Vědci konečně rozluštili největší mýtus o elektromobilech! Chcete znát pravdu?
- Jeden z dalších největších mýtů o elektromobilech je konečně úspěšně popřen
- Nová studie tvrdí, že elektromobily nejsou méně ekologické nežli spalovací vozy
- Zohledňují přitom jak výrobu vozu, tak i emise vyprodukované výrobou elektřiny

Nová studie od Mezinárodní rady pro čistou mobilitu vyvrací častý mýtus o elektromobilech. Mnoho lidí si myslí, že celkový dopad elektromobilů na životní prostředí je srovnatelný, nebo jen nepatrně menší než u aut se spalovacím motorem. Tato studie je již několikátou, která potvrzuje, že tato teorie je pouze mýtus.
Další mýtus o elektromobilech popřen!
Rada v reportu zjistila, že životní cyklus elektromobilu, zahrnující i výrobu, je ekologičtější než ten u konvenčních vozů, a to i v tom případě, že energetický mix dané oblasti je závislý převážně na fosilních palivech. Je tomu tak například v Indii, která se ve velké míře spoléhá na uhelnou energii.
Studie počítá se středně velikým bateriovým elektromobilem zaregistrovaným v roce 2021 v Evropě, Indii, Číně nebo USA. Tyto země stojí za sedmdesáti procenty celkových prodejů automobilů světa a jejich energetické mixy také velmi dobře reprezentují zbytek světa. Emise celého životního cyklu elektromobilu v Evropě jsou podle studie o 66 až 69 % nižší než u spalovacích aut. V USA je to 60 až 68 %, v Číně, která používá k výrobě elektřiny více uhlí, 37 až 45 % a nakonec v Indii 19 až 34 %.

Čtěte také: Víte, kdy začnou být elektrická auta ekologičtější než ta spalovací?
Ani výhled do budoucna nechybí
Je také důležité zmínit, že studie počítá s elektromobilem vyrobeným v letošním roce a jeho životním cyklem o délce osmnáct let. Autoři studie vypočítali emise pro současné energetické mixy a vytvořili i projekce do budoucna, počítající s větším zastoupením obnovitelných zdrojů. Je však složité predikovat, jak se výroba energie bude opravdu vyvíjet.
Co s neekologickou výrobou?
Ze studie je vidět, že výroba elektromobilu je stále méně ekologická než výroba konvenčních aut. Tento rozdíl se však podle výzkumníka Biekera průměrně vyrovná přibližně po roce provozu. Tento časový údaj však výrazně závisí na energetickém mixu, jak ukázala jiná nedávná studie.

Čtěte také: Hybrid, elektromobil nebo vodík? Poradíme, který pohon si vybrat!
Studie požaduje zákaz konvenčních aut
Bieker doufá, že studie přiměje zákonodárce konat více informovaná rozhodnutí a doporučuje zákaz prodeje nových spalovacích aut v příštím desetiletí. „Auta se spalovacím motorem jakéhokoli druhu nejsou schopna zajistit snížení emisí, které potřebujeme k vypořádání se se změnou klimatu,” dodává výzkumník.
Je dobře, že i v současnosti jsou elektromobily ekologičtější než konvenční auta a s přibývajícím podílem obnovitelných zdrojů na vyrobené elektřině se budou elektrické vozy stávat čím dál víc ekologické. A to ani studie nezohledňuje jejich další pozitiva, jako jsou například nulové lokální emise, díky kterým se vzduch ve městech stane o něco dýchatelnější.
Autor článku
Bývalý redaktor webu Elektrickevozy.cz. Sepsal celkem 220 článků.









