jen nadšenci. Řada firem to zkusila a pohořela. Tesla, která se dokázala vypracovat na samý vrchol, patří k těm nemnoha úspěšným. Přesto nyní její generální ředitel tvrdí, že Tesla je ve skutečnosti společnost zabývající se umělou inteligencí.

Tesla zanedbává elektromobily

Silnou stránkou Tesly od samého počátku bylo, že se nebála inovovat, a to ji přinášelo úspěchy. Elon Musk se však nikdy neomezoval pouze na jeden obor a nebál se jít za aktuálními trendy a tím, co dnes nejvíce frčí, je umělá inteligence. „Jsme společnost zabývající se umělou inteligencí a robotikou. Pokud si nás ceníte jinak, správná odpověď na otázky, které jsou kladeny, je nemožná,“ řekl Musk investorům a novinářům v dubnu.

Výkazy zisků a ztrát společnosti to jen potvrzují. Tesla spíše než za nové řady automobilů utrácela hromady peněz za GPU do Nvidie, které potřebuje pro trénování umělé inteligence. V posledních několika letech jsme byli také svědky více demonstrací humanoidních robotů Tesla Optimus než nových automobilů.

Tento nedostatek pozornosti věnované hlavní činnosti Tesly se již začíná negativně projevovat. Produktová řada Tesly je malá a stále stárne, zvlášť ve srovnání s dravou čínskou konkurencí. Velkou pozornost sice vzbudila se svým elektrickým pickupem Cybertruck, ale ten není masovou záležitostí a legální je pouze v Severní Americe. Ani snížení cen nezabránilo tomu, že tržby a zisky společnosti čtvrtletí za čtvrtletím klesají.

Tesla robotaxi koncept

Koncept Tesla „robotaxi“ z knihy o životě Elona Muska


Čtěte také: Stačí, když nastane jedna z těchto 5 věcí a elektromobily si podmaní celý svět


Je sázka na robotaxi další trefou do černého?

Jak píše server Arstechnica, v moci investorů určitě je Muska zkrotit, přimět ho, aby se soustředil, nebo ho možná dokonce nahradit. To však pravděpodobně aktuálně nehrozí. Alespoň, pokud se neukáže, jak to dopadne se slibovaným robotaxi, což je další oblast, na kterou Musk sází budoucnost automobilky.

Zatím mu hraje do karet prudký nárůst ocenění společnosti, který předpokládá, že úspěšný podnik robotaxi bude generovat zisky téměř bez režijních nákladů. Pro srovnání Tesla je v současné době oceněna na 661,5 miliardy dolarů s poměrem ceny a zisku 58,9, zatímco hodnota tradiční americké automobilky General Motors je 47,9 miliardy dolarů s poměrem ceny a zisku 4,7.

Podle některých hlasů však tento předpoklad není správný. „Ano, vyřazujete řidiče z rovnice, pokud jde o jeho zaplacení, ale přidali jste celou řadu nových nákladů,“ řekl Sam Abuelsamid, hlavní analytik dopravy a mobility ve společnosti Guidehouse Insights. Tato vozidla je třeba udržovat a nabíjet nebo doplňovat palivo, čistit, pojistit a parkovat, když se nepoužívají a tak dále.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."