Japonci pokračují v experimentu s využitím solárních panelů u automobilu pro prodloužení dojezdu. Tentokrát už řešení vypadá celkem funkčně a použitelně. I když moc estetické to pravda není.
Toyota tentokrát využila nové vysoce účinné solární panely (s výrazně vylepšenou účinností 34 %, pro běžného smrtelníka zatím prodejně nedostupné), které získávají energii ze slunce a ukládají ji do baterie vozu, a pokryla jimi téměř všechny rovné plochy nejnovějšího plug-in hybridního Priusu, který umí jezdit i čistě elektrickém režimu. Výsledkem je prý prodloužení dojezdu až o 56 km za den.
Pro většinu cest by to tak prakticky znamenalo cestování zdarma, neboť statisticky je drtivá většina jízd na kratší vzdálenost než je oněch 56 km. Akorát i tohle řešení něco (a zřejmě ne zrovna málo) stojí a ve finále už může být celkově lepší pořídit solární panely spíše na střechu domu a poté auto do zásuvky nabíjet z garáže, než panely a ještě k tomu omezené množství vozit neustále s sebou a zvyšovat tak hmotnost a tedy zvyšovat i spotřebu. Ale proč ne, minimálně za zkoušku to stojí.
Tip: Sono Sion: elektrické auto poháněné sluncem
Toyota koketovala se solárními panely již před lety. Nejprve přišla s Priusem disponujícím 50watovým panelem, který byl spíše jen ukázkou technologie pro největší nadšence. Před třemi lety pak přišel vylepšený Prius Plug-in hybrid (2016), který měl solární střechu se 180watovým výkonem a účinností 22,5 %, ovšem prodloužení dojezdu o nějakých 6 km při příplatku 2 tisíce dolarů bylo stále spíše zbytečné než užitečné. Jenže nyní došlo k navýšení výkonu na 860 watů a účinnosti na 34 %, což už představuje prodloužení dojezdu o pěkných 56,3 km za den. Oproti dosavadním řešením je navíc nově možné dobíjení baterie i během jízdy, nikoliv jen při zaparkování.
Uvidíme, jakých výsledků dosáhne Toyota při testování a jestli se něco podobného časem objeví i v komerční verzi pro příští generace Priusu, nebo třeba připravovaných elektromobilů Toyota.
Japonci pokračují v experimentu s využitím solárních panelů u automobilu pro prodloužení dojezdu. Tentokrát už řešení vypadá celkem funkčně a použitelně. I když moc estetické to pravda není.
Toyota tentokrát využila nové vysoce účinné solární panely (s výrazně vylepšenou účinností 34 %, pro běžného smrtelníka zatím prodejně nedostupné), které získávají energii ze slunce a ukládají ji do baterie vozu, a pokryla jimi téměř všechny rovné plochy nejnovějšího plug-in hybridního Priusu, který umí jezdit i čistě elektrickém režimu. Výsledkem je prý prodloužení dojezdu až o 56 km za den.
Pro většinu cest by to tak prakticky znamenalo cestování zdarma, neboť statisticky je drtivá většina jízd na kratší vzdálenost než je oněch 56 km. Akorát i tohle řešení něco (a zřejmě ne zrovna málo) stojí a ve finále už může být celkově lepší pořídit solární panely spíše na střechu domu a poté auto do zásuvky nabíjet z garáže, než panely a ještě k tomu omezené množství vozit neustále s sebou a zvyšovat tak hmotnost a tedy zvyšovat i spotřebu. Ale proč ne, minimálně za zkoušku to stojí.
Tip: Sono Sion: elektrické auto poháněné sluncem
Toyota koketovala se solárními panely již před lety. Nejprve přišla s Priusem disponujícím 50watovým panelem, který byl spíše jen ukázkou technologie pro největší nadšence. Před třemi lety pak přišel vylepšený Prius Plug-in hybrid (2016), který měl solární střechu se 180watovým výkonem a účinností 22,5 %, ovšem prodloužení dojezdu o nějakých 6 km při příplatku 2 tisíce dolarů bylo stále spíše zbytečné než užitečné. Jenže nyní došlo k navýšení výkonu na 860 watů a účinnosti na 34 %, což už představuje prodloužení dojezdu o pěkných 56,3 km za den. Oproti dosavadním řešením je navíc nově možné dobíjení baterie i během jízdy, nikoliv jen při zaparkování.
Uvidíme, jakých výsledků dosáhne Toyota při testování a jestli se něco podobného časem objeví i v komerční verzi pro příští generace Priusu, nebo třeba připravovaných elektromobilů Toyota.