ElektrickéVozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | autonomní auto | počet elektromobilů v ČR

Zdokonalené Li-Metal baterie mají být doslova přelomové

  |  29 komentářů  |  autor: Martin Skořepa

O významných objevech a revolučních bateriích se píše velmi často, nicméně většina takových vynálezů zůstává pouze v laboratoři a komerčního nasazení se nikdy nedočká. V případě zdokonalené Li-Metal baterie to však může být konečně to, na co všichni čekáme.

Tip: Otec Li-Ion baterií vymyslel nový typ baterie. Je doslova revoluční

Nový objev byl publikovaný v přestižním vědeckém časopisu Nature, což mu jistě přidává na zvučnosti, ale hlavně pak věrohodnosti. Jsou pod nimi podepsáni výzkumníci na Marylandské univerzitě společně s Armádní výzkumnou laboratoří Spojených států a Národní laboratoří v Argonnu.

Objev vychází z Li-Metal baterií, které už se nějakou dobu testují v laboratořích, ovšem měly stále problémy se stabilitou a tedy delší životností. Díky novému flurovanému elektrolytu by však všechny nevýhody měly být odstraněny a energetická hustota takové baterie by se konečně mohla přiblížit k 500 Wh/kg.

Pro srovnání, u současných Li-Ion baterií je energetická hustota od 150 do 250 Wh/kg, v nejlepších případech až 300 Wh/kg. A prý jde o téměř teoretické maximum, takže lepších výdrží se dočkáme u jiných technologií. A v případě Li-Metal baterie by to znamenalo opravdu výrazné zlepšení, u elektromobilů například prodloužení dojezdové vzdálenosti na dvojnásobek, tedy místo cca 500 km až 1 000 km v reálném provozu (!).

Po 1 000 cyklech si baterie držely 93 % kapacity, v případě Li-Metal anody a LiCoPO4 katody. A v případě Li-Metal anody a NMC811 katody pak 90 % kapacity.

Vědci už prý spolupracují s partnerskými firmami, aby se pokročilá baterie co nejdříve objevila na trhu.

zdroj: Nature

ČLÁNKY:, , ,

Diskuze

avatar
5 Comment threads
24 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
22 Comment authors
KarelPepek NovyPavelKarelMinimax Recent comment authors
  Subscribe  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Minimax
Minimax

Energetická hustota tété revoluční baterie má být až 500Wh/kg. Energetická hustota litru benzínu je 11000Wh/kg. Ještě je co dohánět..

Maaara
Maaara

Ano benzín ale časem dojde… to vám ale asi nedošlo :-D

janos
janos

Napsat komentář…Lithium nedojde?

Jiří
Jiří

no, hlavně když se k němu nedostanou socani…

janos
janos

A uhlí, ze kterýho je naprostá většina energetického mixu, taky ne?

Minimax
Minimax

Povím Vám tajemství: ropa nedojde nikdy. Prostě nikdy. Takzvaný oil peak už byl nadosah před padesáti léty, pak znovu a opět.. A ještě něco – PSÁNO V ROCE 1900 V TISKU VĚDA A PRÁCE: „Naproti tomu jest pohon elektřinou mnohem dražším a potud mnohem méně výkonným, že se zásoba elektřiny poměrně rychle vyčerpává, dopouštějíc jízdy jenom na 40 nebo 50 km ač nemá-li akkumulátorová baterie příliš býti těžkou. Jakmile pak jest proud vyčerpán, nastává nezbytnost, vybitou baterii nabraditi akkumulatory novými, nabitými. A s tím spojena jest nejen značná ztráta času, nýbrž je k tomu zapotřebí elektrické centrály.“

Minimax
Minimax

Už jen doplním – od zveřejnění článku o nadějích elektromobilismu uteklo 118 roků. STO OSMNÁCT. Za tu dobu proběhly dvě světové války, zrodila se atomová bomba, létají družice a vidíme co se děje kdekoliv na planetě. Jen ty baterie… ach jo, to je bída.

Namoso Ewonuwu
Namoso Ewonuwu

Fakta, která konstatujete, jsou holá pravda. Nicméně ze skutečnosti, že ropa doposud nedošla, nikterak neplyne, že nedojde nikdy. I přesto, že ropné pohonné hmoty svou energetickou hustotou dosavadní baterie o několik dekadických řádů převyšují (zase mají daleko nižší účinnost, což ale zase může být někdy výhoda… nic není černobílé)

Spalování vodíku není slepá větev. Dokonce to může být elegantní řešení nevyrovnanosti alternativních zdrojů, až zdokonalíme jejich účinnost.

Jan
Jan

Ja si myslim, ze jsi jen chtel lidi podrazdit/nasrat/vystrelit si nich, protoze pokud ne, tak to te teprve lituju.

Karel
Karel

Jane, on nikoho neštve ani nedráždí, pouze říká pravdu, která jaksi v ekoboomu elektromobilů zaniká. Vlastně ano štve blbce co neumí počítat tedy základní škola.

Michal
Michal

A jaka je ze ucinnost spalovacich motoru?

Karel
Karel

Na mechanickou práci je ve spalovacích motorech přeměněno 10–50 % chemické energie paliva. Nejnižší účinnost má parní stroj (do 12 %), benzínové a dieselové motory dosahují účinnosti kolem 25 %, přeplňované motory s turbokompresorem poháněným výfukovými plyny (turbo) mají účinnost kolem 35 %, letadlový turbínový motor vykazuje účinnost 20–25 %, stacionární spalovací turbína s tepelnými výměníky může dosahovat účinnosti i přes 50 %.
–Wikipedia

chip95
chip95

Byla by vodíková technologie, ale ropní magnáti se ropy jen tak nevzdají.

Minimax
Minimax

Spalování vodíku je slepá větev vývoje. Bohužel. Stačí se obeznámit se situací. Ještě je v záloze takzvaná „volná energie“, příruční atomový reaktor, případně jaderná fúze.

Milan
Milan

A tramvaj.

Václav
Václav

kdo podle vás chce ten vodík spalovat? Vodík se využívá na tvorbu elektřiny, která pak vůz pohání. Produktem je voda.

Minimax
Minimax

No já zapoměl, palivový článek… viz výše.

Pavel
Pavel

Ano máte pravdu, až na energickou náročnost na výrobu a skladování a distribuci vodíku- někde jsem četl,že je to na 1kg vodíku je potřeba více jak 100KW el.energie

ferda
ferda

…a spiklenecké teorie

rteo
rteo

To je sice zajímavý údaj, že energetická hustota litru benzínu je 11000Wh/kg, ale jednou spálený benzín nelze dobít a znova použít.

Spekoun
Spekoun

rteo Opravdu ste vzivote neslysel o PUMPACH ???

A podle vas ta energie se nejak vraci zpatky?

Ono ta eletrika se taky z neceho dela a to neco se but spaluje nebo nevyrabi z neceho a to neco se tim zpotrebuje….

Zrejme si predstavujete ze eletrika vznika ze vzduchu a solarni paneli rostou na stromech ze….

Ladislav
Ladislav

ano, ale myslím si že z benzínových motorů jde cca, nevím…80% jenom na teplo a zbytek na pohybovou energii, zatímco elektromotor má 100% účinnost….

Pavel
Pavel

Ladislav: účinnost elektromotoru 110kW je cca 95%, ten je dále převodován (účinnost snižována třením, kinetickými ztrátamy atd. v nejlepším případě ztráta 10%). Účinnost tepelných elektráren je 30-50%, 90% energie je vyráběno v tepelných elektrárnách. Započteme-li účinnost přenosových soustav (92%), účinnost nabíječek (80%) docházíme k veselému závěru. Celkově je účinnost využití energie v elektromobilu okolo 31 %(0,95×0,9×0,50×0,92×0,8) v IDEÁLNÍM stavu. Současné turbodiesely mají přímou účinnost 30-40%. A spalují také fosilní paliva a tedy vytvářejí méně CO2. A nemusí se na ně čekat na nabíječce.Stačí vzít kalkulačku, ověřené zdroje a neblbnout reklamou a ujetými dětmi země.

Pepek Novy
Pepek Novy

No jo ale nefoukaj vam to pod nos a jsou tissi.

Petr H.
Petr H.

Tady je názorně vidět, že elektromobil, v současné podobě, je předčasně narozené dítě. Technologie baterií se stále vyvíjí, výrobci vůbec nevědí, která technologie nakonec zvítězí. A stále je zde otázka ceny auta a výrobní zdroj elektrické energie k nabití.

Jan Gorb
Jan Gorb

Jo rád si dávám každý den šluka z vypálenýho benzínu a nafty je to tak krásný jako kudla do zad.Pak je taky paráda pojídat ovoce a zeleninu a pít vodu zkropenou exhalacemi ze spalené ropy.No milovníci benzínu budou nadále zaostalý.A ropní magnáti nenažraný peněz navzdory ničení všeho živýho na zeměkouli. Jediný co tohle ničení začíná dohánět jsou plasty.No a ten smog z aut není tak vidět tak nidko nenadává ale je to vidět na nás všech a zvířatech na ´´ne-zdraví´´ Možná někdo namítne že atomová elektrárna dělá větší zlo na dlouhatánskou dobu jenže je to xxxxxx krát izolovanější odpad než… Číst vice »

Minimax
Minimax

Jo, dobrý. Ono se „hukáže“. Média dělají těmto autům na baterky takovou medvědí službu. Senzační titulky, převratné objevy, nadějné technologie, nová řešení.. Kolik jich bylo a ještě bude. Ale výsledek nikde. Akumulátory jsou jediná a pořádně problematická součást těchto aut. A vždycky budou. Fyzikální zákony nejde občurat. Koho baví poskakovat po pár kilometrech od zásuvky k zásuvce – jeho věc. Já jsem uživatel a potřebuji jezdit. V zimě si zatopit, v létě pustit klimu bez obav, že mi to ukazuje hned od 100km menší dojezd. Nenabíjet moc, nevybíjet moc, nenabíjet moc rychle.. jděte se s tím vycpat!

Jan Gorb
Jan Gorb

Taky ta ropa se utvářela jak dlouho?rok 100let tisíc spíš víc.
Výroba baterie trvá jak dlouho? měsíc týden den?
Ono je to lehký popsat čísla.

Orel
Orel

Fluorovaný elektrolyt – zajímalo by mne jak moc je ekologická výroba

Hyundai Kona Electric: první kilometry s SUV elektromobilem

Hyundai Kona Electric: první kilometry s SUV elektromobilem

18. 10. 2018  |  Luboš Srb  |  7 komentářů

Na vlastní kůži jsme si vyzkoušeli očekávaný nový elektromobil Hyundai Kona Electric, který jednoznačně zaujme svým futuristicky laděným vzhledem…

Nejrychlejší auto jedoucí pozadu? Prvenství získal elektromobil

Nejrychlejší auto jedoucí pozadu? Prvenství získal elektromobil

18. 10. 2018  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Elektromobily na sebe strhávají čím dál tím větší pozornost. A to nejen svými neustále vylepšovanými specifikacemi a vlastnostmi, ale…

Tesla Model 3 trhá rekordy. Vyrobeno bylo již 100 000 kusů

Tesla Model 3 trhá rekordy. Vyrobeno bylo již 100 000 kusů

17. 10. 2018  |  Martin Skořepa  |  diskuze (1)

Tesla údajně překročila historický milník u svého nejnovějšího „cenově dostupnějšího“ elektromobilu Model 3. Vyrobila již 100 000 kusů. Tip: Tesla…

Mobilní zobrazení