Vytápět elektromobil se nevyplatí. Ford vymyslel něco lepšího
- Vytápění elektromobilu je dlouhodobě velké téma
- Ford řeší termomanagement po svém
- Jde o přelomové řešení, nebo jen úhel pohledu?

V souvislosti s vytápěním elektromobilů toho bylo napsáno mnoho. Pokud si odmyslíte povídačky typu, že řidiči elektrických aut v zimě netopí a zkusíte se soustředit na to podstatné, je jasné, že takový úkon prostě stojí energii, což je zásadní proměnná, jež se do dojezdu zkrátka promítne.
Elektromobil vs. spalovák
Další hledisko je kvalita topných systémů. Opět i tady je vše ovlivněno cenou. Nástup hřejivého tepla může být u levného e-auta (a nejspíš i logicky bude) pomalejší než v případě dražších modelů. Navíc je potřeba si uvědomit, že tzv. termomanagement u zelených vozů je už z principu jiný než u klasických spalováků.
Konvenční motor se totiž přehřívá neustále, a proto ho musíte konstantně chladit. Takto však nemůžete uvažovat v případě elektromobilu, který z principu funguje jinak nehledě na to, že má pod kapotou elektromotor, který je schopen efektivně využít více jak 90 % energie.

Čtěte také: Jak si poradí elektromobil s vytápěním v mrazivé koloně? To byste neuhodli
Termomanagement jako Achillova pata
To znamená, že zatímco u spalovacích aut vám stačí tepelný výměník, který z chladícího okruhu vžene teplo do kabiny, u plně elektrifikovaného ekvivalentu počítejte zhruba se čtyřmi okruhy (klima, vyhřívání interiéru, chlazení elektromotoru a chlazení akumulátoru). Prosím nebrat dogmaticky. Všechny automobilky to nemusí mít nutně stejně. Každopádně, z toho je vidět, že je to koncepčně složitější.
Pakliže jsou tyto okruhy propojeny, systém může přeskupit teplo dle aktuální potřeby z jedné části do jiné, tj. například teplo z elektromotoru odvede směrem k akumulátoru nebo k vyhřívání interiéru.
V tomto kontextu populární Electrive informuje, že se spotřebě v důsledku topení rozhodli povídat na zoubek ve Fordu. K tomuto účelu posloužila elektrická dodávka Ford E-Transit. V rámci unikátního projektu EU CEVOLVER (Connected Electric Vehicle Optimized for Life, Value, Efficiency and Range) inženýři dokázali ušetřit oproti standardnímu řešení značné množství energie.

Vytápění elektromobilu podle Fordu
Jak toho docílili. Velmi lapidárně vzato se vykašlali na centrální systém a soustředili se na vytápění dílčích prvků uvnitř vozidla. V rámci testování Fordu E-Transit „dovybavili“ vyhřívanými loketními opěrkami, podlahovými rohožemi, dveřními panely, slunečními clonami a vyhřívanými sedačkami a volantem.
Poté simulovali chování běžného kurýra v zimním počasí (bohužel, přesnou teplotu server neuvádí) tím, že stokrát otevřeli/zavřeli dveře včetně tzv. provozních profilů (doručování balíčků plus kompletní jednodenní směna v rádiusu 350 kilometrů). Ve výsledku se jim podařilo uspořit až 13 % a zároveň zvýšit dojezd o 5 %.
„Všichni víme, že pokud se otevřou dveře nebo okna, když je venku chladněji, teplota uvnitř vozidla klesne. To platí zejména pro dodávky, protože řidiči často vystupují a veškeré uvnitř vygenerované teplo se rychleji ztrácí, zatímco vyhřívané povrchy zůstávají teplé,“ říká Markus Espig, systémový inženýr pohonných systémů Ford Research and Innovation Center Europe.