V testu dojezdu smetli i Teslu, teď ukončují výrobu svých elektroaut. Šílenost?

Matouš Vrchota
  • Mladá čínská automobilka zavřela továrnu a na půl roku přerušuje výrobu
  • Zda se ještě někdy stroje rozjedou, může záležet i na novém vedení
  • Startupy jsou v Číně v ohrožení stejně jako ve zbytku světa
Výroba auta
Výroba auta

Čínské automobilky začínají válcovat tradiční dlouho zavedené společnosti. Takové informace se v posledních měsících dozvídáme z mnoha zdrojů. Mezi tyto firmy patří velké skupiny typu BYD nebo Geely. Čínský trh je ale velmi obsáhlý a počet podobných výrobců neustále roste. Kvůli svým velikostem se ale často dostávají do finančních potíží. Dalším takovým výrobcem v ohrožení je i HiPhi, startup založený společností Human Horizons.

Futuristické vozy zatím příliš netáhnou

Automobilka přichází na trh s netradičním konceptem vozu, který se v dnešní pokročilé době zdá být přivezený ze vzdálenější budoucnosti. Bohužel podobně jako mnoho startupů se ale dostává firma pod tlak a řeší finanční potíže. Z tohoto důvodu HiPhi nejméně na půl roku přerušuje výrobu i veškerou další činnost. Spekuluje se, že aby mohla být výroba obnovena, bude se nejspíš muset najít nový majitel.

Automobilka má nyní trojici modelů. Model HiPhi X je vyšší crossover, HiPhi Z chce zaujmout svým výkonem a velmi futuristickým vzhledem, v norském zimním testu dojezdu elektromobilů pak deklasoval všechny, dokonce i Teslu. V půlce loňského roku se k vozům přidal další s vyšší stavbou a označením Y. Stylem otvírání zadních dveří se velmi podobná velké Tesle Modelu X. Zdá se, že designéři si hodně prvků půjčují u konkurence. S vozy se navíc automobilka vydala i na další trhy, včetně několika evropských.

HiPhi Z GT
HiPhi Z GT

Čtěte také: Budoucnost přepravy má jméno HiPhi Z Electric GT. V hlavní roli umělá inteligence


Rychlý únorový pád

Zatím není zcela jasné, co se ve firmě událo. Na sociální sítě začalo unikat více stížností na neuhrazené mzdy zaměstnancům, i nečekané zrušení bonusů. V polovině února pak HiPhi oficiálně oznámila hromadné snížení platů všem zaměstnancům, a to až na minimální výši stanovenou vládou Pekingu. Krátce na to došlo k uzavření továrny a prozatímním zastavením výroby na dobu šesti měsíců.

HiPhi by nebyla první ani poslední společností, kterou by po relativně krátké době působení čekal bankrot a ukončení působení. Historie je dlouhá a neomezuje se ani pouze na elektrické vozy. Mnoho menších nebo dceřiných automobilek drží při životě pouze dotace mateřské společností nebo i čínského státu. Není tomu tak dávno, kdy se v problémech ocitly i zvučnější výrobci jako jsou Zeekr nebo Nio. I snižování finančních programů zemí importovaných vozidel z Číny kazí mnoho obchodních plánů.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články