Věčné baterie? Vědci vyvinuli revoluční algoritmus, který je ochrání před degradací

  • Výzkumníci vyvinuli revoluční algoritmus, který omezí degradaci článků baterie
  • Informace sbírá ze sondy, která do akumulátoru vysílá elektrické impulsy
  • Jak dokáže umělá inteligence řidiči pomoci v reálném životě?
Tesla baterie 4680

Tesla baterie 4680 | foto: Tesla

Degradace baterie je stále jedním z největších strašáku elektrifikace automobilového průmyslu. Když pomineme, že její výměna rozhodně není levnou záležitostí, stále není zaveden efektivní způsob jejich recyklace, což se nám může v budoucnu vrátit jako bumerang. Cíl je tedy jasný – minimalizovat rychlost degradace akumulátoru (a najít vhodný způsob recyklace, ale o tom až jindy). Výzkumníci z Univerzity Cambridge věří, že našli způsob, jakým toho dosáhnout.

Revoluční způsob měření degradace

Výzkumníci z Univerzity Cambridge vyvinuli algoritmus, který by mohl vylepšit fungování baterie téměř ve všech směrech. Za nejdůležitější však považují zkrácení doby nabíjení a zároveň prodloužení životnosti bateriových článků. K tomu se pojí také inovativní neinvazivní způsob, jak sledovat stav baterie, přičemž získaná data jsou odesílána přímo umělé inteligenci, která je poté zpracuje.

Sonda vysílá do článků elektrické impulsy a měří jejich odezvu. Algoritmus strojového učení následně předpovídá, jak různé způsoby jízdy ovlivňují výkon baterie a tím zvyšují její bezpečnost a spolehlivost. „Zdraví baterie je stejně jako zdraví člověka vícerozměrná záležitost a může se zhoršovat mnoha různými způsoby,“ řekla Penelope Jones z Cavendishovy laboratoře v Cambridge a hlavní autorka zprávy.

Křivka degradace baterie elektromobilu Tesla

Křivka degradace baterie elektromobilu Tesla | foto: Tesla, InsideEVs


Čtěte také: Tesla v Německu narazila! Některé Superchargery jsou teď „technicky nelegální”


Algoritmus vám doporučí vhodné trasy a nabíječky

„Většina metod sledování stavu baterií předpokládá, že je používána stále stejným způsobem. Takto ale baterie v reálném životě nepoužíváme. Pokud na svém telefonu sleduju televizní pořad, vybíjí se mnohem rychleji, než když ho používám na zasílání zpráv. Stejné je to s elektromobily,“ dodala.

Testy s 88 různými komerčními LCO bateriemi ukázaly, že algoritmus dokonce nepotřeboval k vytvoření přesné předpovědi žádné informace ohledně předchozího používání akumulátoru. Výzkumníci se domnívají, že pokud bude jejich algoritmus používán komerčně, mohl by řidičům poskytovat doporučené trasy, které je do cíle dopraví v co nejrychlejším čase, aniž by došlo k degradaci baterie, nebo doporučit nejrychlejší způsob nabíjení baterie, aniž by došlo k její degradaci.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Věčné baterie? Vědci vyvinuli revoluční algoritmus, který je ochrání před degradací

  • Výzkumníci vyvinuli revoluční algoritmus, který omezí degradaci článků baterie
  • Informace sbírá ze sondy, která do akumulátoru vysílá elektrické impulsy
  • Jak dokáže umělá inteligence řidiči pomoci v reálném životě?
Tesla baterie 4680

Tesla baterie 4680 | foto: Tesla

Degradace baterie je stále jedním z největších strašáku elektrifikace automobilového průmyslu. Když pomineme, že její výměna rozhodně není levnou záležitostí, stále není zaveden efektivní způsob jejich recyklace, což se nám může v budoucnu vrátit jako bumerang. Cíl je tedy jasný – minimalizovat rychlost degradace akumulátoru (a najít vhodný způsob recyklace, ale o tom až jindy). Výzkumníci z Univerzity Cambridge věří, že našli způsob, jakým toho dosáhnout.

Revoluční způsob měření degradace

Výzkumníci z Univerzity Cambridge vyvinuli algoritmus, který by mohl vylepšit fungování baterie téměř ve všech směrech. Za nejdůležitější však považují zkrácení doby nabíjení a zároveň prodloužení životnosti bateriových článků. K tomu se pojí také inovativní neinvazivní způsob, jak sledovat stav baterie, přičemž získaná data jsou odesílána přímo umělé inteligenci, která je poté zpracuje.

Sonda vysílá do článků elektrické impulsy a měří jejich odezvu. Algoritmus strojového učení následně předpovídá, jak různé způsoby jízdy ovlivňují výkon baterie a tím zvyšují její bezpečnost a spolehlivost. „Zdraví baterie je stejně jako zdraví člověka vícerozměrná záležitost a může se zhoršovat mnoha různými způsoby,“ řekla Penelope Jones z Cavendishovy laboratoře v Cambridge a hlavní autorka zprávy.

Křivka degradace baterie elektromobilu Tesla

Křivka degradace baterie elektromobilu Tesla | foto: Tesla, InsideEVs


Čtěte také: Tesla v Německu narazila! Některé Superchargery jsou teď „technicky nelegální”


Algoritmus vám doporučí vhodné trasy a nabíječky

„Většina metod sledování stavu baterií předpokládá, že je používána stále stejným způsobem. Takto ale baterie v reálném životě nepoužíváme. Pokud na svém telefonu sleduju televizní pořad, vybíjí se mnohem rychleji, než když ho používám na zasílání zpráv. Stejné je to s elektromobily,“ dodala.

Testy s 88 různými komerčními LCO bateriemi ukázaly, že algoritmus dokonce nepotřeboval k vytvoření přesné předpovědi žádné informace ohledně předchozího používání akumulátoru. Výzkumníci se domnívají, že pokud bude jejich algoritmus používán komerčně, mohl by řidičům poskytovat doporučené trasy, které je do cíle dopraví v co nejrychlejším čase, aniž by došlo k degradaci baterie, nebo doporučit nejrychlejší způsob nabíjení baterie, aniž by došlo k její degradaci.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."