Vybrali jsme 5 čínských automobilek, jejichž elektromobily vezmou svět útokem
- Čínské automobilky se prosazují na poli elektromobilů
- Většina z nich má velké ambice a cílit chtějí nejen zajímavými cenami
- Mnoho z nich jde po krku i Tesle

Čínské automobilky se vydávají na vlnu exportu a přichází na dosud neprobádané trhy. Jejich cílem je navýšit své prodeje i v Evropě a brzy se začnou objevovat i na americké půdě. Výrazným posunem je pro výrobce i cesta za čistým zdrojem energie, ve které Čína hraje velmi důležitou a výraznou roli. Představíme vám pět největších čínských výrobců elektrických vozidel, které se v blízké době budou nabízet i na evropských trzích.
BYD je top vyzyvatel pro Teslu
Zkratka názvu automobilky BYD je velmi prostá. Build your dreams, stavte vlastní sny. Po boku svého úhlavního konkurenta, Tesly, se chce stát jednou z nejvýraznějších společností v tomto odvětví a odrazit se to má i na jejich prodejích a profitu. Že se nejedná pouze o sen potvrzuje její prvenství i na domácím trhu, kde jen za minulý rok prodali přes 900 tisíc bateriových elektromobilů.
Úspěšnost firmy potvrzuje i zájem známého investora Warrena Buffeta. Díky jeho podpoře a investici se společnost rozhodla vydat na mezinárodní scénu. Aktuálně se nabízí i v Norsku, Dánsku, Velké Británii, Thajsku a Austrálii. BYD chce konkurovat i svojí dostupností. Před měsícem na Šanghajské auto show představili model Seagull (v překladu Racek) s cenovkou 11 tisíc dolarů. Čistě v přepočtu měny se jedná o částku kolem 240 tisíc korun. I s přirážkami za logistiku, daně a clo by se i u nás jednalo o suverénně nejlevnější EV.

Čtěte také: Shell má v Evropě první swapovací stanici. Spolupracuje s automobilkou Nio
Nio je prémiová značka, která se nenechá ovlivnit cenovými válkami
Nio je vcelku mladá automobilka, založena byla v Šanghaji teprve v roce 2014. Od svého počátku se zaměřila na kategorii prémiových vozů. Za Teslou se tedy určitě do cenové války nepřipojí. Její sedan střední třídy se začíná prodávat od 68 tisíc dolarů. I přes svojí cenovou politiku se značce podařilo meziročně navýšit obrat o 33 procent. Do černých čísel se ale zatím historicky nedostala.
Společnost je specifická i revolučním nápadem na výměnu baterií místo zdlouhavého nabíjení. Aktuálně spolu s ropnou společností Shell instaluje výměnné swapovací stanice i po Evropě. Kromě toho provozují vlastní síť nabíjecích stanic a v rámci roamingu zpřístupňují svým zákazníkům více než 400 tisíc cizích nabíječek.

Wuling je malé vozítko, které prodeji předčí i Teslu
Automobilka Wuling je společným dílem General Motors, SAIC Motors a Liuzhou Wuling Motors. Jejich miniaturní městské vozítko si již na své konto připsalo zajímavé prvenství. V roce 2021 se jich v Číně prodalo více kusů než Tesly. Na vítězné vlně pokračovalo i minulý rok, na konto si připsalo přes 550 tisíc dalších kusů. Startovací cena se na domácím trhu pohybuje od 4 500 dolarů.
Pro lepší představu, vůz je ještě o třetinu kratší než na evropské poměry malý vůz, Fiat 500. I přes takové rozměry (2,92 metru délky) dokáže převést stejné množství nákladu, jako zmíněný Fiat. Nová verze vozu, Wuling Air se nyní dostává na globální trh s cenovkou začínající na 5 500 dolarech. Absolutním prodejním trhákem je momentálně na území Indonésie.

Zeekr se po dvou letech existence chystá mimo domácí území
Zeekr je jednou z více automobilek spadajících do soukromé skupiny Geely. Patří do ní i „švédské“ Volvo a jeho električtí sourozenci Polestar. Automobilka byla založena teprve před dvěmi roky a již se hovoří o jejich ambicích mezinárodního prodeje. Před měsícem společnost oznámila, že ještě letos přiveze do zemí západní Evropy své dva nejnovější přírůstky. Stylové SUV Zeekr X a sedan Zeekr 001. Bližší časové plány ale zatím nejsou známé.
SUV Zeekr X se bude moci ovládat bez potřeby klíčku, k identifikaci postačí obličej majitele. Cílem značky je na domácím trhu letos prodat 40 tisíc těchto vozidel. Ambice zatím nejsou tak veliké, a to právě především kvůli věku automobilky. I přes masivní podporu své mateřské značky si stále hledá svojí pozici i na domácím trhu.

Xpeng útočí. Polovina výroby zamíří na mezinárodní trh
Automobilka Xpeng zvolila vcelku agresivní politiku mezinárodní expanze. Nejvíce zasáhla koncem roku 2020 Norsko. Od té doby se značce, která si získala velkou podporu i o největšího světového retailového prodejce Alibaba podařilo otevřít nové showroomy po celém světě a pokračují úspěšně ve své cestě.
Výkonný ředitel již před rokem a půl prohlásil, že cílem automobilky je prodávat polovinu vyrobených vozů na mezinárodním trhu. V únoru zahájil dodávky svého SUV a sportovně laděného sedanu do zemí Dánska, Norska a Nizozemska. Ambice této čínské značky nejsou rozhodně zanedbatelné, chtějí se poprat o přední příčky nejprodávanějších vozů nejen na domácím trhu.

Přijdou vám čínské značky nabízející elektromobily zajímavé? Dokážete si představit, že byste jednou jezdili autem, který bude pocházet od čínské automobilky? Napište nám do diskuze pod článkem.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.