Šéf největší automobilky se domnívá, že lidé by měli mít na výběr
Proč někoho nutit, aby si kupoval elektromobil?
Toyota nebere ohled na trendy a dál vyvíjí spalovací motory
Automobilka Toyota prodala v roce 2023 více aut než kdykoli předtím, ale elektromobily měly na nárůst minimální dopad. Z celkem 11 233 039 vozidel dodaných japonským konglomerátem bylo pouze 104 018 elektromobilů.
Akio Toyoda nechce sázet pouze na elektřinu
Jinými slovy, pouze 0,926 % vozů prodaných automobilkami Toyota, Lexus a dalšími dceřinými firmami tvořily elektromobily na bateriový pohon. S ohledem na to se společnost domnívá, že potřeba spalovacích motorů stále existuje.
Během projevu před 200 firemními manažery a vedoucími pracovníky potvrdil prezident automobilky Akio Toyoda plány na projekt vývoje spalovacího motoru. Prohlášení je v souladu s oznámením učiněným na letošním autosalonu v Tokiu, kde šéf Toyoty využil příležitost říct všem, že automobilka bude pokračovat ve výrobě spalovacích motorů.
Během zasedání vyjádřil Toyoda přesvědčení, že bateriové elektromobily nikdy nepřekročí tržní podíl 30 %, bez ohledu na technologický pokrok. Výsledkem bude, že zbývajících 70 % budou představovat benzínové automobily, hybridy a elektromobily s palivovými články. Šéf největší světové automobilky také zmínil, že řešení by mohly potenciálně nabídnout také motory spalující vodík.
Akio Toyoda se ale nezaměřil pouze na dekarbonizaci. Dotkl se také velmi citlivé záležitosti týkající se pracovních míst: „Pokud se rychle přesuneme k bateriovým elektromobilům, jsem si jistý, že 5,5 milionu lidí v japonském automobilovém průmyslu, kteří strávili svůj život prací na motorech, se začne ptát: K čemu to všechno bylo? Někteří z našich dodavatelů motorových součástí dnes ani nedokážou přimět banky, aby jim půjčily peníze.“
Spalovací motor je v Evropě téměř zakázaný pojem
Dospěli jsme do bodu, kdy je oznámení vývoje nového spalovacího motoru překvapením. V roce 2024 se automobilky soustředí především na odhalování plánů na nová elektrická vozidla. Někteří jdou tak daleko, že tvrdí, že v nadcházejících letech ukončí výrobu spalovacích vozů. Například značky Jaguar, Chrysler, Lotus, Aston Martin, Bentley, Buick, Cadillac, Rolls-Royce, Genesis, Maserati, Mini, Opel/Vauxhall a Volvo se zavázaly, že se do konce desetiletí stanou čistě elektrickými. Také Lexus učinil závazek, že do roku 2035 zastaví prodej vozů se spalovacími motory.
V Evropě slibuje skupina Stellantis, že do konce dekády bude prodávat pouze elektromobily. Také Mercedes hodlá na starém kontinentu přejít do roku 2030 na plně elektrický pohon, ale pouze tam, kde to podmínky trhu dovolí. Audi má přestat vyrábět auta se spalovacími motory v roce 2032 a pouze automobilka BMW zatím nestanovila konečné datum. Pokud jde o koncern Volkswagen, jeho cílem je vyrábět pouze elektromobily v Evropě od roku 2033.
Jde Toyota proti proudu nebo je rozvážnost na místě?
Toyota ale vidí věci jinak, protože věří, že elektromobily na baterie nemohou být jediným řešením k dosažení uhlíkové neutrality. Akio Toyoda zmínil, že nabíjecí infrastruktura není ani zdaleka připravená a poukázal na to, že na celém světě žije miliarda lidí bez přístupu k elektřině. Vzhledem k tomu, že Toyota v těchto regionech prodává auta, nedávalo by žádný smysl soustředit se pouze na výrobu elektromobilů.
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".