Unikátní rychlonabíječka s využitím setrvačníků v Česku šetří lidem čas. Funguje již rok

Luboš Srb
  • Škodovka ukázala zcela nový druh nabíječky již před rokem
  • Tentokrát s námi firma sdílela zajímavá čísla a poznatky z ročního fungování
  • K čemu je vlastně taková nabíječka dobrá?
Rychlonabíjecí stanice se setrvačníkem Chakratec, Praha, Letňany
Rychlonabíjecí stanice se setrvačníkem Chakratec, Praha, Letňany

Společnosti PRE, Škoda Auto DigiLab a Chakratec provozují již rok jednu ze tří unikátních nabíječek na světě, které využívají pro zrychlení nabíjení elektromobilů (tedy pro zvýšení nabíjecího výkonu) speciální systém se setrvačníky. Měli jsme tu možnost se nyní na místě dozvědět, jaké poznatky zatím firmy získaly.

Unikátní nabíjecí stanice se nachází v pražských Letňanech u výstaviště PVA Expo, další dvě najdeme v Itálii a na vídeňském letišti. Škoda Auto jasně říká, že jde zatím o prototyp, který je ve zkušebním provozu a teprve v příštím roce půjde firma na trh s komerčním řešením, které může být zajímavé pro různé subjekty.

Jak to funguje?

Abychom nenosili dříví do lesa, principem této nabíječky je systém složený z deseti setrvačníků, které lze během několika minut roztočit na vysoké otáčky a následně je využít jako hybridní systém pro rychlejší nabíjení elektromobilů – část energie pochází ze sítě a část energie je pak kinetická právě ze setrvačníků. Rychlonabíječka využívá 40 kW ze sítě a dalších až 40 kW ze setrvačníkového systému (který je neustále udržován v provozu energií ze sítě, nicméně pokud by například vypadl proud, trvalo by více než týden, než by se setrvačníky zastavily), celkem tedy teoreticky až 80 kW, reálně je to nějakých 70 kW například kvůli účinnosti a ztrátám.

Škoda Enyaq iV, nabíjení elektromobilu
Škoda Enyaq iV, nabíjení elektromobilu

Každý plně roztočený setrvačník zvládne pojmout energii až 3 kWh, takže v tomto řešení se bavíme o nějakých 30 kWh, které lze tímto způsobem dobít do elektromobilu navíc/nad rámec toho, co zvládne zdejší síť. Už z tohoto pohledu je asi každému jasné, že technologie bude vhodná pro nasazení tam, kde nemusí místní přípojka stačit – například na jednorázových akcích, ale vlastně všude tam, kde by přišlo vhod občas výkon navýšit a využít ještě rychlejší nabíjení, takže třeba i u nějakých hlavních tahů napříč zemí.

Škoda Enyaq iV, nabíjení elektromobilu
Škoda Enyaq iV, nabíjení elektromobilu

Technologie reálně zkrátí čas strávený na nabíječce o 20 %

Podle čísel, která jsme se na místě dozvěděli, bylo za rok používání dodáno přes 5 MWh energie pro elektromobily, ale jde o celkovou hodnotu, nikoliv pouze o energii ze setrvačníků. Nabíjecí doba dosáhla v přepočtu na více než 3 týdny, přičemž z dat od Škoda Auto lze vyčíst, že se díky navýšení výkonu ušetřilo asi 5 dnů nabíjení v případě zde nabíjených elektromobilů. A to má být právě hlavní výhodou celého systému. Oproti bateriovým úložištím navíc ještě s nižší zátěží pro životní prostředí, protože životnost je přes 20 let nebo 200 000 nabíjecích cyklů. Ale jak to bude ve skutečnosti, ukáže samozřejmě až čas.

Pro příští rok se chystá komerční využití této technologie. A dozvěděli jsme se, že bude k dispozici systém s různým počtem modulů dle potřeby.


Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články