Typy elektromobilů a jak je rozeznat

Ondřej Miškovský

Víme, že naši čtenáři jsou dostatečné erudovaní, ale malé opáčko nikdy není na škodu že?

HEV, PHEV, BEV atd.. je toho hodně, kdo se v tom má vyznat. Pojďme si ty zkratky trochu rozebrat. Elektromobil.. zkráceně EV je asi nejrozšířenější pojem a zahrnuje jakýkoliv vůz, který ke svému pohonu používá elektřinu. Nicméně jak uvádíme na začátku odstavce, občas můžeme vídat i další zkratky.

BEV (z anglického Battery Electric Vehicles) vůz poháněný elektromotorem, uchovávající energii v bateriových článcích. Např. Tesla, Hyundai Kona Electric, Volkswagen e-Golf.

HEV (hybridní elektromobily, z anglického Hybrid Electric Vehicles) Hybridní pohon, kombinující konveční motor s elektromotorem. Např. Toyota Prius, Honda CRV Hybrid, Lexus

FCEV (Full cell electric vehicles) což jsou elektromobily s palivovými články, dnes jsou to prakticky jen auta na vodík jako např. Hyundai Nexo, nebo Toyota Mirai. Způsob uchovávání resp. získávání elektřiny je zde odlišný od BEV. Větší část baterie je u FCEV nahrazena nádrží na vodík a sestavou palivových článků, ve kterých se vodík reakcí přemění na elektřinu a vodní páru. Zatím se toto řešení příliš neprosadilo. Vodík je značně nákladný jak na uchovávání, tak na distribuci a v současné době se tak zdá být jednodušší cestou podpora BEV. Nicméně to tak nemusí být i do budoucnosti. Velkou předností naopak je rychlost tankování vodíku, která je srovnatelná např. s rychlostí tankování benzínu nebo nafty.

Hybridní elektromobily (HEV) lze dále dělit, a to především dvěma způsoby. Prvním způsobem je dělení podle uspořádání hnacího ústrojí na sériové, paralelní a kombinované hybridy.

SÉRIOVÝ HYBRID
je vždy poháněn pouze elektrickým motorem a spalovací motor slouží jen k dobíjení baterií. Jeho nejsilnější stránkou je městský provoz a především jízda stylem stop-and-go, při níž dosahuje spalovací motor u konvenčních vozů nízké efektivity.

PARALELNÍ HYBRID
může být poháněn buď čistě spalovacím motorem, nebo pouze elektrickým motorem, případně jejich kombinací. Oproti sériovému hybridu je efektivnější při vyšších rychlostech, kde dokáže v případě potřeby využít výkonový potenciál poskytovaný kombinací obou motorů.

SÉRIOVÝ/PARALELNÍ HYBRID
umí podle potřeby přepínat mezi sériovým a paralelním režimem a kombinuje tak výhody obou dvou. Díky tomu může být také poháněn jak pouze elektromotorem, tak pouze spalovacím motorem, případně jejich kombinací.

Druhý způsob dělení hybridních elektromobilů je podle stupně hybridizace na micro, mild, full a plug-in hybridy.

MICRO HYBRID
se od běžných vozů na spalovací motor liší tím, že má systém Start/Stop a funkci rekuperace brzdné energie. Tu micro hybrid využívá k dobíjení 12V akumulátoru, což vede ke snížení spotřeby paliva spalovacího motoru a tím ke snížení emisí CO2. (V dnešní době to zní jako samozřejmost, ale před pěti až deseti lety byly micro hybridy ve světě velkým tématem.)

MILD HYBRID
je již sice vybaven elektromotorem, avšak k pohonu kol po celou dobu jízdy stále využívá spalovací motor. Elektromotor při provozu vypomáhá spalovacímu motoru např. při rozjezdu nebo zrychlování. Bývá pak doplněn o pomocný akumulátor s větší kapacitou elektrické energie, díky čemuž disponuje vyšší schopností rekuperace, která dopomáhá k dalšímu snížení spotřeby paliva a tím ke snížení emisí CO2.

FULL HYBRID
je plně hybridní vůz, což znamená, že dokáže jezdit čistě na elektrický pohon, podle kapacity baterie.

PLUG-IN HYBRID
Rozdíl mezi full hybridem a plug-in hybridem (PHEV, z anglického Plug-in Hybrid Electric Vehicle) spočívá v tom, že u full hybridu se trakční baterie dobíjí pouze rekuperací při brzdění nebo spalovacím motorem, zatímco u plug-in hybridu lze zvětšenou trakční baterii nabíjet také ze zásuvky či dobíjecí stanice. Díky tomu pak může dnes běžně dosahovat delšího čistě elektrického dojezdu bez nutnosti nastartovat spalovací motor. To se stává velkou předností především v centrech měst.

Škoda Auto, která zde posloužila jako zdroj v dohledné době uvede 2 zástupce z výše uvedených. Čistě elektrický model Citigo a současně i plug-in hybridní Škodu Superb. My v redakci se však nejvíce těšíme na chystaný model Škoda Vision E, který by měl doputovat na trh v roce 2021.


Autor článku

Ondřej Miškovský - Redaktor

Bývalý redaktor webu Elektrickevozy.cz.


Komentáře


Nejnovější články