Ministerstvo dopravy se v posledním roce snaží obnovit seznam testových otázek pro uchazeče o řidičský průkaz. První sady se ukázaly být jako vhodným krokem. Přidávají více reálných situací ze silničního provozu a připravují budoucí řidiče i více na nenadálé nebo krizové situace. Ti tak budou opět o něco více připravení i z bezpečí počítačových obrazovek. Jedna z otázek ale dokáže potrápit i ostřílené řidiče. Dokážete situaci správně posoudit?
V této konkrétní situaci chce řidič z výhledu odbočit vlevo, přičemž jede po tramvajovém pásu a má před sebou protijedoucí tramvaj. Otázka je postavená na reálné křižovatce u pražského Anděla. Otázka se uchazeče ptá, zda musí řidič vozu z výhledu dát při levém odbočení přednost protijedoucí tramvaji.
Otázka je ohodnocena čtyřmi body, tedy nejvyšším možným počtem za zodpovězení jedné otázky. A není se čemu divit, otázka je záludná. První reakce většiny řidičů i uchazečů bude, že řidič musí dát při svém odbočení přes protisměr přednost tramvaji. Neměl by v takové situaci ale přeci jen přijít nějaký háček? Nebyla by ta otázka ve své podstatě příliš jednoduchá? Takhle se nad testovými otázkami přemýšlet nedá, záludnosti nejsou vždy na místě. Tady přeci jen jeden chyták existuje.
Čtěte také: Nové otázky v autoškole. Tentokrát se zaměřují čistě na „těžkotonážní“ dopravu
Řešení musíme hledat v dopravním značení. Řidič tramvaji přednost nedává, jelikož tramvaj opouští oblast označenou dopravní značkou Pěší zóna. Vztahují se na ní stejná pravidla jako na všechny ostatní dopravní prostředky a musí dát přednost všem vozidlům jedoucím mimo tuto oblast. Jedná se vlastně o výjezd z účelové komunikace. Vůz tedy projede jako první a tramvaj pojede až vzápětí. Chybu ve vyhodnocení situace ale udělá téměř 40 % uchazečů.
Takové je vysvětlení podle silničního zákona. Kompletní znění si můžete přečíst v prvním odstavci § 23 silničního zákona. Ten specifikuje povinnosti řidiče vyjíždějícího z takto označené oblasti. V provozu se ale řidič může k situaci postavit i jinak. Vzhledem k tomu, že tramvaj má až na pár výjimek přednost v jízdě, i zde se nejspíše řidič kvůli vlastní bezpečnosti rozhodne dát tramvaji přednost, aby náhodou nedošlo ke kolizi. I když legálně s předností, žádný řidič nebude chtít ohrozit desítky cestujících v prostředku veřejné dopravy.
Ministerstvo dopravy se v posledním roce snaží obnovit seznam testových otázek pro uchazeče o řidičský průkaz. První sady se ukázaly být jako vhodným krokem. Přidávají více reálných situací ze silničního provozu a připravují budoucí řidiče i více na nenadálé nebo krizové situace. Ti tak budou opět o něco více připravení i z bezpečí počítačových obrazovek. Jedna z otázek ale dokáže potrápit i ostřílené řidiče. Dokážete situaci správně posoudit?
V této konkrétní situaci chce řidič z výhledu odbočit vlevo, přičemž jede po tramvajovém pásu a má před sebou protijedoucí tramvaj. Otázka je postavená na reálné křižovatce u pražského Anděla. Otázka se uchazeče ptá, zda musí řidič vozu z výhledu dát při levém odbočení přednost protijedoucí tramvaji.
Otázka je ohodnocena čtyřmi body, tedy nejvyšším možným počtem za zodpovězení jedné otázky. A není se čemu divit, otázka je záludná. První reakce většiny řidičů i uchazečů bude, že řidič musí dát při svém odbočení přes protisměr přednost tramvaji. Neměl by v takové situaci ale přeci jen přijít nějaký háček? Nebyla by ta otázka ve své podstatě příliš jednoduchá? Takhle se nad testovými otázkami přemýšlet nedá, záludnosti nejsou vždy na místě. Tady přeci jen jeden chyták existuje.
Čtěte také: Nové otázky v autoškole. Tentokrát se zaměřují čistě na „těžkotonážní“ dopravu
Řešení musíme hledat v dopravním značení. Řidič tramvaji přednost nedává, jelikož tramvaj opouští oblast označenou dopravní značkou Pěší zóna. Vztahují se na ní stejná pravidla jako na všechny ostatní dopravní prostředky a musí dát přednost všem vozidlům jedoucím mimo tuto oblast. Jedná se vlastně o výjezd z účelové komunikace. Vůz tedy projede jako první a tramvaj pojede až vzápětí. Chybu ve vyhodnocení situace ale udělá téměř 40 % uchazečů.
Takové je vysvětlení podle silničního zákona. Kompletní znění si můžete přečíst v prvním odstavci § 23 silničního zákona. Ten specifikuje povinnosti řidiče vyjíždějícího z takto označené oblasti. V provozu se ale řidič může k situaci postavit i jinak. Vzhledem k tomu, že tramvaj má až na pár výjimek přednost v jízdě, i zde se nejspíše řidič kvůli vlastní bezpečnosti rozhodne dát tramvaji přednost, aby náhodou nedošlo ke kolizi. I když legálně s předností, žádný řidič nebude chtít ohrozit desítky cestujících v prostředku veřejné dopravy.