Z outsidera lídrem. Tesla inspiruje ostatní automobilky k levnější výrobě
- Kalifornská automobilka svou výrobou inspiruje ostatní výrobce
- Tesla Giga Press výrazně snižuje cenu na výrobu koroserie
- Mezi největší obavy patří následný servis

Tesla používá ve svých továrnách nezvykle velké lisy, kterým se přezdívá Giga Press. Díky nim se karoserie jejich vozidel skládají z méně kusů než je zvyklé. O to více jsou tyto výlisky masivnější. Nelze popřít zájem i jiných automobilek o tuto technologii.
Tesla inspiruje ostatní k levnější výrobě
Dodavatel lisů pro Teslu zveřejnil, že jedná se šesti dalšími zájemci o tyto přístroje. Tesla v průběhu posledních let investovala nemalé peníze do této lisovací technologie a stejně tak do výzkumu nejvhodnějších slitin pro karoserie. Cílem má být výrazné zjednodušení karosářské výroby.
Společnost nyní vlastní jedny z největších výrobních lisovacích jednotek na světě. Zatím je umístila do továren ve Spojených státech, Berlíně a v Číně. Například u výroby Modelu Y je pro zadní část karoserie použitý jeden vylisovaný kus, který se v běžné výrobě skládá ze 70 různých kusů. Dříve v letošním roce unikla fotografie jednolitého kusu přední části karoserie Modelu Y. Minulý měsíc pak Tesla oznámila výrobu prvního kusu Modelu Y, který má přední a zadní část karoserie vždy jen je jednoho kusu slitiny.
Strategie snížení potřebného počtu dílů na výrobu vozidla ve výsledku výrazně snižuje složitost výrobní linky a s tím spojené náklady na budování. Je s tím spojené i snížení hmotnosti vozidla a následné zvýšená efektivita výkonu. Ale nejen klady jsou spojeny s touto technologií.

Čtěte také: Musk příliš nadšený nebude, Tesla Giga Press začal v továrně hořet
Přejít na velké díly může být složité
Někteří lidé vyjádřili své obavy s opravami takto velkých dílů v případě nehody. Vyskytly se tak otázky, zda Tesla vytváří nový směr pro výrobu vozidel v budoucnu nebo se jedná pouze o současný výstřelek. Minimálně nyní to ale vypadá, že alespoň pár dalších automobilek si chce stejný způsob výroby vyzkoušet, a to především v Číně.
New York Times nedávno zveřejnil rozhovor s Liu Siong Songem, spolupracovníkem z LK Technology, společností, která Tesle Giga Press dodává. Liu v rozhovoru potvrdil, že jednají se šesticí výrobců o nasazení velmi podobných strojů. Stejně tak ale vyjádřil obavy z možných komplikací. Nejen kvůli vzhledu forem, noví partneři mohou narazit na potíže s dodávkou materiálů. Tesla strávila dlouhý čas vývojem vlastních slitin, které podporují takto rozsáhlé díly. Ve výzkumu se spojili i se SpaceX a sdílí své výzkumy materiálů napříč oběma společnostmi.
Autor článku

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.
Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.