VW si bere čas na rozmyšlenou. Rozhodnutí o stavbě Gigafactory v Česku letos nepadne
- Koncern Volkswagen odkládá rozhodnutí o stavbě Gigafactory
- Původně jsme se měli dozvědět, kde Gigafactory vyroste, do konce roku 2022
- Jaké jsou důvody, že si německý koncern ještě bere čas na rozmyšlenou?

Škarohlíd už by si mohl myslet, že odklad rozhodnutí o stavbě Gigafactory německým koncernem VW v Česku nevěští nic dobrého. Vždyť právě Česko má šance velmi vysoké, coby umístěním v srdci Evropy (logistické důvody), zásobami lithia (Krušné hory), nebo i levnou pracovní silou.
Proč Volkswagen odkládá rozhodnutí o stavbě Gigafactory?
Podle oficiálního prohlášení koncernu pro ČTK je důvodů hned několik. Patří mezi ně stávající ekonomická situace, současné ceny energií a rámcové podmínky zahrnující státní podporu. Pokud bychom si ještě mohli zaspekulovat, tak do rozhodnutí mohla hodit vidle také zpráva o tom, že v Česku chce Gigafactory postavit ještě společnost LG.
Původně se očekávalo, že koncern Volkswagen (pod který spadá i mladoboleslavská automobilka Škoda Auto, která by měla výrobu baterií a elektromobilů v uvažované továrně Gigafactory v Česku na starosti – pozn. redakce) výběr místa pro továrnu oznámí v pátek 16. prosince. Ale stane se tak nejspíše až v roce 2023.

Čtěte také: Elektromobilita vpřed. V Evropě budou růst Gigafactory jako houby po dešti
Gigafactory má být obří investicí
Koncernu se nelze divit, že rozhodnutí o stavbě Gigafactory ještě odkládá, což již naznačoval bývalý ředitel Škody Auto, Thomas Schäfer, který teď vede značku Volkswagen. Předpokládaná investice se má totiž vyšplhat až na 120 miliard korun, což by byla historicky nejvyšší částka, jakou kdy firma v Česku investovala.
Česko nabízí německému koncernu VW pro výstavbu továrny Gigafactory staré letiště v Líních u Plzně. Řeší se ovšem dopady na dopravu, životní prostředí, a tak dále. Podle nejnovějšího prohlášení od VW současné odložení rozhodnutí nebude mít vliv na stavbu továrny, k čemuž má dojít v roce 2024 s tím, že od roku 2027 se mají začít vyrábět baterie. Do roku 2028 má automobilka zajištěný dostatečný objem od jiných dodavatelů.
V Evropě chce koncern Volkswagen postavit celkem 6 gigatováren na baterie, a to do roku 2030. Lokality pro první tři továrny už jsou vybrané, a sice: Salzgitter nedaleko Wolfsburgu (sídlo Volkswagenu, Německo), Valencie (Španělsko) a Skellefteaa (Švédsko). Čtvrtá továrna vyroste ve východní Evropě (Česko, Polsko, nebo Maďarsko).
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.