Zabezpečení nabíječek je slabé! Hackeři mohou způsobit velké škody

Michaela Kadlecová
Nejrychlejší nabíječka v síti E.ON s výkonem až 400 kW
Nejrychlejší nabíječka v síti E.ON s výkonem až 400 kW

Holandští vědci provedli výzkum nabíjecích stanic a došli k znepokojivým závěrům. Nabíječky jsou velmi často nezabezpečené vůči hackerským útokům a tím pádem snadno zneužitelné. Hrozit tak může pád celého systému.

Nabíječky a rizika kybernetické bezpečnosti

S rostoucí poptávkou po elektrických vozidlech se očekává, že počet nabíjecích stanic pro elektromobily ve městech a podél dálnic poroste. Spolu s pohodlím tyto digitální zastávky u silnic představují nová rizika kybernetické bezpečnosti. Výzkumníci zjistili, že několik značek nabíjecích stanic pro elektromobily je zranitelných a zneužitelných, protože výrobci často nechávají otevřené a nezabezpečené porty SSH a HTTP.

Zranitelnost nabíjecích stanic

Na výroční konferenci Hardwear.io v Amsterdamu varovali výzkumníci Wilco van Beijnum a Sebastiaan Laro Tol před zranitelností veřejných nabíjecích stanic. Výzkumníci pracují pro ElaadNL, iniciativu nizozemských distributorů elektřiny na testování nejnovějších technik pro nabíjení elektromobilů v testovací laboratoři v Arnhemu.

Toyota bZ4X test
Toyota bZ4X test

Komunikace prostřednictvím síťového připojení

Když se elektromobil zapojí do nabíjecí stanice, auto a nabíjecí stanice spolu komunikují pomocí síťového připojení. Toto spojení se provádí přes powerline adaptér nabíjecího kabelu pomocí protokolu HomePlug. „Modem zodpovědný za tuto komunikaci je obvykle v Linuxu dostupný jako běžné síťové rozhraní,“ uvedli vědci. Všechny rychlé nabíjecí stanice (DC) a některé nabíjecí stanice se střídavým proudem (AC) používají komunikaci po elektrické síti a neustále komunikují s nabíjecím kabelem během procesu dobíjení nebo vybíjení, sdílejí detaily o platbě, konfiguraci a správě napájení.

Polovina nabíječek s problémy

Prezentace výzkumníků – nazvaná „Hackování nabíjecích stanic EV přes nabíjecí kabel“ – odhalila, že v příliš mnoha případech se ochrana nabíjecích stanic vlastně vůbec nerealizovala. Van Beijnum a Tol testovali zařízení od 13 výrobců, zahrnujících 18 DC nabíjecích stanic a jednu AC nabíjecí stanici, a odhalili chyby u poloviny produktů. Z nabíječek zůstalo osm vystaveno SSH, dvě měli otevřený HTTP port a jeden síťový protokol MQTT.

Hrozí výpadky sítě

Otevřené HTTP servery by mohly být zneužity k získání přístupu ke konfiguraci nabíjecích stanic. Taková zranitelnost by mohla být zneužita k napadení distribučních sítí z nabíjecího kabelu, což by potenciálně umožnilo útočníkovi způsobit rozsáhlejší výpadky tím, že ohrozí stabilitu elektrické sítě nebo spustí výpadky proudu.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Michaela Kadlecová - Redaktor

Psaní se věnuji už dlouhá léta, nejvíce mě zajímají nejnovější technologie. Začínala jsem jako IT redaktorka, postupně se přesunula i do oblasti elektromobility a energetiky, kde se právě teď děje mnoho zajímavého.


Komentáře


Nejnovější články