Z outsidera lídrem. Tesla inspiruje ostatní automobilky k levnější výrobě

Matouš Vrchota
  • Kalifornská automobilka svou výrobou inspiruje ostatní výrobce
  • Tesla Giga Press výrazně snižuje cenu na výrobu koroserie
  • Mezi největší obavy patří následný servis
Tesla, výroba elektromobilu
Tesla, výroba elektromobilu

Tesla používá ve svých továrnách nezvykle velké lisy, kterým se přezdívá Giga Press. Díky nim se karoserie jejich vozidel skládají z méně kusů než je zvyklé. O to více jsou tyto výlisky masivnější. Nelze popřít zájem i jiných automobilek o tuto technologii.

Tesla inspiruje ostatní k levnější výrobě

Dodavatel lisů pro Teslu zveřejnil, že jedná se šesti dalšími zájemci o tyto přístroje. Tesla v průběhu posledních let investovala nemalé peníze do této lisovací technologie a stejně tak do výzkumu nejvhodnějších slitin pro karoserie. Cílem má být výrazné zjednodušení karosářské výroby.

Společnost nyní vlastní jedny z největších výrobních lisovacích jednotek na světě. Zatím je umístila do továren ve Spojených státech, Berlíně a v Číně. Například u výroby Modelu Y je pro zadní část karoserie použitý jeden vylisovaný kus, který se v běžné výrobě skládá ze 70 různých kusů. Dříve v letošním roce unikla fotografie jednolitého kusu přední části karoserie Modelu Y. Minulý měsíc pak Tesla oznámila výrobu prvního kusu Modelu Y, který má přední a zadní část karoserie vždy jen je jednoho kusu slitiny.

Strategie snížení potřebného počtu dílů na výrobu vozidla ve výsledku výrazně snižuje složitost výrobní linky a s tím spojené náklady na budování. Je s tím spojené i snížení hmotnosti vozidla a následné zvýšená efektivita výkonu. Ale nejen klady jsou spojeny s touto technologií.

Tesla Giga Press
Tesla Giga Press

Čtěte také: Musk příliš nadšený nebude, Tesla Giga Press začal v továrně hořet


Přejít na velké díly může být složité

Někteří lidé vyjádřili své obavy s opravami takto velkých dílů v případě nehody. Vyskytly se tak otázky, zda Tesla vytváří nový směr pro výrobu vozidel v budoucnu nebo se jedná pouze o současný výstřelek. Minimálně nyní to ale vypadá, že alespoň pár dalších automobilek si chce stejný způsob výroby vyzkoušet, a to především v Číně.

New York Times nedávno zveřejnil rozhovor s Liu Siong Songem, spolupracovníkem z LK Technology, společností, která Tesle Giga Press dodává. Liu v rozhovoru potvrdil, že jednají se šesticí výrobců o nasazení velmi podobných strojů. Stejně tak ale vyjádřil obavy z možných komplikací. Nejen kvůli vzhledu forem, noví partneři mohou narazit na potíže s dodávkou materiálů. Tesla strávila dlouhý čas vývojem vlastních slitin, které podporují takto rozsáhlé díly. Ve výzkumu se spojili i se SpaceX a sdílí své výzkumy materiálů napříč oběma společnostmi.


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.


Komentáře


Nejnovější články