Toyota Auris HSD – první zkušenosti (test)
Jaké jsou naše první zkušenosti s hybridem Toyota Auris HSD? Vydali jsme se na krátkou jízdu z Českých Budějovic do Tábora a zpět. Ujeli jsme asi 130 km, z toho asi 25 km v městském provozu. I když máme poměrně velké zkušenosti se starším typem Toyota Prius, tato verze hybridního vozu příjemně převapila.
Stejně jako u jiných automobilů HSD (Hybrid Synergy Drive), je také tento Auris automat. Řadící páka automatické převodovky se nachází v přední části vyvýšeného středového tunelu. Z Aurisu se tak stalo jedno z nejlevnějších aut na trhu s automatickou převodovkou.
Klíček zde slouží pouze k odemykání vozu a jako bezdrátový identifikátor, není třeba ho nikam strkat, stačí zmáčknout tlačítko Power, zařadit D (jako Drive) a elektromotor Aurisu se pomalu a tiše rozjede. Kromě řadící páky zde najdeme tři tlačítka pro volbu tří různých módů jízdy, totiž čistě na elektřinu, ECO módu a PWR (power) módu. Čistě na elektřinu Auris ujede zhruba 2-4 km (podle stavu baterií) ale pouze pokud nepřekročíme rychlost 36 km/h.
Je to plný hybrid
Auris HSD je tedy plný hybrid, což znamená, že to není elektromobil. Jeho hlavní pohonnou jednotkou je 1,8l čtyřválec VVT-i. Doplňuje ho 60kW elektromotor a získáme tak celkový výkon 136 koní. Ačkoliv byl pohonný systém Hybrid Synergy Drive ve své poslední verzi pro Prius upraven tak, aby nabídnul lepší spotřebu i na dálnici, pořád je nejlépe vyladěn pro provoz především v nižších rychlostech při pohybu ve městě. Stejný přístup se odráží i v hybridním Aurisu. Řízení je velmi lehké, volant je méně citlivý než bývá zvykem, což dává celému autu pohodový a klidný dojem z jízdy.
Jízda Aurisem je nesmírně pohodlná. Volant příjemně padne do ruky, palubní deska i celý interiér jsou vyrobeny z kvalitních a oku lahodících materiálů. Do sedaček se zaboříte stejně pohodlně jako do křesla v obývacím pokoji. Hluk motoru ani aerodynamický hluk v kabině Aurisu je celkem tichý a zejména v nízkých otáčkách (zelená část budíku otáček) je auto překvapivě tiché. Na dálnici a vyšších otáčkách už je ale zřejmé, že jde o nižší třídu a hluk je poměrně výrazný, i když ne nepříjemný.
Toyota propaguje Auris HSD jako kompaktní malé auto s nejnižší spotřebou ve své kategorii. Udávaná papírová spotřeba pohonných hmot dosahuje k hranici 3,8 l/100 km. Zní to hodně odvážně, ale to vše zjistíme v našich testech.
Zkušenosti z první jízdy
Jeli jsme za plného provozu a společně s ostatními vozy udržovali stejnou rychlost, asi 105 km/h. Žádná dálnice ani rychlostní silnice, ale kvalitní silnice E55 z ČB do Tábora. Teplota kolem byla asi -19°C a tak jsme měli puštěné topení včetně klimatizace. Svítili jsme normálními světly a hrálo rádio. Takže žádné pokusy o minimalizaci spotřeby energie. Stejně tak žádné pokusy o jízdu „na spotřebu“, abychom neomezovali či nebrzdili ostatní řidiče. Několikrát jsme zkusili předjet vozidla, abychom zkusili akceleraci a několikrát zkusili i Power Mode. Vozidlo lehce dosáhne rychlosti nad 130km/h a tak jsme se museli zase „uklidnit“.
Výsledky testu č.1
Digitální údaje byly před jízdou vynulovány. Ujeli jsme 130 km a z toho asi 25 km ve městě. Tím se nám snížil rychlostní průměr, ale i tak byl výsledek 68 km/hod. Spotřeba ukazovala průměr 5,8 l/100 km, což není málo, ale vzhledem k ostřejší jízdě a klimatickým podmínkám to je přijatelné. Po vyhodnocení dalšího testu vás budeme opět informovat.