Elektrokola doplnila běžná manuální kola a kromě rozšíření cyklistické komunity vytvořila i schopnější prostředek pro individuální přepravu. Navíc ve velké míře pomáhají snížit koncentraci osobních vozů v centrech velkých měst. V našich městech to nemusí být tak znát, v zahraničí nicméně tvoří jízdní kola včetně těch elektrických skutečně zásadní základnu pro přepravování. V některých státech se navíc e-biky postaraly o velký milník.
Onou zemí, ve které se letos poprvé průběžně prodalo více kol s elektrickým pohonem než těch tradičních manuálně poháněných silou jezdce, je Německo, informuje server Electrek. Důvodů, proč se tak stalo zrovna v Německu, je hned několik. Jednak zde sídlí několik předních výrobců kol, ale především je tato země domácí i pro velké hráče na trhu s elektromotory. Typickými zástupci jsou společnosti Bosch nebo Brose.
Německá cyklistická asociace uvádí, že prodeje jízdních kol všech typů dosáhly v loňském roce tržby ve výši 7,36 miliardy eur. Necelou polovinu tvořily ty s elektrickou přípomocí. V letošním roce se poptávka ještě zvýšila, proto asociace předpovídá, že letos elektrokola hranici 50 % pokoří. Nejen v Německu se tento typ kol těší velké popularitě. Například ve srovnání se zájmem o elektrické vozy je zájem o jízdní kola více než dvojnásobný.
Čtěte také: Specialized posouvá laťku! Co umí nejnovější elektrokolo za více než 300 tisíc?
I průzkumy v dalších evropských zemích ukázaly podobné trendy. Zatímco kola jsou žádaná a podílí se výrazně na způsobu městské dopravy, elektrické vozy jsou pro evropany zajímavé, ale nikoliv natolik atraktivní. Některé analýzy dokonce předvídají, že by se počet prodaných elektrokol v Evropě mohl dostat na celkový počet osobních vozidel v provozu bez ohledu na typ jejich pohonu, a to ještě do konce desetiletí.
Výsledkem by mohly být objemy přesahující 10 milionů prodaných elektrokol ročně od roku 2025. Druhotným efektem by mohlo být snížení počtu vozidel vlastněných fyzickými osobami. Společnosti čím dál více přichází se zajímavějšími nabídkami zápůjček či pronájmů a typické vlastnictví vozidel by se prý mohlo snížit až o celou čtvrtinu. Elektrická kola by tak měla nahradit typicky krátké účelové cesty do měst a pomoci se zlepšením ovzduší a celkového životního prostředí.
Elektrokola doplnila běžná manuální kola a kromě rozšíření cyklistické komunity vytvořila i schopnější prostředek pro individuální přepravu. Navíc ve velké míře pomáhají snížit koncentraci osobních vozů v centrech velkých měst. V našich městech to nemusí být tak znát, v zahraničí nicméně tvoří jízdní kola včetně těch elektrických skutečně zásadní základnu pro přepravování. V některých státech se navíc e-biky postaraly o velký milník.
Onou zemí, ve které se letos poprvé průběžně prodalo více kol s elektrickým pohonem než těch tradičních manuálně poháněných silou jezdce, je Německo, informuje server Electrek. Důvodů, proč se tak stalo zrovna v Německu, je hned několik. Jednak zde sídlí několik předních výrobců kol, ale především je tato země domácí i pro velké hráče na trhu s elektromotory. Typickými zástupci jsou společnosti Bosch nebo Brose.
Německá cyklistická asociace uvádí, že prodeje jízdních kol všech typů dosáhly v loňském roce tržby ve výši 7,36 miliardy eur. Necelou polovinu tvořily ty s elektrickou přípomocí. V letošním roce se poptávka ještě zvýšila, proto asociace předpovídá, že letos elektrokola hranici 50 % pokoří. Nejen v Německu se tento typ kol těší velké popularitě. Například ve srovnání se zájmem o elektrické vozy je zájem o jízdní kola více než dvojnásobný.
Čtěte také: Specialized posouvá laťku! Co umí nejnovější elektrokolo za více než 300 tisíc?
I průzkumy v dalších evropských zemích ukázaly podobné trendy. Zatímco kola jsou žádaná a podílí se výrazně na způsobu městské dopravy, elektrické vozy jsou pro evropany zajímavé, ale nikoliv natolik atraktivní. Některé analýzy dokonce předvídají, že by se počet prodaných elektrokol v Evropě mohl dostat na celkový počet osobních vozidel v provozu bez ohledu na typ jejich pohonu, a to ještě do konce desetiletí.
Výsledkem by mohly být objemy přesahující 10 milionů prodaných elektrokol ročně od roku 2025. Druhotným efektem by mohlo být snížení počtu vozidel vlastněných fyzickými osobami. Společnosti čím dál více přichází se zajímavějšími nabídkami zápůjček či pronájmů a typické vlastnictví vozidel by se prý mohlo snížit až o celou čtvrtinu. Elektrická kola by tak měla nahradit typicky krátké účelové cesty do měst a pomoci se zlepšením ovzduší a celkového životního prostředí.