Vodíkové vozy bez šance? Infrastruktura chybí ve většině Evropy

Vodíkové vozy narážejí v Evropě na zásadní problém – chybějící infrastrukturu. Plnících stanic je minimum, a to brzdí širší rozšíření této technologie.
Vodík nemá v Evropě infrastrukturu
Podle nedávných průzkumů je zřejmé, že vodíkové automobily to nemají s uchycením na trhu vůbec jednoduché. Modelů je jako šafránu a plnících stanic jakbysmet. A to je jeden z hlavních problémů, proč se nemůže koncentrace těchto vozidel více rozšířit. I když se s vodíkem více počítá v nákladní dopravě, země jednoduše neumí v současné době nabídnout potřebnou infrastrukturu.
Jestliže nad vodíkovým vozem uvažujete a máte poblíž jednu ze čtyř českých stanic, máte velké štěstí. Ty se totiž řadí jen k 265 dalším, které najdeme především v západní Evropě. Na cestu do Chorvatska, kde není dosud ani jedna, si tak raději vezměte tradiční spalovák nebo elektromobil s delším dojezdem. Převážnou většinu třech čtvrtin evropských plnících stanic najdeme v Německu, Nizozemí a ve Francii. Východně položené země nad dalším alternativním pohonem zatím příliš neuvažují a budou rozšiřovat především elektrické nabíječky.
Česká republika v tomto případě plní funkci zatím okrajového „západního“ státu, kde natankujete dokonce vyšším tlakem 700 barů. Ten je preferovaný pro osobní vozy, některá užitková a nákladní vozidla ale požadují poloviční plnící tlak. S podporou tohoto alternativního energetického ústrojí počítá i Národní akční plán čisté mobility, který na rozvoj poskytuje dotace. Do konce března jdou otevřené dva programy pro rozvoj plniček u dálnic nebo v městských dobíjecích uzlech.

Výzva chce pokrýt páteřní dálniční tahy
Díky důležité dopravní pozici našeho státu je podpora důležitá především pro výstavbu plniček na páteřních dálničních sítích skupiny TEN-T. V letošním roce evidujeme na evropských silnicích 5 636 vodíkových vozidel, z toho tvoří většinu (4 987) osobní vozy a lehké užitkové vozy. Autobusy a nákladní vozy jsou registrované v nízkých stovkách kusů. Na Česko připadá 29 vozidel. Tři čtvrtiny patří japonské Toyotě Mirai, šest kusů pak z dílem Hyundai s modelem Nexo. V letošním roce bylo registrované pouze jedno vodíkové vozidlo, navíc ojeté.
Je zřejmé, že při současném počtu vozidel nebude rozšiřování infrastruktury postupovat výrazně vysokým tempem. Raná fáze vývoje dovoluje pozvolný nástup a to i mezi koncovými uživateli. Je jisté, že adaptace nebude tak výrazná jako u bateriových elektromobilů, které již dnes mají mnohem větší základnu i počet dobíjecích stanic. Jejich počet se i v naší republice neustále navyšuje a aktuálně dosahuje více než 6 400 stanic. V celé Evropě jde o více než 880 tisíc nabíjecích stanic.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.