Rusko-ukrajinský konflikt může mít větší dopad na automobilový průmysl, než si všichni bojíme přiznat. Jeho důsledkem se letošní výroba sníží o miliony kusů. To jsou vcelku hrozivá čísla nejen pro automobilky, ale i pro ekonomickou situaci celého průmyslu.
Ruská lokální výroba pocítí důsledek výpadku ve výrobě již ve velmi krátkém horizontu, vzhledem k okamžitému ukončení provozů. Vedení společností potvrzují, že čím déle bude konflikt pokračovat, tím se bude horšit dopad na celý průmysl. Tomuto efektu se říká vlnkový. Čím déle bude konflikt přetrvávat, tím horší budou důsledky. To samozřejmě neplatí pouze o automobilovém průmyslu. Sankce a mezinárodní obchod v tom hrají velkou roli.
Invaze téměř okamžitě způsobila nové potíže dodavatelskému řetězci. Zasaženy jsou nejen dodávky kabelových svazků, které jsou pro fungování moderních vozů naprosto klíčové. Další pokračování by pak ohrozilo i snižující se zásoby polovodičů čipů i dalších produktů, které se vyrábí z ropy. Celou krizi navíc prohlubuje i neustále narůstající inflace. V jejím důsledku pak rostou i ceny nových vozidel.
Čtěte také: Berlínská Tesla Gigafactory se blíží do cílové rovinky, výroba začne již brzy
Zákazníci netrpí pouze v evropských státech, tento trend se týká i Spojených států. I zde ceny paliv dosáhly nových nejvyšších hodnot bez ohledu na stav inflace. Nejnovější předpoklady navíc prozrazují, že vlivem všech zmíněných příčin se letošní očekávaná produkce vozidel sníží o miliony. Jen v Evropě se má jednat o vyšší stovky tisíc vozů. Některé evropské automobilky již oznámily zastavení výroby z důvodů naplnění kapacity výroby s aktuálně dostupnými díly.
Nejhorší předpoklady pak hovoří o 3,5 milionech chybějících vozů. Taková prognóza počítá s dlouhodobým konfliktem a zastavenou výrobou automobilových čipů. Obě země konfliktu jsou cennými zdroji neonu a paladia, které se při výrobě polovodičových čipů používají.
Čtěte také: Škoda Auto ve slepé uličce! Ukrajinská krize už drtí i výrobu aut v Česku
Sankce jsou čím dál vyšší, a tak je logické, že společnosti s Ruskem přerušili veškeré obchodní vztahy. Jenže pokud se podaří Ruské jednotky stáhnout a bude nastolen mír, spousta společností bude nucena svá rozhodnutí přehodnotit a alespoň v základní míře obchody opět rozjet.
Jinak hrozí dlouhodobé potíže, které nejspíš nebude možné již nikdy vrátit do původního stavu. Nebude ale jednoduché obnovení vztahů obhájit před komisemi. Nelze ale také očekávat, že k takovým rozhodnutím bude docházet krátkce po ukončení invaze. Takové riziko nebude chtít nikdo podstupovat.
Rusko-ukrajinský konflikt může mít větší dopad na automobilový průmysl, než si všichni bojíme přiznat. Jeho důsledkem se letošní výroba sníží o miliony kusů. To jsou vcelku hrozivá čísla nejen pro automobilky, ale i pro ekonomickou situaci celého průmyslu.
Ruská lokální výroba pocítí důsledek výpadku ve výrobě již ve velmi krátkém horizontu, vzhledem k okamžitému ukončení provozů. Vedení společností potvrzují, že čím déle bude konflikt pokračovat, tím se bude horšit dopad na celý průmysl. Tomuto efektu se říká vlnkový. Čím déle bude konflikt přetrvávat, tím horší budou důsledky. To samozřejmě neplatí pouze o automobilovém průmyslu. Sankce a mezinárodní obchod v tom hrají velkou roli.
Invaze téměř okamžitě způsobila nové potíže dodavatelskému řetězci. Zasaženy jsou nejen dodávky kabelových svazků, které jsou pro fungování moderních vozů naprosto klíčové. Další pokračování by pak ohrozilo i snižující se zásoby polovodičů čipů i dalších produktů, které se vyrábí z ropy. Celou krizi navíc prohlubuje i neustále narůstající inflace. V jejím důsledku pak rostou i ceny nových vozidel.
Čtěte také: Berlínská Tesla Gigafactory se blíží do cílové rovinky, výroba začne již brzy
Zákazníci netrpí pouze v evropských státech, tento trend se týká i Spojených států. I zde ceny paliv dosáhly nových nejvyšších hodnot bez ohledu na stav inflace. Nejnovější předpoklady navíc prozrazují, že vlivem všech zmíněných příčin se letošní očekávaná produkce vozidel sníží o miliony. Jen v Evropě se má jednat o vyšší stovky tisíc vozů. Některé evropské automobilky již oznámily zastavení výroby z důvodů naplnění kapacity výroby s aktuálně dostupnými díly.
Nejhorší předpoklady pak hovoří o 3,5 milionech chybějících vozů. Taková prognóza počítá s dlouhodobým konfliktem a zastavenou výrobou automobilových čipů. Obě země konfliktu jsou cennými zdroji neonu a paladia, které se při výrobě polovodičových čipů používají.
Čtěte také: Škoda Auto ve slepé uličce! Ukrajinská krize už drtí i výrobu aut v Česku
Sankce jsou čím dál vyšší, a tak je logické, že společnosti s Ruskem přerušili veškeré obchodní vztahy. Jenže pokud se podaří Ruské jednotky stáhnout a bude nastolen mír, spousta společností bude nucena svá rozhodnutí přehodnotit a alespoň v základní míře obchody opět rozjet.
Jinak hrozí dlouhodobé potíže, které nejspíš nebude možné již nikdy vrátit do původního stavu. Nebude ale jednoduché obnovení vztahů obhájit před komisemi. Nelze ale také očekávat, že k takovým rozhodnutím bude docházet krátkce po ukončení invaze. Takové riziko nebude chtít nikdo podstupovat.