Tohle Apple nedomyslel. Automobilky odmítají CarPlay Ultra, je lepší než jejich systém

Pavel Škopek
Apple CarPlay Ultra | foto: Apple
Apple CarPlay Ultra | foto: Apple

Apple CarPlay Ultra slibuje revoluční ovládání auta ve stylu iPhonu. Pro řidiče pohodlí, pro automobilky hrozba ztráty dat, vlivu i digitálních příjmů.

Výrobci brání vlastní systémy

Představte si, že místo kostrbatého palubního systému od výrobce auta máte ve vozidle rozhraní jako z iPhonu. Vše je plynulé, známé, propojené s vašimi aplikacemi a nastaveními. Přesně to slibuje Apple CarPlay Ultra. Rozšířená verzi oblíbeného systému, která ovládne nejen hlavní obrazovku, ale celý kokpit, zní pro řidiče jako sen. Pro automobilky je to spíše noční můra.

Zatímco uživatelé vítají integraci s otevřenou náručí, automobilky se brání. Apple totiž získává vliv nad rozhraním a zároveň omezuje přístup k datům, která výrobci vozů považují za klíčová pro budoucí příjmy. „Nesnažte se nám vlézt do systému,“ cituje Financial Times zástupce Renaultu. Francouzská značka není sama.

Budoucí nasazení Apple CarPlay Ultra odmítly například automobilky Mercedes-Benz, Volvo, Polestar a několik dalších, ačkoli žádná z nich nejde tak daleko jako General Motors, který úplně zařízl jak základní verzi Apple CarPlay tak i Android Auto. Ford, Nissan a Infiniti se ke svým plánům odmítli vyjádřit. Jediným, kde Apple CarPlay Ultra nabídl, je tak Aston Martin, kde debutoval. Brzy by se však k němu mělo přidat Porsche.

Apple CarPlay Ultra | foto: Apple
Apple CarPlay Ultra | foto: Apple

Apple narazil na vlastní úspěch

Automobilky si uvědomují, že už teď je běžné CarPlay jednou z nejžádanějších funkcí. Umožňuje rychlé a plynulé propojení telefonu s autem, a to bez složitého nastavování. Volání, zprávy, navigace, hudba i aplikace běží v rozhraní, které je uživatelsky přívětivé a známé. Právě to je jeho síla. Žádné učení, žádné kompromisy.

Jenže právě tahle jednoduchost a efektivita jsou důvodem, proč se jí automobilky obávají. Pokud Apple zvládá software lépe než oni, hrozí jim ztráta relevance. Výrobce vozu by se v extrému mohl stát pouhým dodavatelem hardwaru. V době, kdy značky jako Hyundai plánují 30 % zisků z digitálních služeb a předplatného, je to zásadní problém.

Apple navíc omezuje, jaká data CarPlay Ultra sbírá a sdílí. Pokud uživatel dostane plnohodnotné prostředí Applu, a to často zdarma, automobilky přichází o klíčový zdroj příjmů. Pro zákazníky je to vítězství jednoduchosti. Pro výrobce reálné ohrožení jejich digitální strategie.

Zdroje:


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře

ČEZ EPP

Nejnovější články