Volvo EX90 po faceliftu: Rychlejší nabíjení a vylepšené automatické parkování

Nové Volvo EX90 vylepšilo nabíjení, bezpečnost i asistenty. Díky 800V systému přidá 250 km za 10 minut a samo zaparkuje i příčně.
Technický facelift bez vizuálního doprovodu
Volvo EX90 již třetím rokem reprezentuje švédskou značku v kategorii luxusních elektrických SUV. Není mnoho věcí, které by se tomuto až sedmimístnému vozu daly vytknout. Inženýři přesto našli pár míst, které se podařilo ještě vylepšit. Prioritu dali navýšení palubního napětí a jak u Volva vcelku běžné, i bezpečnostním funkcím.
Jestli si model EX90 něčím získá na svojí stranu nové zájemce, bude to přepracovaná palubní architektura. Nejen že byl navýšený celkový výkon digitální palubní soustavy, ta hlavní změna se udála v podvozku. Původní 400V architektura byla navýšena na dvojnásobnou hodnotu. A profituje z toho celé vozidlo, nejen dojezd.
Elektrický systém má mnohem lepší tepelný management. Nižší tepelné ztráty a dokonalejší řízení spotřeby nově umožní doplnit 250 km dojezdu během pouhých deseti minut. V takovém případě je potřeba využít stanice s výkonem alespoň 350 kW. Když je řeč o výkonu, digitální mozek zpracuje až 500 bilionů operací za sekundu (TOPS). Toho chce využít především u bezpečnostních a asistenčních systémů.

Lepší vidění, parkování i nouzová asistence
Rychlé reakce jsou potřeba v případě, že řidič nereaguje na pokyny vozu, například v případě zdravotních potíží. Vyšší výkon dává systému ESA možnost vůz autonomně bezpečně zastavit. Podle informací automobilky ale vůz zatím zastaví pouze ve vlastním jízdním pruhu, na krajnici vás neodveze. Automatické spojení s tísňovou linkou je samozřejmostí.
Nemusí dojít hned ke zdravotním komplikacím, Volvo si je vědomé, že ze jeho vlajkové SUV velké vozidlo a proto vylepšilo i systém automatického parkování. Doposud umělo EX90 zaparkovat samo pouze do podélného místa. Od modelového roku 2026 bude možné zaparkovat i v příčném směru. Dále se vylepšila schopnost nočního vidění. I za horších světelných podmínek bude vůz schopný pomáhat s řízením a jízdními asistenčními funkcemi.
Možná vás překvapí, že panoramatická střecha přišla o mechanickou sluneční clonu. Má to ale velmi dobrý důvod. Po vzoru limuzíny ES90 totiž i SUV dostává do výbavy elektrochromatické panoramatické střešní okno, které umí v závislosti na síle slunečního záření automaticky upravovat odstín skla. Líbí se vám jak Volvo svého největšího zástupce upravila? Rozhodně nejde o malé meziroční detaily, tohle jsou úpravy hodné celého faceliftu.
Zdroj: Volvo Cars
Autor článku

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.
Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.