Degradace baterie je stále jedním z největších strašáku elektrifikace automobilového průmyslu. Když pomineme, že její výměna rozhodně není levnou záležitostí, stále není zaveden efektivní způsob jejich recyklace, což se nám může v budoucnu vrátit jako bumerang. Cíl je tedy jasný – minimalizovat rychlost degradace akumulátoru (a najít vhodný způsob recyklace, ale o tom až jindy). Výzkumníci z Univerzity Cambridge věří, že našli způsob, jakým toho dosáhnout.
Výzkumníci z Univerzity Cambridge vyvinuli algoritmus, který by mohl vylepšit fungování baterie téměř ve všech směrech. Za nejdůležitější však považují zkrácení doby nabíjení a zároveň prodloužení životnosti bateriových článků. K tomu se pojí také inovativní neinvazivní způsob, jak sledovat stav baterie, přičemž získaná data jsou odesílána přímo umělé inteligenci, která je poté zpracuje.
Sonda vysílá do článků elektrické impulsy a měří jejich odezvu. Algoritmus strojového učení následně předpovídá, jak různé způsoby jízdy ovlivňují výkon baterie a tím zvyšují její bezpečnost a spolehlivost. „Zdraví baterie je stejně jako zdraví člověka vícerozměrná záležitost a může se zhoršovat mnoha různými způsoby,“ řekla Penelope Jones z Cavendishovy laboratoře v Cambridge a hlavní autorka zprávy.
Čtěte také: Tesla v Německu narazila! Některé Superchargery jsou teď „technicky nelegální”
„Většina metod sledování stavu baterií předpokládá, že je používána stále stejným způsobem. Takto ale baterie v reálném životě nepoužíváme. Pokud na svém telefonu sleduju televizní pořad, vybíjí se mnohem rychleji, než když ho používám na zasílání zpráv. Stejné je to s elektromobily,“ dodala.
Testy s 88 různými komerčními LCO bateriemi ukázaly, že algoritmus dokonce nepotřeboval k vytvoření přesné předpovědi žádné informace ohledně předchozího používání akumulátoru. Výzkumníci se domnívají, že pokud bude jejich algoritmus používán komerčně, mohl by řidičům poskytovat doporučené trasy, které je do cíle dopraví v co nejrychlejším čase, aniž by došlo k degradaci baterie, nebo doporučit nejrychlejší způsob nabíjení baterie, aniž by došlo k její degradaci.
Degradace baterie je stále jedním z největších strašáku elektrifikace automobilového průmyslu. Když pomineme, že její výměna rozhodně není levnou záležitostí, stále není zaveden efektivní způsob jejich recyklace, což se nám může v budoucnu vrátit jako bumerang. Cíl je tedy jasný – minimalizovat rychlost degradace akumulátoru (a najít vhodný způsob recyklace, ale o tom až jindy). Výzkumníci z Univerzity Cambridge věří, že našli způsob, jakým toho dosáhnout.
Výzkumníci z Univerzity Cambridge vyvinuli algoritmus, který by mohl vylepšit fungování baterie téměř ve všech směrech. Za nejdůležitější však považují zkrácení doby nabíjení a zároveň prodloužení životnosti bateriových článků. K tomu se pojí také inovativní neinvazivní způsob, jak sledovat stav baterie, přičemž získaná data jsou odesílána přímo umělé inteligenci, která je poté zpracuje.
Sonda vysílá do článků elektrické impulsy a měří jejich odezvu. Algoritmus strojového učení následně předpovídá, jak různé způsoby jízdy ovlivňují výkon baterie a tím zvyšují její bezpečnost a spolehlivost. „Zdraví baterie je stejně jako zdraví člověka vícerozměrná záležitost a může se zhoršovat mnoha různými způsoby,“ řekla Penelope Jones z Cavendishovy laboratoře v Cambridge a hlavní autorka zprávy.
Čtěte také: Tesla v Německu narazila! Některé Superchargery jsou teď „technicky nelegální”
„Většina metod sledování stavu baterií předpokládá, že je používána stále stejným způsobem. Takto ale baterie v reálném životě nepoužíváme. Pokud na svém telefonu sleduju televizní pořad, vybíjí se mnohem rychleji, než když ho používám na zasílání zpráv. Stejné je to s elektromobily,“ dodala.
Testy s 88 různými komerčními LCO bateriemi ukázaly, že algoritmus dokonce nepotřeboval k vytvoření přesné předpovědi žádné informace ohledně předchozího používání akumulátoru. Výzkumníci se domnívají, že pokud bude jejich algoritmus používán komerčně, mohl by řidičům poskytovat doporučené trasy, které je do cíle dopraví v co nejrychlejším čase, aniž by došlo k degradaci baterie, nebo doporučit nejrychlejší způsob nabíjení baterie, aniž by došlo k její degradaci.