Závody elektrických formulí budou napínavější. Do hry vstoupí strategie nabíjení

Pavel Škopek
Nabíjení během závodů Formule E | foto: Paddy McGrath
Nabíjení během závodů Formule E | foto: Paddy McGrath

Formule E zavádí pit boost – rychlé dobíjení během závodu. 600kW nabíječky přidávají strategii, nabíjejí 10 % baterie za 30 s. O zábavu nebude nouze.

Návrat k zastávkám během závodů

Formule E, mistrovství elektrických monopostů, slaví svou 11. sezónu a za tu dobu se zásadně proměnila. Tato série, zaměřená na udržitelnost a technologické inovace, přinesla do motoristického sportu nový rozměr. Po chaotických začátcích a povinných zastávkách na výměnu vozů během závodů je nyní na prahu nové éry, kdy se do hry vrací zastávky v boxech.

Tentokrát se nebude jednat o výměnu automobilů, nýbrž o rychlé dobíjení prostřednictvím extrémně výkonných 600kW nabíječek, což představuje více než dvojnásobek kapacity nabíječek Tesla Supercharger. Tato inovace, nazvaná pit boost, přidává do závodů nový strategický prvek. Každý tým je povinen během závodu využít 30sekundovou zastávku, během které se baterie dobije o 10 % (3,85 kWh).

Pravidla však povolují nabíjet vždy jen jedno auto týmu v předem určeném časovém okně. To přináší výzvy v rozhodování o správném načasování zastávky, což bude mít zásadní vliv na průběh závodu. Tato zastávka sice trvá déle než běžné pit stopy ve Formuli 1, ale to je dáno tím, že i rychlé nabíjení baterie má přece jen nějaké fyzikální limity.

Monopost Formule E Jaguar I-TYPE 7 | foto: Jaguar TCS Racing
Monopost Formule E Jaguar I-TYPE 7 | foto: Jaguar TCS Racing

Demonstruje pokrok v ultra-rychlém nabíjení

Strategický aspekt pit boostu zahrnuje více než jen správné načasování zastávky. Například, když se po trati pohybuje safety car, může to být výhodné, jindy však může hrozit ztráta pozice, pokud okolnosti nebudou příznivé. Navíc bude klíčové zvládnout samotnou realizaci zastávky, protože i drobná chyba může znamenat ztrátu cenných sekund. Pro týmy bude zásadní adaptace na tuto změnu a efektivní začlenění pit boostu do jejich plánů.

Podle Jamese Barclaye, šéfa týmu Jaguar TCS Racing, pit boost nejen zvýší napětí na trati, ale také ukáže pokroky v oblasti ultra-rychlého nabíjení baterií. „Nejdůležitější je, že Formule E byla vždy testovacím polygonem pro technologie elektromobilů v reálném světě a technologie pit boost demonstruje pokrok v ultrarychlém nabíjení baterií, čímž předvádí technologii závodů na silnici globálnímu vlivnému publiku. Je úžasné, že náš nový Jaguar I-TYPE 7 získá během 30 vteřin pit boostu tolik energie, kolik by běžný elektromobil získal z domácí 7kW nabíječky za 30 minut,“ řekl Barclay serveru Ars Technica.

Pit boost nebude součástí všech závodů, aby série nabídla variabilitu. V nadcházejícím dvojzávodě v saudskoarabské Džiddě (14.–15. února) bude použit pouze v jednom závodě, což umožní srovnání různých formátů. Pokud se osvědčí, plánuje se širší implementace. I přes důvěru v spolehlivost nabíječek bude připraveno několik náhradních zařízení pro případ selhání.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články