V Česku se testuje nové značení. K čemu slouží zvláštní elipsy u středové čáry?

Nové značení na silnici v podobě elips má motorkářům ukázat správnou stopu v zatáčkách. Cílem je snížit počet nehod v nebezpečných úsecích.
Aby motorkáři bezpečněji projížděli zatáčky
Motorka v zatáčce není jen o svobodě, ale i o riziku. Stačí pár centimetrů navíc k dělicí čáře a střet s protijedoucím autem může být neodvratný. Právě proto se na silnici 1/44 poblíž Červenohorského sedla objevilo netradiční značení. Řada elips podél středové čáry připomíná stopu po pohybu, ale jejím cílem není estetika. Má udržet motorkáře přesně tam, kde mají být – v bezpečné trajektorii.
Nové značení na silnici je součástí pilotní studie Centra dopravního výzkumu, realizované s podporou Ministerstva dopravy. Elipsy navádějí motocyklisty ke správné jízdní linii v zatáčkách a mají snížit riziko přejetí do protisměru. Podobné značení už funguje v Rakousku, Slovinsku nebo Skotsku, kde přispělo ke snížení počtu nehod. Statisticky k téměř 40 % smrtelných nehod motorkářů dochází právě při průjezdu zatáčkou.
Konkrétním přínosem elips je zlepšení trajektorie v levotočivých obloucích s omezenou viditelností. Právě zde často dochází k chybám v odhadu směru a vzdálenosti. Značení je pouze informativní, řidičům aut nepřináší žádnou novou povinnost. Motorkářům ale poskytuje vizuální vodítko, které pomáhá držet bezpečnou stopu a vyhnout se rizikovým manévrům.

Malý zásah, větší bezpečí
Nový prvek doplňuje širší snahu Ministerstva dopravy o zlepšení bezpečnosti zranitelných účastníků provozu. Vedle osvětové kampaně „Hele, motorka“ jde o praktický krok reagující na negativní vývoj nehodovosti motocyklistů. Výsledky testu mají napovědět, zda se elipsy osvědčí i v dalších úsecích.
Podle odborníků závisí efekt značení na jeho vhodném umístění. V kombinaci s cílenou osvětou může mít znatelný vliv na chování jezdců. „Nové značení pro motocyklisty má potenciál pozitivně ovlivnit chování motocyklistů a snížit riziko nehod v kritických úsecích, jsme připraveni podpořit rovněž jeho širší implementaci na českých silnicích,“ uvedl Michal Caudr, vedoucí odboru dopravního inženýrství Ředitelství silnic a dálnic ČR.
Elipsy samy o nehodám nezabrání, ale mohou je pomoci k jejich přecházení. Pracují s podvědomým vnímáním prostoru a nenásilně navádějí k bezpečnější jízdě. Pokud se pilotní test osvědčí, může být tento jednoduchý prvek dalším nástrojem, jak zlepšit bezpečnost na českých silnicích.
Zdroj: BESIP
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.









