Toyota ukázala řízení auta s umělou inteligencí. Je tohle budoucnost?
- Výzkumné centrum Toyoty zapojuje do řízení umělou inteligenci
- Na první výsledky se můžete podívat na přiloženém videu
- Cílem je přinést bezpečnější a sdílenou autonomii

Výzkumné centrum Toyota Research Institute (TRI) představilo americkým a evropským novinářům koncepty a simulátory využívající umělou inteligenci v oblasti bezpečnosti a autonomního řízení. Na okruhu Thunderhill Raceway ve Willows v Kalifornii bylo předvedeno driftování za podpory pokynů a podpory AI na simulované ledové ploše a školitelů AI pro jízdu na okruhu.
Umělá inteligence ve vozidlech Toyota
Umělá inteligence pomocí přirozeného jazyka dává uživateli v reálném čase pokyny, jak postupovat v závislosti na aktuální situaci a chování. Kromě toho si novináři mohli vyzkoušet interakci s agentem prostřednictvím rozhraní chatbotu, aby se informovali o svých schopnostech a dostali rady ke zlepšení.
„Domníváme se, že dokážeme zachránit více životů tím, že autonomní technologie vozidel dostaneme k lidem o něco dříve a na více místech. Můžeme toho docílit změnou pohledu na to, jak funguje interakce lidí a vestavěných technologií k vytváření nových zkušeností a hodnoty pro naše zákazníky,“ uvedl ředitel divize Human Interactive Driving výzkumného centra TRI Avinash Balachandran.

Lidský řidič je stále středobodem
Práce týmu Human Interactive Driving (HID) výzkumného centra TRI se zaměřuje na aktivní bezpečnost s využitím vysoké úrovně autonomie, ale současně za vysoké míry zapojení ze strany řidiče. Prostřednictvím výzkumných aut a simulátoru experti Toyoty představili technologie zaměřené na učení, bezpečnost a na sdílenou autonomii.
„Bezpečnost je pro Toyotu nejvyšší prioritou. Náš přístup zaměřený na potřeby člověka odhaluje lepší a bezpečnější způsoby spolupráce lidí s umělou inteligencí. Posilujeme lidské schopnosti vytvářením modelů, které předvídají zásahy řidiče vyvíjením umělé inteligence, která zlepšuje řidičovy schopnosti,“ uvedl generální ředitel TRI Gill Pratt.
Čtěte také: Toyotě ujel vlak. Tohle je dvojice elektromobilů, které ji mohou vrátit do hry
Zkouška za volantem GR Supra a Lexus LC
Jedním z testovaných konceptů byl Driving Sensei, který s využitím AI pomáhá řidičům zvládat různé dovednosti prostřednictvím pokynů AI v kombinaci se systémy AI na podporu řízení. Koncept Driving Sensei pomáhá k lepšímu a bezpečnějšímu řízení, protože řidič je stále aktivně zapojen do ovládání vozu.
Novináři si technologie vyzkoušeli v praxi za volantem Toyoty GR Supra vybavené autonomním driftováním a v plně autonomním Lexus LC500 s ukázkou schopností vyhýbat se překážkám za jízdy vysokou rychlostí po závodní dráze.
V oblasti sdílené autonomie Toyota představila i specifickou platformu GRIP (Global Research Innovation Platform) výzkumného centra TRI. To je testovací vozidlo s řízením všech kol a čtveřicí elektromotorů v kolech vozidla s cílem urychlit výzkum řízení. Zabudovaný systém emulace dynamiky ve vozidlu GRIP podporuje nové scénáře školení řidičů v rámci kontrolovaného prostředí.
Autor článku

Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.
Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.